Стрибок у майбутнє: як зміниться туризм після пандемії

Стрибок у майбутнє: як зміниться туризм після пандемії

І що нового пропонує галузь уже зараз

Стрибок у майбутнє: як зміниться туризм після пандемії
Фото: Марина Бобкова, гід, автор сторінки "Моя Душа-Моя Грузія"

Цього року попри пандемію багато країн відкрили свої кордони для туристів. Наразі українці можуть подорожувати, зокрема, до країн Євросоюзу за наявності COVID-сертифіката. Крім того, на початку жовтня стало відомо, що Україна принаймні на два тижні залишиться в «зеленому» COVID-списку ЄС. Проте через зростання кількості хворих, зокрема й в Україні, ситуація з подоражами може зінитись. Але туристична галузь уже має певний досвід виживання під час локдаунів і вже зараз реформується швидкими темпами. На Яких змін варто очікувати вже незабаром у туристичній сфері та які опції вона запропонує туристам після пандемії, розповіла Mind керівник відділу розвитку напрямків Join UP! Катерина Артюх

Наразі туристичний сектор знаходиться у фазі поступового відновлення: кордони обережно відкриваються, а держави й бізнес навчаються жити за новими правилами. Одне з ключових завдань для всіх – знайти нові інструменти та підходи, які зроблять туріндустрію більш захищеною від потрясінь подібних тому, що сталося через пандемію коронавірусу.

Утім, швидкість змін залежить від фінансових спроможностей, а інвестори зважують свої рішення із запитами споживачів, тому не всі інновації реалізуються так швидко, як хотілося б. Однак головне залишається – люди й далі хочуть відкривати світ і робити це комфортно та безпечно.

Сталість – нове головне слово туріндустрії?

Екологічні продукти й відповідальне ставлення до навколишнього середовища стають все більше затребуваними в різних секторах економіки. Особливо це видно, коли йдеться про молоде покоління споживачів, що більше піклуються про кліматичні зміни та проблеми суспільства загалом.

У звіті Міжнародного валютного фонду екологічність і сталість називано одними з головних факторів, що сприятимуть швидкому відновленню туристичної галузі економіки. Проте йдеться не про суцільний перехід до зеленого туризму, а про системні рішення всередині інших категорій.

Ключовими завданнями є зменшення щільності туристичних потоків і диверсифікація їх так, щоб мінімізувати ризики для здоров’я й економічних потрясінь через можливі зупинки сектору. Приклади таких підходів уже можна спостерігати зараз. Наприклад, у Барселоні, яка нещодавно відкрилася для українців, наразі міська влада планує оновити туристичні маршрути, щоб мандрівники не концентрувалися лише навколо узбережжя, а досліджували все місто.

Мета таких змін не тільки зменшення натовпів, а й корекція формату відпочинку – з лише літнього на цілорічний. Утім, у Венеції навпаки планують обмежити туристичні зони кількома районами, а інші залишити лише для місцевих мешканців, щоб захистити місто від руйнування.

Щодо України, то тут екологічна проблематика хоч і повільно, але також стає затребуваною. Дослідження «Екологічні тренди в Україні: погляд громадян», проведене Інститутом Горшеніна на замовлення Фонда Фрідріха Еберта, свідчить, що питання екології турбують 25,6% наших громадян. Це, наприклад, більше, ніж тих, кого хвилює анексія Криму (16,4%), хоча й значно менше, ніж високі тарифи ЖКГ (56,8%) чи війна в країні (52,2%).

Отже, поки що запит на сталість хоч і зростає, але українців хвилює вирішення більш актуальних для суспільства питань. Відповідно в туристичному секторі запит на екологічність подорожей тільки починає формуватись.

Інвестиції в туризм

2020-й рік з його падінням продажів по всім напрямкам негативно вплинув на настрої інвесторів. Наразі інтерес до галузі тільки починає відновлюватись, і на міжнародному рівні цей процес триває повільніше, ніж очікувалось. Утім, міжнародні туристичні організації намагаються стимулювати розвиток.

Наприклад, на початку вересня в Кабо-Верде відбувся Міжнародний інвестиційний туристичний форум, проведений Всесвітньою туристичною організацією (UNWTO). Однак навіть там ішлося про конкретну категорію інвестицій – інноваційні продукти. Мета події: поєднати винахідників і команди стартапів у сфері туризму з інвесторами, урядами країн, а також представниками ЗМІ.

Тут слід згадати, що зацікавленість у туристичних диджитал-рішеннях цього року зросла. За даними Lufthansa Innovation Hub у середині 2021 року існувало понад 2800 стартапів (+5% проти 2020-го) у шести великих кластерних групах Travel and Mobility Tech.

При цьому у звіті зазначається, що попри падіння інвестицій торік на 14%, уже у 2021-му планується повне відновлення, а обсяг фінансування становитиме $44 млрд, що свідчить про те, що екосистема стартапів повністю відновилася та готова повернутися до своєї довгострокової траєкторії зростання.

Щодо України, то нещодавно оприлюднений проєкт державного бюджету на 2022 рік передбачає 100 млн грн інвестицій у туристичний сектор. Така сама сума була й цього року, тоді як у 2020-му гроші на туризм не виділялися взагалі, а 2019 року було закладено лише 17,9 млн грн.

Зрозуміло, що головним питанням залишається те, наскільки ці кошти ефективно використовуються. Утім, можна зазначити, що такі державні проєкти, як «Велика реставрація» можуть бути корисним для збільшення туристичних потоків, якщо передбачатимуть не лише відновлення культурних об’єктів, а й стимулювання появи якісної сучасної інфраструктури навколо них.

Настрої мандрівників

Запорука розвитку туризму – зацікавленість мандрівників. Для наших співгромадян подорожі залишаються максимально привабливими. Соціологічна група «Рейтинг» у своєму дослідженні до 30-річчя незалежності України виявила цікавий момент: подорожі серед лідерів як у блоці «Стиль життя», так і у «Мріях». Так, дослідники стверджують, що подорожами цікавляться всі вікові групи опитаних за винятком найдоросліших.

При цьому перемагає ця категорія в «Покоління незалежності»: серед респондентів віком 25–30 років половина вже відвідала країни Європи, а серед тих, кому 16–24 роки – таких третина.

Поїздки Україною відбуваються ще частіше – понад 60% опитаних серед «Покоління незалежності» розповіли, що відвідують цікаві місця країни. Ще 16–17% населення мріють про подорожі та прагнуть відкривати світ.

Такі дані ще раз доводять, що індустрія туризму розвиватиметься, а значить, і нові тренди галузі поступово впроваджуватимуться в Україні. Крім того, зацікавленість молоді дозволяє прогнозувати, що саме глобальні тренди на діджиталізацію та інтеграцію екологічності з’являтимуться набагато швидше. Отже, українському туристичному сектору не слід сподіватися на консервативні настрої громадян, а, навпаки, варто готуватися до того, що майбутнє наступить стрімко.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті