Інвестиції, прийдіть: як індустріальні парки допоможуть у їх залученні
Які стимули пропонують затвердити Верховній Раді
Наприкінці червня у Верховній Раді були зареєстровані два законопроєкти щодо створення спеціальних умов для залучення інвестицій у промисловість (№5688 та №5689). Проєктами пропонується внести відповідні зміни у Податковий та Митний кодекси. Документи розроблені для стимулювання розвитку індустріальних парків. У той же час, це не перші законодавчі ініціативи у цій сфері. Яка ж склалась ситуація в Україні із розвитком індустріальних парків, і які ще ініціативи чекають своєї черги на прийняття, проаналізували спеціально для Mind партнер юридичної фірми «Астерс» Олег Бойчук та старший юрист компанії Олена Касаткіна.
Останнім часом тема індустріальних парків дедалі більше набирає обертів в Україні. Про це, зокрема, свідчить ряд законодавчих ініціатив стосовно їх діяльності, в тому числі щодо запровадження низки стимулів. Як показує світова практика, індустріальні парки досить успішно зарекомендували себе у багатьох країнах, зокрема у Туреччині, Польщі, Китаї тощо.
В Україні також є база для їх створення та діяльності, проте поки у нашій країні цей інструмент не набув значної популярності. Основні причини – відсутність привабливих для інвесторів фінансових, податкових, митних та інших стимулів, які б ефективно працювали (а не лише декларувались) та забезпечували економіку відповідних інвестиційних проєктів.
Як зараз регулюються індустріальні парки в Україні
Сьогодні діяльність індустріальних парків в Україні регулює відповідний закон від 2012 року. Згідно із документом, індустріальним (промисловим) парком є визначена ініціатором його створення, відповідно до містобудівної документації, облаштована певною інфраструктурою територія. У межах останньої учасники такого парку можуть здійснювати господарську діяльність у сфері переробної промисловості, а також науково-дослідну діяльність, діяльність у сфері інформації і телекомунікацій (електронних комунікацій з 1 січня 2022 року) на умовах, визначених законом та договором про здійснення господарської діяльності у межах індустріального парку.
Відтак, індустріальний парк – це територія, на якій можуть розміщуватись певні виробничі та інші об'єкти окремо визначених галузей для здійснення господарської діяльності на спеціальних пільгових умовах.
Відповідно до публічно доступних даних Міністерства економіки України, станом на 1 червня 2021 року до Реєстру індустріальних (промислових) парків України включено 49 індустріальних парків, які переважно працюють (або скоріше намагаються працювати) у напрямку промислового виробництва.
У більшості українських індустріальних парків відсутні учасники та у багатьох відсутня керуюча компанія, що свідчить про неповноцінну роботу цього механізму у нашій країні.
Законодавчі ініціативи щодо діяльності індустріальних парків
24 листопада 2020 року у Верховній Раді був зареєстрований проєкт закону України «Про внесення змін до Закону України «Про індустріальні парки» щодо спрощення створення та стимулювання діяльності індустріальних парків» № 4416. Проте, станом на дату виходу цього матеріалу законопроєкт було відхилено та знято з розгляду.
10 грудня 2020 року у Верховній Раді був зареєстрований альтернативний проєкт закону України «Про внесення змін до Закону України «Про індустріальні парки», спрямованих на залучення інвестицій в промисловий сектор економіки шляхом запровадження стимулів в індустріальних парках» №4416-1. Цей проєкт було прийнято у першому читанні 15 квітня 2021 року і зараз він готується до другого читання. Наразі очікується, що законопроєкт буде в остаточному підсумку прийнятий Верховною Радою в цілому.
Відповідно до пояснювальної записки до документу, його метою є сприяння залученню прямих інвестицій у створення нових виробництв через механізм індустріальних парків задля перетворення їх на рушійну силу економічного та промислового розвитку шляхом запровадження низки інвестиційних стимулів, що відповідають сучасним світовим тенденціям та підвищать конкурентоспроможність вітчизняних індустріальних парків.
Які зміни Верховна Рада прийняла за основу?
Законопроєктом 4416-1, зокрема, пропонуються наступні основні зміни та інвестиційні стимули:
- конкретизація об'єктів, які можуть розміщуватися у складі індустріального парку (зокрема, офіси керуючої компанії, фінансові установи, об'єкти маркетингу та реклами; заклади освіти; бізнес-кампуси, лабораторії з розвитку інноваційних технологій; озеленені території; виробничі та інженерні будівлі і споруди; інші об’єкти, не заборонені чинним законодавством). Зазначимо, що вказаний перелік об'єктів не є вичерпним, та оскільки у чинній редакції закону немає обмежень щодо об'єктів, необхідних для здійснення господарської діяльності у межах індустріального парку, на практиці перелік таких об'єктів може бути розширено;
- компенсація керуючим компаніям, ініціаторам створення – суб'єктам господарювання та учасникам індустріальних парків 50% витрат на підключення та приєднання до електромереж за рахунок коштів, передбачених законом про Державний бюджет України, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;
- компенсація керуючим компаніям та учасникам індустріальних парків відсоткових ставок за кредитами на облаштування індустріальних парків у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України; однак розмір та умови такої компенсації законопроектом 4416-1 не передбачені на відміну від інших компенсацій, що пропонуються документом; відмітимо також, що будь-яка невизначеність у законі користі точно не додасть, тому цінність даного нововведення оцінити важко;
- компенсація учасникам індустріальних парків відсоткових платежів за кредитами у залежності від частки експорту продукції власного виробництва у загальному доході від їхньої господарської діяльності (відшкодування до 70% загальної суми відсоткових платежів за кредитом) у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;
- часткова компенсація інвестицій учасників індустріальних парків у створення виробництва, здійснених протягом перших 3 років господарської діяльності в межах індустріального парку, за рахунок коштів Державного бюджету України в обсязі, що залежить від частки експорту продукції власного виробництва в загальному обсязі доходів господарської діяльності (відшкодування в обсязі до 70% загальних капітальних витрат);
-
крім того, документ передбачає зміни не тільки до закону про індустріальні парки 2012 року, але і до Земельного кодексу України та закону про державну допомогу суб'єктам господарювання, тому наразі зміст законопроекту 4416-1 не відповідає його назві, що сформульована більш вузько по відношенню до індустріальних парків; зокрема, слід відмітити, серед іншого, наступні зміни у Земельний кодекс України:
- право власників або землекористувачів земельних ділянок чи інших зацікавлених осіб вимагати встановлення таких земельних сервітутів як право на будівництво та проходження інженерних, кабельних, трубопровідних мереж, необхідних для повноцінного функціонування індустріальних парків;
- звільнення громадян та юридичних осіб від відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва у разі використання земельних ділянок для розміщення індустріальних (промислових) парків.
Законопроєкт 4416-1 містить ряд технічних недоліків та юридичну невизначеність певних положень (як, наприклад, некоректне застосування поняття «відшкодування» для цілей визначення компенсації тощо), які необхідно допрацювати.
Окрім цього, повноцінне застосування багатьох передбачених законопроєктом 4416-1 положень буде залежати від запровадження урядом відповідних порядків та інших підзаконних актів.
Що ще пропонують змінити у законодавстві?
22 червня 2021 року у Верховній Раді були зареєстровані два інших законопроєкти стосовно стимулювання діяльності індустріальних парків, а саме:
- проєкт закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо створення сприятливих умов для залучення масштабних інвестицій у промислове виробництво № 5688;
- проєкт закону про внесення змін до Митного кодексу України щодо створення сприятливих умов для залучення масштабних інвестицій у промислове виробництво №5689.
Вказані законопроєкти станом на дату виходу цього матеріалу знаходяться на опрацюванні відповідних комітетів у парламенті.
Законопроєктом 5688 пропонується ряд податкових пільг, зокрема:
- звільнення від податку на прибуток підприємств протягом 10 послідовних років прибутку учасника індустріального парку від здійснення господарської діяльності,
- звільнення від оподаткування ПДВ операцій з ввезення на митну територію України у митному режимі імпорту нового обладнання, що ввозиться учасниками індустріальних парків виключно для власного використання у сферах переробної промисловості або науково-дослідної діяльності виключно на території індустріального парку;
- надання органам місцевого самоврядування права встановлення пільгових ставок податку на нерухомість та плати за землю за земельні ділянки, що входять до складу території індустріального парку.
Законопроєктом 5689 вносяться зміни до Митного кодексу України стосовно звільнення від оподаткування митом нового обладнання, що ввозиться учасниками індустріальних парків виключно для власного використання у вказаних вище (для законопроєкту 5688) сферах (без права надання в оренду, лізинг чи передачу в користування третім особам на будь-яких інших умовах).
Крім того документом передбачається заборона відчуження такого обладнання чи його нецільового використання раніше 5 років з дати ввезення на митну територію України, у протилежному випадку виникатиме обов'язок зі сплати ввізного мита та пені відповідно до закону. Такі ж наслідки матимуть місце у разі дострокового припинення (втрати) статусу учасника індустріального парку.
Які перспективи всіх запропонованих змін?
Доволі очевидно, що українська влада покладає значні сподівання на всі доступні інструменти залучення нових інвестицій в країну.
Яскравим підтвердженням цього є нещодавнє запровадження абсолютно нового законодавства про «інвестиційні няні».
Зазначені вище законодавчі ініціативи є логічним продовженням такої стратегії, що говорить про високі шанси на прийняття таких законопроєктів в тому чи іншому вигляді. Чи стануть вони дійсним поштовхом для розвитку індустріальних парків та залучення в них інвестицій, залежатиме від остаточних редакцій цих законопроєктів та ряду підзаконних актів, які ще мають бути створені, а також від їх економічної оцінки потенційними інвесторами.
Загалом, вбачається, що взятий напрямок є правильним, та перспективи позитивного розвитку теми індустріальних парків з прийняттям законопроєкту 4416-1 та інших законопроєктів в цілому є. Проте, лише час покаже наскільки успішною буде імплементація їхніх положень.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.