Шлях змін: коли цифровізацію краще відкласти на потім

Шлях змін: коли цифровізацію краще відкласти на потім

і чому гроші не люблять хайпу

Шлях змін: коли цифровізацію краще відкласти на потім
Фото: depositphotos

Диджиталізація. Про неї говорять усі і скрізь – бізнес на корпоративних сайтах та в медіа розповідає про успіхи у впровадженні цифрових інструментів, держава робить цифровими навіть ті послуги, існування яких видається сумнівним, семимильними кроками йдучи в смартфони своїх громадян. Однак чи потрібна цифрова трансформація саме вашому бізнесу та коли краще взагалі не починати процеси диджиталізації, розповіла Mind експертка з цифрової трансформації державних послуг, проєктна директорка ІТ-компанії BWN GROUP Євгенія Поремчук.

Про те, як все ж таки розпочати диджиталізацію в компанії, авторка розповідала Mind раніше. Докладніше про це - у матеріалі  «Час змін: з чого бізнесу розпочати цифрові трансформації».

Цікаві факти наведені в статті Forbes, де автор посилається на дослідження Gartner, яке показує стан готовності підприємців до цифровізації ще до глобальних трансформаційних процесів спричинених пандемією. Так, майже дев'ять з 10 топменеджерів заявляли, що їх компанії надають пріоритет цифровізації, проте дві третини перетворень не завершилися вдало. Ба більше, автор наводить дані McKinsey, які показують: лише 16% керівників вважають, що їхні ініціативи з цифрової трансформації досягли успіху.

Головна причина провалів цифровізації у будь-яких галузях полягає в тому, що ті, кого трансформують, не розуміють, навіщо їм це та яку користь від цього процесу вони отримають. Тож впроваджувати цифрові практики та інструменти необхідно тоді, коли ви та ваша команда чітко розумієте, навіщо вони вам потрібні.

У питанні цифровізації не існує універсальної стратегії, яка підходить усім. Отже, і досвід цифрової трансформації компаній з інших галузей чи, наприклад, ваших конкурентів не можна розглядати як готовий рецепт успіху. Можна стати жертвою «помилки того, хто вижив».

Перш ніж інвестувати свої час і гроші, варто ретельно проаналізувати, чи підходять цифрові технології для розвитку саме вашого бізнесу. Для початку спитайте себе: ви диджиталізуєтеся заради досягнення певних результатів чи заради самого процесу. Якщо ваш варіант останній – очевидно, що краще згорнути. Дозволю собі навести кілька прикладів, коли впровадження цифрових нововведень може бути недоцільним.

Цифрова трансформація не посилює ваші основні компетенції

Саме основні компетенції – те, що приносить кошти вашому бізнесу, виділяє його серед інших і дозволяє успішно конкурувати на ринку. Якщо цифровізація не дає жодного ефекту вашим основним компетенціям, від неї краще відмовитися та спрямувати заплановані кошти й зусилля на інші потреби.

У вас немає можливості вибудувати довгострокову стратегію

Цифрова трансформація – це не «сьогодні на завтра». При слабкому менеджменті ці процеси можуть тривати роками. Безперечно, пандемія посилила та пришвидшила потребу в цифровізації. Але перехід на віддалену роботу – це ще не диджиталізація.

Стратегія цифрової трансформації – не «кілька простих кроків». Це сотні сторінок досліджень, аудитів і планів, десятки та сотні тисяч гривень інвестицій і роки роботи. Чим більшого ефекту для бізнесу від діджиталізації ви хочете досягти, тим більше часу на це потрібно витратити.

Якщо операційні задачі та вирішення поточних проблем компанії потребують більше часу, ніж ви можете виділити на впровадження цифрових інструментів, і не сприяють вирішенню поточних завдань – не витрачайте на це час.

Ви активно зростаєте і без використання цифрових інструментів

Оптовому постачальнику  залізобетонних конструкцій не обов’язково мати просунуту команду SMM-менеджерів та акаунт у TikTok, щоб посилювати свої позиції на ринку: імовірність того, що сторінка в Instagram приведе великого замовника конкретно такій компанії – мізерна.

Якщо цифрова трансформація, налагодження цифрових каналів продажів, ведуть до зміщення фокусу й розпорошування сил і фінансових ресурсів без видимого результату, такі цифрові канали вам не потрібні.

Так, у світі ще є бізнес, якому цифрові інструменти поки не на часі. І це нормально.

Ви залучаєте експертів, але не залучаєте власні кадри

Ті ж самі дані McKinsey, на які посилається Forbes, свідчать: часто цифрова трансформація зазнає провалу через супротив працівників. Як правило, компанії для впровадження цифрових рішень запрошують сторонніх експертів (що логічно), при цьому нехтуючи думкою команди та залишаючи питання її цифрового розвитку «на потім» (що неправильно).

Цифрова трансформація у своїй основі не стільки про технології, скільки про вміння з ними взаємодіяти, тому на першому плані, поряд з технологічними рішеннями, компетенції працівників. Якщо ви не бачите потреби в поліпшенні цих компетенцій або таке поліпшення навіть у довгостроковій перспективі не принесе цінності бізнесу, варто задуматися, а чи потрібно воно вам.

І наостанок: я не стверджую, що вашому бізнесу потрібно стояти на місці і не розвиватися. Навпаки, не варто відмовлятися від впровадження тих цифрових інструментів, які спрощують сам процес управління бізнесом, оптимізують його основні процеси.

Я наголошую на тому, що до диджиталізації потрібно ставитися вдумливо: побудова бізнес-процесів та збільшення можливостей і є основною метою розвитку бізнесу. А цифровим він буде чи аналоговим – вирішувати вам.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло