Еволюція закупівель: топ-5 змін в Україні

Еволюція закупівель: топ-5 змін в Україні

Діджиталізація і аутсорсинг: як змінилися закупівлі в Україні за 10 років

Этот текст также доступен на русском
Еволюція закупівель: топ-5 змін в Україні
Фото: pixabay

Міністерства з початку березня робитимуть закупівлі палива, паперу, канцелярії та офісного обладнання централізовано. Крім того, закупівлі робитиме менша кількість людей, але більш професійних. Як зазначають в уряді, спеціалістів, що ухваливатимуть рішення щодо закупівель, періодично тестуватимуть на поліграфі. 

Так у цій сфері розпочато централізовану реформу. Що вже змінилось за останні 10 років та як ці зміни вплинули на бізнес, розповіла Mind СЕО компанії IPSM, експерт із закупівель і ланцюгів поставок Марина Трепова.

Про необхідність більш активного розвитку сфери закупівель в Україні сьогодні говорять усі провідні фахівці. У Великобританії перший бум розвитку закупівель припав на 30-ті роки ХХ століття. В Україні ж недержавні (комерційні) закупівлі з'явилися порівняно недавно – 29 років тому. І лише років десять тому українська сфера закупівель почала набувати сучасних форм.

  1. Виділення закупівельної функції та окремих напрямків закупівель

Виділення власне закупівельної функції в українських компаніях (від появи окремих фахівців із закупівель до цілих відділів) почало відбуватися десь у 2000-х роках. Приблизно тоді ж із загальної маси непрямих закупівель виділяються окремі напрямки. Наприклад, закупівля маркетингових послуг і матеріалів. Раніше цими закупівлями займалися виключно маркетологи, тоді як величезні рекламні бюджети в секторі FMCG вимагали професійного підходу, яким неспеціаліст володіти просто не міг.

Створення відділів/департаментів закупівель в українських компаніях ознаменувало собою нову гілку в розвитку сфери закупівель. Компанії стали потребувати кваліфікованих кадрів.

  1. Освітні платформи для фахівців із закупівель

В Україні минулих років склалася парадоксальна ситуація, коли професія «фахівець із закупівель» існувала, а навчатися їй було ніде. Тобто люди, які відповідають за мільйони доларів, від яких залежить прибуток компанії, не мали жодної можливості отримати необхідні знання. Максимум – це внутрішні тренінги в західних компаніях.

Все змінилося 10–12 років тому. Тоді почали розвиватися одні з перших освітніх програм для закупівельників. Далі було проведення низки інших навчальних заходів. Пізніше ми організували і провели Першу міжнародну конференцію із закупівель і ланцюгів поставок – 2019. Це був початок у розвитку supply chain (ланцюга поставок) в Україні.

Наприкінці травня 2020 року в Києві відбудеться друга конференція в знайомому форматі: 10 експертів-практиків з п’яти країн світу, практичні воркшопи, лекції, дискусії з обміну міжнародним досвідом.

  1. Фокус на ланцюгу поставок і стратегічній функції закупівель

Фокус на ланцюгу поставок – це сучасний світовий тренд, актуальний і в Україні. Менеджер з планування у Bridgestone EMEA і автор популярного блогу із supply chain доктор Муддассір Ахмед вважає, що не можна продовжувати сприймати ланцюг поставки окремо від загальної стратегії компанії.

Так, акцент на supply chain – це ключ до збільшення прибутковості компанії. І українські підприємці почали це розуміти. Багато в чому завдяки фінансовим кризам, які «змусили» їх думати в напрямку не тільки доходів, але і оптимізації витрат.

  1. Діджиталізація закупівель

Зараз важко повірити, але ще з десять років тому українські компанії, навіть досить великі, не використовували рішення з автоматизації у своїх закупівельних відділах.

А ось за кордоном можливостями автоматизації в закупівлях активно користувалися, починаючи з минулого століття! Так, в 1973 році компанія SAP представила систему «Управління матеріалами», слідом за якою з'явився власне модуль «Закупівлі».

У нас же такими привілеями сучасності довгі роки користувалися виключно великі міжнародні філії. Зараз же автоматизація процесів заходить навіть у сектор МСБ. Той самий SAP, наприклад, запустив низку продуктів для середнього та малого бізнесу. Активізувалися й інші компанії в напрямку автоматизації ланцюжка поставок, зокрема й вітчизняні.

Звичайно, одного технологічного інструментарію мало. Недостатньо просто впровадити у своїй компанії «розумну» систему управління відносинами з постачальниками або популярний електронний торговий майданчик і вважати, що процес закупівель у вас повністю налагоджений. Це лише частина успішної роботи.

Крім того, найпотужнішим стимулом у боротьбі з корупцією і на шляху до автоматизації стала українська система ProZorro для державних (публічних) закупівель.

Однак діджиталізувати хаос неможливо. Тому спочатку треба вибудувати архітектуру процесу, все впорядкувати – а потім вже накладати це на автоматизацію.

Оптимізувати закупівельний процес тільки за допомогою технологій неможливо. Як сказав ексСРО Rolls Royce Річард Бомонт на нашій Першій конференції зі закупівель, тільки використання новітніх технологій кваліфікованими фахівцями в підсумку дасть позитивний результат. Тут може допомогти аутсорсинг закупівель разом з автоматизацією.

  1. Консалтинг та аутсорсинг у закупівлях

На думку експертів, Україна зараз знаходиться на етапі зародження ринку консалтингу та аутсорсингу закупівель.

Практики аутсорсингових компаній демонструють, що правильний підхід до закупівель забезпечує бізнесу до 30% економії бюджету. І це не тільки за рахунок зниження ціни постачальника, а саме завдяки оптимізації закупівельного процесу.

Усе більше вітчизняних підприємств звертаються щодо передання закупівель на аутсорсинг. Особливо зі сфери IT, виробництва, а також – банки та інвестиційні компанії, для яких закупівлі – не основний профіль. Відтак бізнес має можливість концентруватися на його основному виду діяльності.

Сьогодні українські компанії лише починають усвідомлювати важливості закупівель. Експерти впевнені: зосередженість підприємців на закупівлі пов'язана з усвідомленням їх стратегічної важливості; з необхідністю оптимізувати витрати і, мабуть, найважливіше – з економічними кризами останніх років.

Традиційно саме в складні часи бізнес згадує, що потрібно не лише заробляти, але і звертати увагу на свої витрати і ланцюг поставок.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло