Не здаватись: як жінки-підприємниці зберегли бізнес під час війни

Не здаватись: як жінки-підприємниці зберегли бізнес під час війни

І що їм довелося змінити в діяльності, аби адаптуватися та продовжувати працювати

Не здаватись: як жінки-підприємниці зберегли бізнес під час війни
Фото: depositphotos.com

Повномасштабна війна, розв'язана росією проти України, змусила підприємців шукати шляхи порятунку власної справи. Протягом п'яти місяців, відколи тривають бойові дії на території нашої держави, вже 692 компанії перенесли свою діяльність із зони бойових дій за допомогою програми релокації. Подібні виклики постають сьогодні перед майже всіма громадянами України – як чоловіками, так і жінками. Останні, так само як і чоловіки, боронять країну від загарбника на фронті, а також поза ним. Так, серед підприємців багато жінок, які намагаються зберегти власну справу. З такими труднощами зіштовхнулися і фіналістки премії для підприємниць «Створено жінками», започаткованої Франко-українською торгово-промисловою палатою ще до війни.

Як власниці бізнесу змогли адаптуватися до нових реалій,  продовжувати платити податки, забезпечувати робочі місця, допомагати людям та армії, розповіла Mind директорка Франко-української торгово-промислової палати, членкиня журі Мод Жозеф, посилаючись на досвід учасниць конкурсу.

Місія та підтримка людей

Не здаватись: як жінки-підприємниці зберегли бізнес під час війни

Інна Скаржинська, засновниця бренду рослинної косметики  Vesna:

Vesna – український виробник рослинної доглядової косметики, з якісних сертифікованих інгредієнтів. Компанія працює з 2015 року. Виробництво розташовувалось у Бучі. Під ТМ Vesna виготовляють засоби для догляду для обличчям та ротовою порожниною, для тіла, для волосся, дитячу і чоловічу лінії. До війни компанія мала два офлайн-магазини  (Буча і Львів), продукцію продавали на Etsy, MakeUp, Rozetka, Prom.

Виклики. Під час окупації Бучі в магазин зайшли росіяни, звідти вони винесли все, що могли. Офіс та лабораторію розграбували, руйнували та паплюжили вони із задоволенням. Забрали стільці, столи, телевізори, мікрокамеру, мікроскопи, принтер. Поламали багато обладнання. Один з мікроскопів розбили об підлогу. Склад косметики також розікрали, чимало засобів  розкидали по дорозі. 

Коли ми побачили Бучу зруйнованою, без світла, газу та води, із замінованими дорогами, ми зрозуміли, що поки не можемо відновити тут виробництво.

Рішення. Спочатку потрібно було вивезти залишки виробництва у Львів, щоб почати працювати для фронту та наших клієнтів. Водій фури перевіз залишки меблів та обладнання безкоштовно, лише взявши кошти за пальне. Син нашого перевізника загинув на фронті, захищаючи країну, перед цим попросивши батька допомагати з перевезенням речей людям з окупованих територій. Розвантажувати нам допомагали також волонтери. Ми написали на сторінках у соціальних мережах, що потребуємо допомоги. І нам як українському бізнесу почали активно пропонувати підтримку. Звісно, що ми всім дарували косметику, але витрати на релокацію набагато зменшили завдяки підтримці людей. Наші партнери UOSLAB дали нам все необхідне обладнання з відтермінуванням платежу, що дозволило одразу почати роботу. Бізнес звузився до сімейного. На виробництві працюємо з донькою. Нам допомагав зять, нещодавно він пішов служити в армію.

Перша партія після відновлення була 23 квітня. Робили все, що в наших силах, аби швидше запустити виготовлення продуктів, бо наші клієнти писали, що не можуть без наших засобів.

Ми знайшли в собі силу, про яку не здогадувались раніше. Виїжджали без нічого, але відновились завдяки власній праці та підтримці людей. Наше бажання відновити справу було настільки сильним, що ми вистояли у найскладніший момент життя.

Відгуки людей були та залишаються нашим найбільшим джерелом натхнення. Також віра в нашу справу – ми знаємо, хто ми та яку місію маємо, виготовляючи ці продукти. Ми вважаємо себе соціально-відповідальним бізнесом, який не просто продає, а дає людям те, що їм допоможе та покращить їх життя. А для наших військових ми виробляємо «фронтовий набір» з кремами та загоювальною маззю, що передаємо їм безкоштовно.

Уроки. Важливо мати фізичні магазини або склади у різних місцях. Адже завдяки цьому ми змогли не зупиняти продажі косметики та накопичити на першу закупку сировини. Тому варто робити бізнес більш децентралізованим.

Один з найважливіших висновків – найбільшу допомогу та підтримку можуть дати люди. Тому зараз ми намагаємось також підтримувати всіх через щоденну комунікацію у соціальних мережах.

Посилення соціальної місії

Не здаватись: як жінки-підприємниці зберегли бізнес під час війни

Аліна Марненко, засновниця музею «Третя після опівночі»:

Київський музей у темряві «Третя після опівночі» – перший в Україні, що проводить екскурсії, концерти та вечері в темряві за участі незрячих екскурсоводів та музикантів. Його місія – зруйнувати стереотипне ставлення до незрячих, збільшити їх працевлаштування та зробити мистецтво доступним для всіх. Працює з 2017 року. В команді вісім незрячих екскурсоводів, музей відвідали понад 35 000 людей.

Виклики. З початком повномасштабної війни команда виїхала в безпечні місця та зайнялась волонтерством. Діяльність музею була повністю зупинена. У нас було катастрофічно мало грошей, і що насправді найбільш критично – не було розуміння, що в умовах війни наш проєкт потрібний, як саме він може бути корисним в нових реаліях.

Рішення. Економіка має продовжувати працювати, а людям потрібна робота. Водночас кожен має бути там, де може бути максимально ефективним. Ми побачили необхідність розширити нашу соціальну діяльність та цільові аудиторії.

По-перше, це проведення наших онлайн- та офлайн-програм для дітей безкоштовно.  Війна, на жаль, розкидала їх по різних частинах світу. Дітям зараз важливо відволікатись та отримувати позитивні емоції. Завдяки нашим інтерактивним форматам вони можуть зробити це будь-де.

По-друге, ми почали проводити екскурсії для військових та їх близьких безкоштовно, оскільки отримували такі запити. Також побачили потребу для ще однієї категорії – близьких людей тих військових, які втратили зір в результаті бойових дій. І зараз працюємо над цим напрямком, адже тут ми потенційно можемо бути дуже корисними та ефективними.

На жаль, поки діяльність у Києві не покриває наших операційних витрат. Тому ми відкриваємо виставку тактильних експонатів у Львові. За час існування у музеї створили майже 100 експонатів мистецтва у темряві.

Уроки. Війна підтвердила, що найважливіше – це люди. З правильними людьми поряд можливо все. 

Для того, щоб продовжувати, треба мати надзвичайно сильну віру у свою ідею та бути дуже впертими і наполегливими. З іншого боку, потрібно бути дуже гнучкими та вміти швидко адаптуватися.

Орієнтація на клієнтів

Не здаватись: як жінки-підприємниці зберегли бізнес під час війни

Адріана Мальська, засновниця клініки «Педіатрія Андріани Мальської»:

Медична клініка «Педіатрія Андріани Мальської» працює у Львові з грудня 2020 року. Спочатку планувалась як кардіологічна, але потім вибрали модель педіатрії, щоб діти змогли отримувати основні педіатричні послуги в одному місці. У команді працюють педіатри, кардіологи, лікарі УЗД та вузькі спеціалісти. При клініці створена школа дитячої кардіології, щоб допомогти педіатрам і сімейним лікарям поглибити свої знання в цій сфері. 

Виклики. Лютий 2022 року був найкращим місяцем за весь час роботи, всі прийоми були щільно розписані. У перший день війни всі пацієнти скасували записи, і тиждень у нас не було роботи взагалі. Я була розгублена та не розуміла, що буде далі: не тільки чи ми працюватимемо, а що буде з державою взагалі. Велика кількість пацієнтів виїхала за кордон, як і наша адміністраторка. Оскільки ми маємо власне приміщення і не залежимо від оренди, я пообіцяла своїм ключовим працівникам: хай там що, вони отримуватимуть заробітну плату щонайменше 2–3 місяці. Пріоритетом було втримати персонал.

Рішення. Спрацювало сарафанне радіо, і до нас почали звертатися пацієнти із Харкова та Києва. А у квітні–травні потроху повертались і наші пацієнти. Спочатку намагалися згрупувати їх, виходили на роботу на кілька годин через день. Поступово відновили свою роботу повністю. Змінилися пацієнти, знайшли нову адміністраторку. Відновили консультації, активно продовжуємо готувати різні інформаційні матеріали для наших клієнтів. На жаль, змушені були підняти ціни (на менш ніж 10%), оскільки подорожчали розхідні матеріали.

Наш бізнес – не лише бізнес, це в першу чергу покликання допомагати дітям зростати здоровими. Прагнемо, щоб чим більше людей змогли отримувати якісні пацієнтоорієнтовані медичні послуги.

Уроки. Варто робити все можливе на цей момент. У нас не було змоги та потреби переносити бізнес. Ми заздалегідь підготували бомбосховище, занесли туди крісла і питну воду.

На подальшу роботу і вдосконалення нас надихають пацієнти. Приємно чути гарні відгуки від них – це наш основний мотиватор.

Нові продукти та бонуси

Не здаватись: як жінки-підприємниці зберегли бізнес під час війни

Ірина Гурна, засновниця бренду EcoТim for Girls:

Український сертифікований виробник багаторазових засобів жіночої гігієни EcoТim for Girls пропонує жінкам здорову, екологічну та раціональну заміну одноразовим прокладкам і тампонам.

Виклики. 24 лютого наш цех у Києві перетворився на бомбосховище, у перші дні в його приміщенні переховувались до 30 дорослих та дітей. Я та команда були вимушені евакуювати свої родини в більш безпечні регіони України та за кордон. Ми залишили виробництво та склад, не знаючи, що і як буде далі. У квітні здійснили часткове перевезення виробництва на Західну Україну та почали налагоджувати всі процеси з нуля.

Рішення. Наприкінці березня зрозуміли, що все змінилось. Але ми залишаємось в Україні, тому треба жити та працювати тут і зараз. Для відновлення виробництва перед нами стояли такі завдання: пошук та організація виробничого приміщення, пошук та навчання персоналу, налагодження технологічних процесів, відновлення та пошук каналів постачання матеріалів і фурнітури, пошук каналів збуту. Сьогодні виробництво стабільно працює та поступово масштабується. Маємо команду чудових швачок, які виготовляють кожний виріб з любов’ю та турботою. Співпрацюємо з крутими компаніями-партнерами, які поділяють наші погляди та підтримують принципи здорового, екологічного та раціонального способу життя.

Збільшення вартості сировини вплинуло на цінову політику бренду, але при цьому ми забезпечуємо нашим клієнтам турботливу підтримку, програму бонусів і подарунків до кожного замовлення.

Найближчим часом ми презентуємо лінійку менструальної білизни нашого виробництва. Також плануємо вийти на західні ринки, оскільки наша продукція є конкурентоспроможною за якістю та ціною.

Уроки. Не відкладати життя та бізнесові плани. Бути разом зі своєю родиною.  Створювати класний продукт та допомагати іншим. І нічого не боятись!

Ефективний дистанційний формат

Не здаватись: як жінки-підприємниці зберегли бізнес під час війни

Марія Шкарапута, засновниця студії балету для дорослих Mary Ballet:

Студія балету для дорослих у Києві Mary Ballet з 2018 року популяризує цей вид класичного танцю та навчає жінок будь-якого віку. У лютому студія мала мережу залів по всьому місту, заняття відвідали понад 6000 учениць.  На ремонт та облаштування залів власної студії взяли чотири кредити, вклавши 2 млн грн.

Виклики. Перший місяць ми зовсім не працювали, приходили до тями, не знали, що робити далі та як все буде. Частина висококваліфікованих спеціалістів виїхала за кордон і працює в інших країнах. Перші місяці проводити заняття в залах було неможливо.

Рішення. Від початку війни тримали зв’язок з кожним членом команди. Ми створили фонд підтримки співробітників Mary Ballet, аби допомагати тим, у кого ситуація критична. Хтось втратив дім, у когось були родичі в гарячих точках, а комусь необхідні були ліки. Сила – в єдності.

Почали проводити заняття онлайн. Попри те, що вартість уроків була знижена, такий формат допоміг нам зберегти частину команди педагогів і бути з ученицями на зв’язку та підтримувати їх морально та фізично. Спочатку були індивідуальні заняття по відеозв’язку, потім у групах. Ми переформатували онлайн формат занять. Він став більш схожим на групові заняття в балетній залі. Тепер педагог бачить кожну ученицю і контролює виконання вправ у реальному часі.

З початком повномасштабного вторгнення ми відкрили безкоштовний доступ до інстаграм-акаунту з більш як 400 заняттями, майстер-класами і лекціями мистецтвознавців. Активно долучали біженців до цього проєкту, щоб якомога більше людей змогли відволіктися від новин по телевізору і знайшли час для себе.
З травня місяця почали проводити заняття офлайн у Києві. Зараз вже відкрили чотири локації. Ми дуже переживали, що після відкриття офлайн люди «доходять» свої старі абонементи та не матимуть змоги продовжувати. Але наші учениці найкращі – вони весь час підтримували студію, донатили, займались онлайн і продовжують ходити офлайн. 

Уроки.  Побачили, скільки чудових людей оточує нас, і якими ми можемо бути сильними. Відчули, наскільки важливий наш проєкт і його майбутнє, перспективи росту і нові можливості. Знайомимо людей з онлайн-форматом, щоб вони переконалися, що дистанційно займатись за допомогою відеокамери – це дуже зручно та ефективно. Результати наших учениць це доводять, вони такі щасливі після занять. Адже балет дуже розвантажує морально і фізично.

Під час криз ми намагаємось зосередити ресурси команди на пошуках нових рішень. Гнучкість і готовність до експериментів  – це про Mary Ballet. Водночас ніхто не очікував війни, підготуватися до неї неможливо. Всіх війна зачепила по-різному і знаходити рішення можливо тільки індивідуально. Ти, як підприємець, завжди ризикуєш. Війна є тим ризиком, на який ти вплинути не можеш. Тепер ми просто морально готові до того, що навіть війна можлива у ХХІ столітті.

Довідка:

Премія «Створено жінками» заснована Франко-українською торгово-промисловою палатою чотири роки тому. Вона відзначає підприємниць, надаючи їм можливості для розвитку бізнесу, та надихає інших не боятися розпочати власну справу. Журі премії визначило трьох переможниць, а також одну учасницю, яка отримала спеціальну премію. Призовий фонд складає 225 000 грн, кошти підприємниці можуть використати для підтримки та розвитку своєї справи. Ще одну спеціальну премію у розмірі 50 000 грн одній з фіналісток надав Укрсиббанк.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло