Автоматизація в закупівлях: і людині, і ChatGPT знайдеться «вакансія»
Попри розвиток штучного інтелекту галузь закупівель відчуває нестачу кадрів
Поява штучного інтелекту підштовхує всі галузі і бізнеси до запровадження подібних технологій у повсякденну діяльність. Не оминула ця тенденція і галузь закупівель. Однак і тут також є свої пересторги та побоювання щодо нової технології. Так, спеціалістів часто лякає конкуренція з інноваціями, а також можливість втрати робочих місць через «прихід роботів». Чому не варто лякатися нових технологій, як і чим може допомогти ChatGPT, а також чому роботи вистачить на всіх, розповіла Mind експертка із закупівель, СЕО компанії IPSM Марина Трепова.
Розпочнемо з того, що автоматизація – то дуже серйозна штука. За даними Voices of Sourcing 2023: 89% закупівельників роблять ставку на автоматизацію. Висновок: ринок приречений на подальше зростання. Отже, Україні вже час наздоганяти світ у цьому напрямку.
Відцифровувати закупівельні дані на Заході розпочали ще в далеких 1980-х роках. У нашій країні – цей процес прискорився лише нещодавно. Так, за даними опитування компанії IPSM, 20% українських закупівельників розповіли, що таки розпочали використовувати можливості автоматизації у 2022 році (тобто від початку війни).
Подекуди українські закупівельники й досі «бояться» диджиталу (зокрема, АІ)
На жаль, багато хто з українських закупівельників і досі лякається автоматизації в усіх її проявах. Особливо з появою АІ. Більшість людей вважають, що штучний інтелект їм ворог і «скоро нас замінять роботи». Так, звісно, небезпека загострення проблеми з нестачею робочих місць існує. З появою безпілотних автомобілів, дронів-розвізників, роботів-вантажників і штучних систем відстеження їхня кількість зменшуватиметься. Проте глобальні закупівлі вже не один рік навпаки відчувають нестачу професійних кадрів.
Сфері закупівель не вистачає всіх: від водіїв вантажівок до досвідчених менеджерів. На глобальному рівні: у дослідженні від Skills Dynamic читаємо, що 99% закупівельників стурбовані впливом високої плинності кадрів. Це відбувається через напружені умови праці, недостатню заробітну плату й відсутність визнання. 23% молодших спеціалістів заявили, що мають намір піти зі своєї посади в найближчі два роки.
Треба сказати, що проблема з персоналом у закупівлях сильно загострилась і в Україні. Тим паче ситуація у нас додатково ускладнилася через демографічну кризу, викликану війною. Знайти класного категорійного менеджера із закупівель сьогодні – майже нездійсненне завдання. За результатами опитування IPSM: третина з усіх опитаних закупівельників відповіли, що відчувають професійне вигорання постійно, а ще 55% зізналися, що так чи інакше зіштовхнулися з професійним вигоранням у 2022 році. Це означає, що криза серед українських закупівельників тільки посилюватиметься.
Цим хочеться нарешті заспокоїти колег, які й досі лякаються диджитальних рішень. Професіоналів у сфері критично не вистачає.
Читайте також: Витримати баланс: як відбуваються публічні закупівлі під час війни
Від автоматизації та АІ закупівельникам має стати легше
Автоматизація (і навіть АІ як її частина) не залишить закупівельників на вулиці, бо робота є і її багато, нових викликів – безліч. ІТ-рішення та штучний інтелект лише змінюють професію і роблять її більш ефективною, та (о боже, нарешті!) хоч трохи легшою. Давайте по-чесному: коронакриза, потім – війна. Працівники сфери закупівель ніколи не відчували такої турбулентності. Народна мудрість говорить: менше операційки – більше сил і завзяття на стратегічні завдання. Автоматизовані системи можуть виконувати такі завдання, як створення замовлень на закупівлю, відстеження рівня запасів і управління відносинами з постачальниками, що може заощадити час і гроші для бізнесу.
Та, поки українські компанії лише роздумують над тим, чи впроваджувати диджитальні бізнес-рішення у свій закупівельний відділ, самі рішення в найближчій перспективі докорінно зміняться на користь діалогового формату (ChatGPT добереться, звісно, і до закупівель). Жодних переобтяжених меню та складних інтерфейсів – звучить обнадійливо.
Треба сказати, що на тлі нестачі кадрів подальша автоматизація постає ще більш логічним кроком із підвищення ефективності відділів закупівель. До речі, майстерно налаштувати ChatGPT – це вже окремий різновид мистецтва. Звідси – хвилина до появи навіть нових професій на кшталт оператора АІ. Наприклад, для закупівель – можлива поява окремих спеціалістів, які взаємодіятимуть саме зі штучним інтелектом.
АІ vs закупівельник?
Потенціал ChatGPT для поліпшення закупівель і ланцюгів постачання, безперечно, великий. Проте, думаю, до появи ефективного генеративного АІ в закупівлях ще років 10, не менше. Ланцюги постачання в різних компаніях унікальні, тому «загальними» порадами тут не обійтися.
Сам чат-бот так відповідає про свою цінність для закупівель: «ChatGPT може бути корисним інструментом у ланцюгу постачання, допомагаючи автоматизувати процеси, надавати інформацію і полегшувати спілкування та співпрацю між різними зацікавленими сторонами». Але він поки сильно себе переоцінює:)
До того ж, крім технічних викликів при створенні й запуску такого «помічника», існують юридичні та етичні проблеми. Чи можемо ми довіряти й надавати кредити компаніям, чий контент і звіти генерує АІ? Наразі зрозуміло одне: у довгостроковій перспективі виграють ті бізнеси, які не будуть нехтувати можливостями штучного інтелекту й автоматизаційних рішень.
Проте є певні побоювання, що поява АІ загострить і так болючу глобальну проблему з безпекою даних. На мій погляд, у перспективі компанії все більше мають приділяти увагу своїй кіберстійкості.
Нещодавній звіт від Risk Ledger, заснований на закритих даних понад 2500 постачальників, показав, що понад 60% організацій постраждали від витоку своїх закупівельних даних через третю сторону. Якщо коротко: зловмисники націлені на постачальників з обмеженими ресурсами та слабкішим захистом, щоб порушити роботу або скомпрометувати більші організації.
Читайте також: Скласти бізнес-план за допомогою штучного інтелекту: коли бот ChatGPT може бути корисним, а коли здатен «підманути»
Відповідаємо на виклики сучасного світу
Загалом у найближчому майбутньому спеціалісту із закупівель доведеться «розібратися» далеко не з одним якимось бізнес-рішенням чи просто навчитися ефективно «розмовляти» з АІ. Закупівельникам потрібно буде працювати в цілій технологічній і багатоскладовій екосистемі компанії. Так уже відбувається у великих компаніях західного зразка. Цей коктейль поєднує у собі програмне забезпечення для бізнес-процесів, сенсорні технології та диджитальні методи аналітики. Врешті-решт, автоматизація, як «класична», так і «діалогова», робитиме відділи закупівель у компаніях більш ефективними, позбавляючи закупівельників рутини й даючи можливість більше уваги приділяти стратегічним завданням.
Компанії з налагодженими диджитальними процесами, розробленими дорожніми картами, більш мобільними та глибокими аналітичними можливостями, які відкриває АІ, у перспективі виявляться більш підготовленими до турбулентностей різного порядку: від пандемій до війн. Їм буде простіше побачити повну картину, своєчасно змінити стратегію, знайти нових постачальників.
Отримувати більше даних з інфраструктурних сервісів фахівці можуть завдяки робототехнічному оснащенню складів, платформ для забезпечення видимості транспорту, сенсорів. І все це має бути зібране в логічну структуру, дієвий інструмент – єдину галузеву хмарну платформу. Звісно, із залученням співробітників через «мобільні» пристрої для надання контенту, що допомагає конкретному працівнику в його роботі.
Майбутнє закупівельника – це його сьогодення, у якому можна знайти тисячі нових сенсів і потенціалів для розвитку.
PS. Частина цього тексту була згенерована штучним інтелектом:) самі розумієте, нові технології…
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.