Знайти потрібне: 5 криз у закупівлях-2021
З якими форс-мажорами доведеться мати справу цьогоріч
Коронавірус знайшов «слабкі ланки» в глобальному ланцюгу постачання. З’ясувалося, що функція закупівель навіть у великих компаніях не завжди ефективно відповідає на форс-мажорні ситуації. Проте після першого стресу й паніки світові відділи закупівель потроху почали оговтуватися і звикати до нового життя. Та й пандемічні кризи поки нікуди не поділися: вони або залишились, або трансформувалися в нові, логічно випливаючи одна з іншої... Про п'ять найсуттєвіших криз, які впливають на закупівлі сьогодні, розповіла Mind СЕО компанії IPSM, експерт із закупівель і ланцюгів постачань Марина Трепова.
Криза №1. Дефіцит ресурсів
Перша криза пов’язана з дефіцитом ресурсів на різноманітні IT-рішення, чіпи для автопрому та контейнери для перевезень. Так вийшло, що на 2020–2021 роки припав період прискореного розвитку інноваційних технологій, проте збільшений попит зіштовхнувся з небаченим дефіцитом.
Причин – багато, від пандемій до політики і антропогенного фактору. До того ж, криза торкнулась і важкої промисловості. Зокрема, зупинка доменних печей – викликала дефіцит у сфері металургії. Адже комбінати довго не наважувалися витрачати мільйони і запускати їх знову, не знаючи чого очікувати від пандемії.
Криза №2. Зростання цін на сировину
Оскільки одна криза породжує іншу, на тлі дефіциту – ціни зросли на все: від металів до продуктів харчування. Мідь, залізна руда та сталь, кукурудза, кава, пшениця й соя, пиломатеріали, напівпровідники, пластик і картон для упаковки – зіштовхнулися з катастрофічним дефіцитом, заповнити який поки не вдається. Причому ніхто не може сказати, коли закінчиться зростання цін. Світові ціни на пшеницю підвищилися більш ніж на 17% проти квітневих значень 2020 року. Відновлення світової економіки призвело до зростання цін на ринку металів.
Наприклад, мідь подорожчала до рекордних $9750 за тонну…
Дефіцит ресурсів та підвищення попиту, неможливість підтримання стабільного рівня виробництва протягом тривалого проміжку час, перебої в ланцюгу постачання, переорієнтація ринку – все це призвело до підвищення цін на окремі закупівельні категорії. Це відмічають усі закупівельники.
Звісно, неприємно переглядати заплановані бюджети. Постачальники транслюють тенденції ринку та не хочуть (або не можуть) робити знижки.
Криза №3. Переривання ланцюгів постачання
Переривання глобального ланцюга постачання – криза, яка з 2020 року нікуди не поділася. Закупівельники більше не можуть вважати постачання чимось стабільним, втрата впевненості в постачальниках породжує нову еру відносин із ними. Контракти набувають ще більшої ваги разом із вмінням підтримувати довгострокові зв’язки з партнерами за принципом Win-Win.
Криза №4. Фінансова нестабільність постачальників
Криза банкротств – одна з найбільших загроз найближчого часу. Цей ризик, пов'язаний із фінансовою стабільністю постачальників у такому нестабільному світі. Ви маєте розуміти – «вижити» зможуть не всі постачальники.
Уявіть, що у вас лише однин постачальник у життєво-важливій для вас категорії, який виявляється банкрутом – і ваше виробництво зупиняється, ви втрачаєте гроші. Щоб не допустити подібної ситуації – мають відбуватися перевірки (фінансові та юридичні) перед тим, як почати працювати з постачальником.
Для початку, на стадії передкваліфікації, ретельно перевіряється статус компанії-постачальника, її «реальність і легальність», чи всі співробітники працюють офіційно. Потім перевіряються ліцензії, наявність актів здачі виконаних робіт, рекомендаційні листи. А також – фінансове становище потенційного партнера: чи присутні заборгованості перед державою або замовниками? Деякі замовники просять постачальника заповнити спеціальний опитувальний лист, у якому останні вказують максимум даних.
Криза №5. Відсутність кваліфікованого персоналу
П'ята криза – дуже актуальна саме в Україні. Це криза відсутності кваліфікованого персоналу. Спеціаліст із закупівель сьогодні – це більше, ніж «вчора». Саме від нього залежить прибуток компанії. Розумітися лише на самій операційній діяльності – замало. Для того щоб долати кризи, вам потрібні знання з ризик- та категорійного менеджментів, вміння вести переговори та володіти технічним інструментарієм. Бізнес має нарешті зрозуміти – кошти виділені на освіту ваших спеціалістів із закупівель повернуться і збільшать ваші прибутки.
Що закупівельникам та бізнесу робити в такій нестабільній ситуації?
Досвід останніх років довів, що адаптуватися до пандемічної реальності вдалося компаніям, які дотримувалися принципів сталого розвитку та сповідували націленість на безпеку та прозорість ланцюга постачання (шляхом автоматизації), використання категорійного й ризик-менеджменту зі створенням спеціальної матриці ризиків, яка дозволяє закупівельникам швидше орієнтуватися в кризовій ситуації.
Пам’ятайте: той, хто володіє інформацією, – володіє світом. Постійно відстежуйте ситуацію на ринках, тенденції, читайте аналітику, пов’язану з вашими категоріями закупівель. Ці знання потрібні вам, щоб вчасно реагувати.
Раджу підтримувати, насправді, плідні взаємини з ключовими постачальниками. Запам’ятайте: постійне вимагання знижок може сприяти лише швидкоплинному успіху. Платоспроможність та фінансова стабільність генерального постачальника – ваш спокійний сон і процвітання. Для особливо важливих категорій закупівель «пляшкове горлечко» завжди мусить бути карта ризиків і розроблені плани В та С. 3. Для цих категорій треба завжди мати альтернативних виробників. Якщо їх немає, потрібно створювати всі можливості для їхньої появи. Інакше (за умови відсутності постачальників) доведеться переорієнтовувати виробництво, щоб вижити та залишитися на ринку.
Не потрібно приділяти свою увагу максимально всім постачальникам. Оберіть для себе стратегічно важливих – і більше часу витрачайте на управління відносинами саме з ними. Ви маєте знати про них все, навіть про те, хто їх постачальники, наскільки вони надійні та наскільки в них вистачить потужностей при зміні ситуації на ринку.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.