Усе буде онлайн: Кабмін ініціює запровадження е-аудиту для бізнесу
І чого очікувати останньому від нових норм, якщо вони будуть ухвалені
2 листопада Кабінет Міністрів України зареєстрував у Верховній Раді України проєкти законів №6255 та №6256, якими вносяться зміни до податкового законодавства з метою запровадження е-аудиту (електронних перевірок). Які новації пропонує уряд і як вони можуть вплинути на бізнес, розповіла Mind старший юрист, адвокат TOTUM LF Мирослава Нечай.
Зазначені законопроєкти були розроблені на підставі Концепції Міністерства фінансів України про впровадження електронного аудиту (е-аудиту) для платників податків і Меморандуму про взаєморозуміння між Україною як позичальником та Європейським Союзом як кредитором щодо отримання Україною макрофінансової допомоги.
Що передбачають законопроєкти?
Електронний аудит проводитиметься на підставі отриманої від платників інформації у вигляді стандартного аудиторського файлу (SAF-T), розробленого за рекомендацій ОЕСР. Фактично стандартний аудиторський файл SAF-T являє собою документ у форматі XML, у який експортуються дані із системи обліку платника про стан його активів, власного капіталу, зобов’язань і зміни у фінансово-господарському стані.
Наразі з 27 серпня 2021 року стандартизований аудиторський файл SAF-T зобов'язані подавати великі платники податків під час проведення податкової перевірки в разі отримання відповідного запиту від контролюючого органу. Строк для подання такого документу становить два робочих дні, наступні за днем отримання такого запиту. Про такий обов'язок великих платників податків, зокрема, наголошує ДПС України в індивідуальній податковій консультації від 21 липня 2021 року № 2855/ІПК/99-00-07-08-01-06, у зв'язку з набранням чинності наказу Мінфіну від 15 вересня 2020 року № 561.
Розробленими Кабміном законопроєктами розширюється коло платників, які будуть зобов'язані подавати стандартизований аудиторський файл SAF-T. А саме: він подаватиметься щорічно великими платниками та юридичними особами, зареєстрованими платниками ПДВ, за підсумками податкового року.
При цьому такий обов'язок запроваджуватиметься поетапно:
- для великих платників податків з 2025 року;
- платників ПДВ (юридичних осіб) з 2027 року.
Які санкції передбачені для порушників термінів?
За неподання стандартного аудиторського файлу до зазначених вище категорій платників будуть застосовуватися такі штрафи:
- (а) 100 мінімальних заробітних плат станом на 1 січня відповідного звітного року – для великих платників податків; та
- (б) 10 мінімальних заробітних плат станом на 1 січня відповідного звітного року – для платників ПДВ.
Аналогічний розмір штрафу запроваджуватиметься і за подання стандартного аудиторського файлу не в повному розмірі або з помилками.
При цьому платник матиме 30 календарних днів для подачі неподаного стандартного аудиторського файлу SAF-T або виправлення в ньому допущених помилок. Якщо цього не буде зроблено, то контролюючий орган зможе повторно застосувати зазначені вище штрафи, але вже в подвійному розмірі.
Такі великі розміри штрафних санкцій прогнозовано встановлюються для того, щоб стимулювати платників належним чином виконувати свій обов'язок з подання стандартного аудиторського файлу SAF-T. Водночас за помилки в першому стандартному аудиторському файлі SAF-T, який великі платники податків подаватимуть уже з 2025 року, а платники ПДВ з 2027 року, податківці не штрафуватимуть.
Чого можна очікувати після перевірок?
Інформація, зазначена в стандартизованих аудиторських файлах SAF-T, підлягатиме автоматизованій перевірці спеціальним програмним забезпеченням.
За прогнозами авторів законопроєктів, «людський фактор» при проведені перевірки буде мінімізовано, що у свою чергу позитивно впливатиме на якість самих податкових перевірок.
За результатами такої перевірки не передбачається безпосередня можливість контролюючих органів нараховувати грошові зобов'язання платникам, які подавали стандартизовані аудиторські файли SAF-T. Але вони зможуть бути використані:
- (а) для виявлення ризикових платників та/або ризикових операцій, що матиме наслідком блокування їхніх податкових накладних);
- (б) фактично зможуть стати підставою для подальшої планової або позапланової перевірки.
Наразі зазначені вище законопроєкти – на розгляді в профільних комітетах Верховної Ради України, а тому важко прогнозувати, як зміниться їхня фінальна редакція.
Крім того, для того реалізація механізму е-аудиту вимагає не лише змін у податковому законодавстві, а й вирішення технічної сторони питання: наприклад, розроблення та запровадження спеціального програмного забезпечення, проведення відповідного навчання працівників ДПС і платників тощо. Водночас платникам податків, які зобов'язані подавати стандартизовані аудиторські файли SAF-T, рекомендуємо заздалегідь готуватися до майбутніх змін.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.