Калькулятор успіху: як працює інвестиційна модель

Калькулятор успіху: як працює інвестиційна модель

Як не помилитися в розрахунках вашого майбутнього бізнесу

Калькулятор успіху: як працює інвестиційна модель
Фото: depositphotos

Бізнес-ідеї можуть прийти уві сні – це факт, а от розповіді про те, що досвідчений підприємець може скласти бізнес-план на серветці в кафе – це вже міф. Звісно, оцінити всі плюси та мінуси бізнесмену, який працює у визначеному сегменті ринку, легко, але він ніколи не дасть гроші на реалізацію ідеї, поки не побачить детальний план її розвитку з перспективою на кілька років. Такий оцифрований план називають інвестиційною або фінансовою моделлю. Як вона працюєщо дає фаундеру та інвесторурозповів Mind менеджер інвестиційних проєктів «Октава Капітал» Сергій Гарбар.

Що таке інвестиційна модель

Інвестиційна модель – це набір цифрових показників, які характеризують бізнес. Інакше кажучи, після того як ви визначилися з бізнес-ідеєю, необхідно брати калькулятор (Excel) і розраховувати в цифрах розвиток вашого проєкту. Ймовірно, ви розрахуєте доходи та прибутки згідно з оптимістичним сценарієм, але не оминайте увагою і песимістичний. Додайте сюди ще пару проміжних варіантів, але не дивіться на кожен окремо, уважно врахуйте всі важливі деталі. Це фактично і є інвестиційна модель у цифрах (грошах, відсотках, одиницях тощо).

Модель дозволяє оцінити стан бізнесу та спрогнозувати зміни у часі. Зазвичай інвестиційну модель розраховують на 5 років. При цьому плани на першій рік треба розписати детально – поквартально, в інших періодах достатньо річних показників.

Інвестиційна модель може бути різного ступеню деталізації. Якщо йдеться про стартап, на розвиток якого підприємець розраховує отримати $10 000 – 50 000 ангельських інвестиції, достатньо основних фінансових розрахунків з обґрунтуванням допущень та оцінки ринку. Якщо ви шукаєте партнера, щоб залучити у ваш бізнес шестизначні суми і вище, без детальної інвестиційної моделі не обійтись. 

Види інвестиційних моделей

З огляду на те, до якої мети прагне прийти компанія і які в неї потреби на цьому етапі,  при плануванні подальшої діяльності рекомендуємо складати моделі з різним ступенем деталізації:

  • Фінансова модель компанії – бажано мати завжди. Особливо, коли потрібно спрогнозувати економічні показники бізнесу і для себе зрозуміти, чи є потреба в залученні сторонніх інвестицій, спрогнозувати доходи і витрати, змоделювати сценарії розвитку та запуску нових проєктів.
  • Презентаційну інвестмодель – спрощений варіант з відображенням ключових грошових потоків, щоб показати перспективність проєкту загалом для сторонніх інвесторів.
  • Детальну інвестиційну модель – розробляйте заради правильності визначення розміру та графіку капіталовкладень у проєкт. Така модель найбільш затребувана, коли необхідно детально показати – варто інвестувати чи ні, а також за яких умов інвестиції будуть ефективними. Вона потрібна як власникам бізнесу, так і інвесторам.

Структура інвестиційної моделі

Для створення зручної, зрозумілої та наочної інвестиційної моделі її бажано правильно структурувати. Наприклад, ми завжди враховуємо в наших моделях такі сегменти даних:

  • обсяги продаж;
  • собівартість;
  • трудові ресурси;
  • витрати на збут;
  • фінансова діяльність;
  • інвестиції;
  • прогнози;
  • сценарії;
  • фінансові та операційні показники тощо.

І це не ефемерні чи вигадані показники. Для прикладу, у розділі «трудові ресурси» бажано розрахувати кількість фахівців та фонд оплати праці на різних етапах розвитку бізнес-проєкту протягом 5 років, спрогнозувати зміни в зростанні заробітної плати тощо.

Не варто забувати також, що для побудови достовірного (або хоча б адекватного) прогнозу важливим моментом є використання ринкової аналітики. Для масштабування бізнесу при побудові прогнозних показників рекомендуємо враховувати ретроспективні дані за три попередні періоди.

Результат інвестиційної моделі

Фінальний результат інвестиційної моделі – це прогнозні грошові потоки та показники, за якими можна  дізнатися про перспективи проєкту і ефективність інвестування:

  • NPV (Net Present Value) – це показник, який демонструє різницю між витратами на реалізацію проєкту й віддачею від цих витрат за визначений проміжок часу;
  • IRR (Internal Return of Rate) – внутрішня ставка дохідності, що демонструє прибутковість майбутніх інвестицій;
  • Payback period – показує проміжок часу, протягом якого витрати повернуться, тобто буде досягнута точка беззбитковості;
  • Profitability Index (PI) – показник відношення дисконтованих грошових доходів до інвестиційних витрат, допомагає порівняти проєкти з інвестиційними альтернативами.

Найпоширеніші помилки при розробці інвестиційної моделі

Головна мета інвестиційної моделі – об'єднати всі аспекти запланованої діяльності підприємства і відобразити це у прогнозованому фінансовому результаті. Без цього бізнес-план не може бути реалістичним. Але часто підприємці-початківці без належної фінансової (бізнесової) підготовки роблять прикрі помилки, серед яких ми виділяємо найпоширеніші:

  1. Помилкова оцінка ринку і конкурентів і, як результат, завищені або надто оптимістичні обсяги продажів;
  2. Упущення необхідних виробничих та комерційних витрат або заниження їхньої вартості;
  3. Позитивний залишок грошових коштів на кінець прогнозного періоду, але «касові розриви» всередині;
  4. Хибні допущення щодо графіку реалізації і темпів розвитку бізнесу.


Рекомендуємо зауважити ці аспекти, адже інакше це може призвести до великих похибок в інвестиційній моделі, а у подальшому – до небажаних результатів уже в практиці вашого бізнесу.

На чому акцентує увагу інвестор

Інвестиційна модель для потенційного інвестора – це спосіб подивитися на бізнес-ідею через призму цифр. Маючи такий документ, він не витрачає час власних експертів та аналітиків на оцінку перспективності проєкту, а вже попередньо розуміє, чи буде доцільною така інвестиція.

Звичайно, дивлячись на фінансову модель, потенційний інвестор розуміє, що це лише плани, наміри компанії щодо розвитку. Але він бачить й адекватність цих планів, а також може змоделювати сценарій розвитку подій, спираючись на власний досвід.

Не лише заради інвестицій

До речі, цікавий факт: зазвичай у створенні якісної, достовірної інвестиційної моделі, з нашого досвіду, більше зацікавлений саме фаундер, що шукає інвестиції. Це надає йому впевненості у власній бізнес-ідеї та розуміння перспектив спілкування з інвестором.

До того ж такі «вправи», як  інвестиційна модель, корисно робити на будь-якому етапі проєкту, адже наявність чіткої та зрозумілої фінансово моделі дозволяє вашому бізнесу бути успішним у довготривалій перспективі, а власнику – тримати все під контролем.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті