Чи існує «пігулка» від корупції у публічних закупівлях?

Чи існує «пігулка» від корупції у публічних закупівлях?

Викривати корупціонерів стане вигідним, а блокчейн змінить Україну?

Чи існує «пігулка» від корупції у публічних закупівлях?
Фото: depositphotos

Президент Володимир Зеленський днями анонсував запровадження норми, яка прирівняє корупцію до держзради. Передбачається, що ця превентивна норма діятиме упродовж воєнного стану. Дійсно, корупція –  одна з головних проблем української влади та суспільства, адже за нею стоїть солідарна відповідальність. Одним з яскравих прикладів застосування корупційних схем були і залишаються державні закупівлі. Попри наявність системи Prozzoro, яка дійсно запобігла багатьом проблемам у цій сфері, певні ризики лишаються й досі. Як подолати корупцію у публічних закупівлях та чим тут можуть допомогти нові технології, зокрема блокчейн, розповіла Mind СЕО – IPSM, тренерка із закупівель Марина Трепова.

Читайте також: Рейтинг тендерних чемпіонів – 2023: Хто і чому найбільше заробляє на держзакупівлях

«Як легально заробити на корупції у публічних закупівлях?» – хайповий заголовок міг би вийти. Проте мій меседж інший: давайте розбиратися що і до чого.

Сьогодні бачимо багато розчарування серед українців. І зрозуміло чому: нерви здають, довкола – самі лише корупційні скандали. Проте поспішаю відкрити очі – корупції не побільшало, ми просто почали її частіше «помічати». Суспільство вимагає відповідей від влади. І взагалі-то влада навіть реагує. 

Запуск процедури анонімного викриття корупціонерів

Національне агентство з питань запобігання корупції має намір на початку вересня запустити роботу спеціального порталу, куди викривачі зможуть анонімно повідомляти про факти корупції. Про це розповів голова НАЗК Олександр Новіков. Передбачається, що це має забезпечити можливість анонімним викривачам отримати після рішення суду 10% від суми корупційного правопорушення. Для довідки треба сказати, що положення про викривачів було прийняте ще 1 січня 2020 року.

Зазначу, що наявність такого органу або особи в комерційних організаціях, є обов’язковим елементом корпоративної культури. У багатьох міжнародних і українських компаніях в організаційній структурі є людина, яка відповідає за те, що будь-хто в середині організації або ззовні має можливість повідомити про порушення закону або порушення правил.

Культура викривачів є в розвинутих країнах. І держави цим активно користуються. При цьому ми маємо розуміти і ризики, які є в нашій країні, коли ми говоримо про викривачів і про фінансову винагороду за повідомлення про правопорушення в публічних закупівлях.

  • Слабка суддівська система. Ми не можемо розраховувати на чесні суди щодо цих повідомлень. Поки що, на жаль. Допоки не реформована суддівська система в Україні, цей фактор буде зупиняти багатьох.
  • Недовіра людей, що щось можна змінити в плані корупції. Вони можуть боятися повідомляти про своїх керівників або інших співробітників організації.
  • Невисока культура суспільства щодо закупівельних знань. Не дивлячись на те, що саме розголос дає нам можливість бачити страшну корупцію на величезні суми, я бачу нерозуміння того, що закупівля за найнижчу ціну може бути не самою ефективною. Проте це знають багато професійних закупівельників.

Для того щоб обрати найкращий варіант під час закупівлі, треба врахувати всі фактори та ухвалювати рішення, керуючись у тому числі й неціновими критеріями. Тільки тоді ми можемо оцінювати ефективність закупівель. На жаль, я вбачаю, що це незнання може стимулювати шквал викривних «повідомлень».

У цій справі можуть допомогти сучасні технології. Цікаво, чи працюватиме портал за блокчейн-стандартами? Адже анонімність тут (буквально) на вагу золота. І потенційні викривачі мають бути впевнені у своїй безпеці.

Читайте також: Автоматизація в закупівлях: і людині, і ChatGPT знайдеться «вакансія»

Блокчейн vs корупція

Сьогодні в публічному просторі багато говорять про те, що допомогти вирішити проблему з корупцією може саме блокчейн. Тож що, «пігулка» від всіх наших проблем знайдена? Давайте розбиратися. 

Якщо дуже загально: блокчейн – це такий собі реєстр, що записує дані на різних комп'ютерах, відомих як вузли (ноди). У реєстрі інформація перевіряється, копіюється та одночасно зберігається в різних місцях по мережі. Це забезпечує захищеність від стороннього впливу, а отже, мінімізацію корупційної складової. Адже (принаймні поки) підробити дані, які зберігаються на тисячі окремих вузлів, не можливо. Копія першоджерельного запису все рівно знайдеться. 

Цікаво, що з кожним роком закупівлі у приватному секторі стають усе більш ефективними. Навіть під час війни. І, якщо приватні закупівлі розвиваються, вони стають кращими. Ситуація у публічному секторі діаметрально протилежна. Тож що сталося? Треба сказати, що такого «драматичного» розподілу між публічним і приватним сектором у Європі та в інших країнах із розвинутою економікою немає. Звісно, є особливості. Але основа – закупівельні інструменти, якщо вони працюють, ефективні усюди.

В Україні ж це «дві великі різниці». Публічні закупівлі тримаються переважно на жорсткій регуляції і на дуже чіткому виконанні закону. І при цьому використання «здравого смислу» не є критерієм оцінки правильності тих чи інших рішень.

Читайте також: Витримати баланс: як відбуваються публічні закупівлі під час війни

Як це працює?

Блокчейн, дійсно, здатен допомогти в цифровізації і зможе організувати так званий «аудиторський слід». У поточному стані публічних закупівель це є проблемою, тому що різні процеси знаходяться у різних ІТ-системах, і вони не пов’язані одна з одною. Тобто простежувати зв’язки дуже складно. Тільки завдяки розслідувачам.

На що здатен блокчейн у закупівлях:

  • забезпечити більшу прозорість на надійність збереження даних у незмінному вигляді;
  • допомогти при перевірці постачальників (адже він знатиме їх сертифікати та історію постачань);
  • забезпечити повністю прозорі аудиторські сліди, що полегшить перевірку кожної дії у всьому ланцюгу постачання. Це не буде вимагати ресурсу на викладання всієї інформації для перевірки.
  • допомогти в оптимізації процесів закупівель, зменшуючи людський фактор.

До того ж блокчейн – це система, яка не підпорядковується одному «центру» чи людині. Тому її ключова перевага – децентралізація у володінні даними. Це унеможливлює корупцію, на кшталт «я хочу дещо «змінити» у своїх інтересах». Не вийде. І це добре.

І звісно, його актуальна загальносвітова цінність – це надання певної прозорості, без якої неможливі сучасні європейські закупівлі. Блокчейн дозволяє записувати кожну транзакцію та рух товарів у ланцюгу постачання в незмінний реєстр. Ця прозорість допомагає відстежувати й перевіряти походження, автентичність і рух продуктів, зменшувати ризики контрафактних товарів. З його допомогою можна досягти більшої довіри. А це те, чого Україні зараз так не вистачає. 

Тож переваг багато. Проте, наголошую: блокчейн – це лише один із інструментів.

Роками вирощені корупційні «бур'яни» потребують більш комплексного підходу. Має змінитися ціла система: через правові реформи, незворотність покарання для справжніх корупціонерів, дієві механізми виконання законів, забезпечення прозорості всього процесу і підвищення всієї культури закупівель у публічному секторі серед усіх стейкхолдерів. Тому однієї «чарівної пігулки» у вигляді блокчейну, звісно, недостатньо.

Забезпечити проведення чесних закупівель можливо

Та існує певний пул заходів, які здатні надати додаткової прозорості ланцюгу постачання. Для досягнення чесних закупівель нам потрібні:

  • Реальне забезпечення дотримання заходів щодо прозорості, як-от: відкриті торгові процеси та публічне розголошення інформації про всі закупівлі. Наскільки це можливо у воєнний час.
  • Удосконалення законів, які визначають чіткі правила для закупівельних процесів, зокрема кваліфікацію постачальників, критерії оцінки та управління контрактами.
  • Забезпечення захисту осіб, які розкривають порушення. Анонімні механізми звітності, як портал для викривачів корупції від НАЗК. Люди мають бути впевненими, що їх не викажуть. Тільки така ініціатива буде робочою.
  • Підвищення конкуренції. Потрібно заохочувати конкуренцію серед постачальників, мінімізуючи бар'єри для вступу в «боротьбу». І зменшити тиск на бізнес у вигляді перевірок тих постачальників, хто працює з публічними закупівлями.
  • Використання електронних інструментів, можливостей блокчейну для зменшення маніпуляцій.
  • Раджу інвестувати в навчальні програми та програми підвищення кваліфікації для спеціалістів у сфері закупівель. Закупівельники мають розумітися на найкращих практиках, автоматизації, етичних стандартах.
  • Проведення аудитів і перевірка публічних закупівель мають перейти з «радянських» підходів оцінки «ком і крапок, наявності документів і кількості помилок» до оцінки управлінських рішень, аналізу всіх елементів закупівель і ланцюга постачання.

Звісно, усю «дорожню карту» для досягнення чесних закупівель неможливо описати в одній маленькій статті. Але що я хочу сказати: боротьба з корупцією – це постійний сумлінний процес, який вимагає наших спільних зусиль. Мають об'єднатися всі: бізнес із своїм успішним досвідом, суспільство та найскладніше – влада. Ми більше не маємо права покладатися на якесь «чудо» ззовні. Ми самі можемо та маємо собі допомогти. Тягнути нікуди. 

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло