Навчатись завжди: як зміниться українська освіта після війни

Навчатись завжди: як зміниться українська освіта після війни

І до яких інновацій краще готуватися школам та університетам уже зараз

Навчатись завжди: як зміниться українська освіта після війни
Фото: УНІАН

Міносвіти нещодавно анонсувало відновлення навчання в Україні, але в офлайн-форматі. Після тривалих карантинів протягом двох років через Covid-19 бажання відновити повноцінне навчання зрозуміле. Втім через війну, розв'язану росією проти України, яка триває і досі, такі плани Міносвіти здаються дуже оптимістичними. З іншого боку, зараз уже можна починати розмову щодо того, якою буде освіта, коли Україна переможе у війні з російською ордою. До яких змін та інновацій освітнім закладам варто готуватися вже зараз і як може змінитись ця галузь в Україні, розповіла Mind співзасновниця мережі приватних шкіл КМДШ Лідія Білас.

Війна змінила плани переважної більшості українських школярів, студентів та працівників освіти. Кожному довелось рятуватись від фізичної небезпеки, а вже після цього оговтуватись та намагатись пов’язати нові реалії зі старим життям. Багато із звичного перестало працювати. Деякі вчителі не змогли або не захотіли відновлювати дистанційний навчальний процес, бо змінили місце проживання. 26 000 викладачів виїхали за кордон, частина з них не змогли проводити заняття з учнями онлайн та знайшли роботу в новій країни проживання.

Значна кількість школярів почали відвідувати навчальні заклади в країнах Європи та переключились на адаптацію до життя там. 670 000 учнів покинули Україну через війну. І у багатьох з них змінились пріоритети. Тепер учням за кордоном незрозуміло, навіщо вивчати правила відмінювання іменників в українській мові, якщо всі навколо розмовляють польською, німецькою, іспанською або французькою.

Хоча бомби країни агресора падали на будівлі шкіл та університетів, вони зруйнували і саму систему освіти. Хоч як прикро усвідомлювати таку руйнацію, можна знайти і позитивний бік цієї ситуації – українську систему освіти доведеться відбудовувати, реформувати та впроваджувати велику кількість інновацій. А значить, після війни її якісь має зрости.

Як зміниться актуальність освіти?

Однією з негативних характеристик освіти до війни можна назвати її неактуальність. Батьки та учні давно жалілись на те, що отримані в школі знання неможливо застосувати на практиці. При цьому важливі практичні навички виживання в сучасному світі школа ігнорує. Наприклад, замість уроків фінансової грамотності дітей вчать знаходити невизначені інтеграли. Результатом цього є те, що дорослі не мають розуміння про фінансову подушку безпеки та необхідність створення пасивного прибутку, а значить є фінансово вразливими перед викликами життя. І вміння знаходити невизначений інтеграл не допомагає їм проходити ці виклики гідно.

Після закінчення війни ситуація може змінитись. По-перше, зі шкільних підручників нарешті остаточно зникнуть сліди російської та радянської спадщини. По-друге, шкільна програма стане ще більш адаптованою до сучасних реалій.

Нам необхідно виховувати дітей, які розвиватимуть економіку країни, при цьому реалізовуючи свої таланти та потенціал. Тепер кожна зміна в шкільній програмі має пройти через фільтр актуальності в ХХІ столітті.

Чого очікувати від дистанційної освіти?

Співголова освітньої організації «Батьки SOS» Олена Бондаренко стверджує, що в цілому державна освіта в Україні закінчилась 24 лютого. Спроби її реанімувати та продовжити дистанційно можна назвати лише ілюзією справжнього освітнього процесу. Скоріше, вчителі надавали психологічну допомогу дітям та повертали в їхнє життя відчуття чогось звичного за допомогою дистанційних уроків. Важливо не гаяти час, а підготуватись до дистанційного освітнього процесу за три місяці канікул для того, щоб у вересні навчання припинило бути імітацією, а стало реальним навчанням.

Є велика імовірність того, що до офлайн-занять більшість українських школярів восени не повернеться.

Якщо якість державної дистанційної освіти підвищити за три місяці та продовжувати вдосконалювати й надалі, вона може стати прикладом для наслідування іншими країнами. Українці в Європі вже зауважили, наскільки диджиталізованою виявилась наша банківська система. «ДіЯ» також змусила багатьох забути про черги в соціальних установах, про які тепер доводиться згадувати українцям у Європі.

Тож диджиталізація освітніх процесів може стати шансом для мільйонів українських школярів продовжити отримувати якісні знання в українській школі, а значить продовжувати бути ментально пов’язаними зі своєю батьківщиною. Це дозволить зменшити відтік талановитих молодих людей за кордон.

У цілому дистанційна освіта має стати більш інтерактивною, захопливою і такою, що спонукає до поглиблення знань, щоб надавати українським абітурієнтам конкурентні переваги на глобальній освітній арені.

Як працюватиме фінансова автономія закладів вищої освіти?

Ще з часів Союзу саме держава вирішувала, що фінансувати в університетах. Автономія дозволить вищим навчальним закладам самостійно ухвалювати рішення про реформування якості навчання, досліджень, викладання. Крім того, розширення прав університетів дозволить їм капіталізувати свої академічні здобутки.

Таким чином, вища освіта отримає нове життя в Україні і матиме шанс втримати в країні велику кількість молоді.

Розмови про надання автономії вищим закладам освіти між освітянами ведуться давно, але саме зараз є найбільш влучний момент для реалізації таких цілей.

Як зміниться професіоналізм викладачів?

Воєнні дії стали ще одним поштовхом для зміни принципів викладацького процесу. Вчителі ще раз усвідомили, що тепер їхня сила не у вмінні розповісти те, що учні можуть і без них послухати на YouTube або почитати в інтернеті. Тепер їхня сила у вмінні підтримати та запалити жагу до знань, мотивувати, допомогти знайти свій талант, стати опорою. Ці навички виявились вкрай необхідними для дітей під час війни та допомогли школярам зібрати себе до купи та знову отримати те, що здавалось назавжди втраченим. Ці навички є надзвичайно важливими і в майбутньому.

Дітям необхідні дорослі, які будуть у них вірити та підтримувати на шляху пошуку та формування.

Як позбавитися синдрому меншовартості?

Сучасний пришвидшений світ дає унікальну можливість миттєво обмінюватись інформацією та пізнавати істину про світ. Міф про те, що Україна – країна третього світу, в якій лише море недоліків, розвіявся буквально за перші тижні вимушеної міграції. Українці нарешті оцінили велику кількість переваг, які давало життя в нашій країні.

Це усвідомлення допоможе багатьом позбавитися комплексу меншовартості, зайняти дорослу позицію та доєднатись до вирішення освітніх проблем на глобальному рівні. Наприклад, Ілон Маск не один рік переймається тим, що скоро штучний інтелект може стати загрозою людству, а освіта сьогодні має зрощувати таких спеціалістів, які змогли б протидіяти подібним загрозам.

Штучний інтелект наразі активно залучають до покращення рівня освіти. На відміну від вчителів, які вигорають та втомлюються, ШІ може оперувати великою кількістю даних та адаптувати свої методи навчання з урахуванням індивідуальності, досліджуючи особливості її взаємодії з ним.

Наразі в США такі програми, як the Intelligent Tutoring System, можуть реагувати на пізнавальні потреби студента, давати відповідний зворотний зв’язок та персоналізувати вміст відповідно до інтересів студентів. Переможно закінчивши війну, Україна може приєднатись до великих гравців цього світу для того, щоб разом з ними вирішувати глобальні проблеми людства. Перемігши, ми нарешті зрозуміємо, що ми сильні, винахідливі, мужні, а значить можемо стати повноцінними партнерами сильних країн світу, зможемо не чекати допомоги, а брати на себе відповідальність та удосконалювати світ самостійно.

Чи готові ми до цього? Якщо кожен з нас усвідомить відповідальність уже сьогодні, то ми будемо готові до нової ери в українській освіті та в житті країни в цілому.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.ua

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло