Бути сильними: як зберегти власну справу під час війни

Бути сильними: як зберегти власну справу під час війни

Про досвід українських підприємниць

Бути сильними: як зберегти власну справу під час війни
Фото: depositphotos.com

Повномасштабне російське вторгнення болісно вдарило по економіці нашої країни. Підприємці зіткнулися з втратою персоналу, клієнтів чи необхідністю переносити своє виробництво у безпечні міста.

Такі виклики довелося долати й фіналісткам премії «Створено жінками», започаткованої Франко-українською торгово-промисловою палатою ще до війни. Втім, власниці бізнесу змогли не лише адаптуватися до нових реалій, а й продовжують платити податки, забезпечують робочі місця, допомагають людям та армії. 

Їхні історії перемог розповіла Mind директорка Франко-української торгово-промислової палати, членкиня журі Мод Жозеф

Інші історії підприємниць – у матеріалі Mind «Не здаватись: як жінки-підприємниці зберегли бізнес під час війни». 

Нові ринки збуту закордоном

Бути сильними: як зберегти власну справу під час війни

Марта Кодрин, співзасновниця шкіряної мануфактури Shuflia

Шкіряна мануфактура Shuflia виробляє багатофункціональні й довговічні речі зі шкіри. Є частиною інноваційного центру «Промприлад.Реновація» на базі старого заводу в Івано-Франківську.

Виклики. На початку війни кілька співробітників виїхали закордон, через що знизилися обсяги виробництва. Втратили майже 60% ринку в Україні, корпоративні замовлення, які були заплановані до початку повномасштабного вторгнення, скасували.

Збільшилася тривалість доставки за кордон, довелось шукати нові ланцюги для логістики. Багато постачальників, особливо фурнітури, були змушені підвищити ціни у зв'язку з підвищенням цін на експорт або постраждали через активні бойові дії.

Рішення. Нові співробітники привнесли свіжі ідеї та бачення для бізнесу. До цього часу в нас працювали лише співробітники з Івано-Франківська або нашого регіону. На місця тих, хто виїхав, найняли переселенців з Харкова та Ірпеня, які переїхали в Івано-Франківськ.

Співпрацюємо з майстром, місцевим ювеліром, який виготовляє нам фурнітуру. Це дорожче, але водночас є унікальним продуктом ручної роботи, що служитиме довше китайських аналогів, які ми закупали раніше.

Знайшли нових друзів і партнерів у Нідерландах, Англії та Франції. Через партнерські магазини, ярмарки та завдяки загальній підтримці України за кордоном почали активно експортувати до Європи та США. Готуємося до співпраці з Galeries Lafayette, де у вересні, протягом місяця, будемо представлені разом з іншими брендами з України.

Найбільшим відкриттям стало те, що наші вироби можуть бути корисними й потрібними українським військовим. Відшиваємо трьохточкові ремені, чохли для саперних лопат, які завдяки донорам передаємо безоплатно на фронт. Збільшився асортимент товарів, способи доставки, відкрили нові ринки збуту та нові сегменти клієнтів – військових, волонтерів і власників закордонних магазинів.

Уроки. Маємо працювати на 100% більше та створювати глобальний продукт, що служитиме довговічно. Ще до війни ми активно розвивали наш експорт, але тепер змогли зробити в цьому напрямку набагато більше.

Саморозвиток і навчання навіть під час війни 

Бути сильними: як зберегти власну справу під час війни

Ольга Шурова, засновниця школи французької мови Musique de langue

Школа французької мови Musique de langue заснована 1 жовтня 2021 року. Має курс рівня А1, у планах – запуск курсів рівнів А2, В1, В2. До війни встигли випустити два потоки учнів.

Виклики. Спочатку було незрозуміло, що буде з бізнесом, адже вивчення французької мови не пов‘язане з життєво необхідними та першочерговими потребами людини в умовах війни.

Змушена була евакуюватися з Ірпеня, де мешкала. Забрала ноутбук і жорсткий диск із матеріалами курсу. Зйомки наступного курсу, А2, які були заплановані на квітень, довелося відкласти.

Рішення. У березні стало зрозуміло, що українцям треба відволіктися від цілодобових новин, розвиватися й робити щось «мирне», що можна контролювати навіть в такі часи.

У середині березня було багато питань про початок курсу, люди стали цінувати кожен день і перестали відкладати свої мрії на завтра. Нова група розпочала навчання 28 березня й налічувала 70 людей. Більшість з них були в Україні. Це вдвічі більше, ніж попередні два «довоєнних» потоки.

Завдяки великій кількості нових учнів, команда поповнилася ще однією викладачкою, яка допомагає мені з перевіркою письмових домашніх завдань. До кінця року я планую залучити ще декількох людей.

Уроки. Знання іноземної мови – це саморозвиток, нові культурні та соціальні зв‘язки, подорожі та місток у зовсім інші світи. І, як показав цей рік, навіть під час війни нова мова – це необхідна складова активної освіченої людини, яка прагне до розвитку себе та своєї країни.

Використання міжнародного потенціалу

Бути сильними: як зберегти власну справу під час війни

Світлана Сутиріна, засновниця Lookerz

Сервіс Lookerz – SaaS-рішення для Fashion інтернет-магазинів. Сервіс генерує «Луки» та «Аналогічні товари» в режимі реального часу за допомогою штучного інтелекту та показує через них товари з різних сторінок каталогу, до яких користувач міг не дістатися. Завдяки сервісу Lookerz інтернет-магазин може збільшити оборот на 8% та більше. Сервіс працює без участі стилістів і в реальному часі підбирає новий лук менш ніж за 1 секунду для кожного користувача. Сервісом Lookerz користується інтернет-магазин «Інтертоп».

До 24 лютого команда мала амбітні плани щодо розвитку сервісу: ми виграли конкурс на поїздку до США на виставку StartupGrind, пройшли в акселератор NEST BOOTCAMP на базі UNIT.City, готували новий реліз сервісу, вели перемови з потенційними клієнтами, інтернет-магазинами одягу та взуття в Європі.

Виклики. З 24 лютого акселератори та грантові програми були зупинені. Перемовини з клієнтами також, а планові доходи спрогнозувати було вже неможливо.

Вимкнули всі AWS-сервери, які використовували як для роботи, так і для тестування сервісу. Ми втратили замовлення, гранти та кошти у вигляді планового прибутку, на які так розраховували для подальшого розвитку. Члени команди роз’їхалися по різних країнах.

Рішення. З 15 березня ми повністю відновили роботу сервісу та сформували приблизну стратегію подальшого розвитку й нашої життєздатності.

Відкрилися нові можливості, нові акселераційні програми, гранти від AWS і запрошення на виставки в різних країнах. Ми змогли бути присутніми зі стендом Lookerz на таких виставках, як StartupGrind в Америці, Shoptalk у Лондоні, Viva Tech у Парижі, FashionTech у Берліні.

Переломним моментом стала новина, що виставка в Америці, на яку ми мали їхати у квітні 2022 року завдяки гранту, запропонувала нам безкоштовне місце. Ми не отримали грант для поїздки, але змогли отримати стенд, квитки на виставку та деякі рекламні матеріали.

Для такого рівня презентації сервісу потрібен був новий реліз. І з 20 березня ми почали працювати над новим релізом сервісу Lookerz, де в луках будуть додатково «Аналогічні товари». Ми встигли зробити новий реліз, змінити презентаційний сайт і навіть розробити рекламні матеріали для збору донатів, які перерахували у благодійний фонд.

Для нашого клієнта в Україні ми запропонували велику знижку, щоб продовжувати працювати. Окрім виставок, ми пройшли до Google for Startups Pre-acceleration program і розпочали перемовини з потенційним В2В-клієнтом у Польщі.

Уроки. Працюючи із сервісом, у якого із самого початку є міжнародний потенціал, ми не можемо зупинятись. Ми мусимо розвиватись, заробляти й допомагати Україні та нашим рідним. Допомагає впевненість у тому, що наш сервіс дійсно працює.

Орієнтація на локальних клієнтів

Бути сильними: як зберегти власну справу під час війни

Христина Закревська, власниця сироварні «Будз Баран»

Сироварня «Будз Баран», що виготовляє сир ручної роботи, розташована у високогірному селі Шепіт Івано-Франківської області. В асортименті – 30 видів молочної продукції. Сировину приймають в односельців, а це 45 домогосподарств, що створює для них додатковий дохід в розмірі 2500–3000 грн на місяць.

Справа розпочалася 2020 року, коли щодня з 20 літрів молока Христина виготовляла 2 кг сиру просто на власній кухні. Зараз підприємство переробляє 500 літрів на день, виробляє 50 кг сиру в спеціально обладнаному цеху.

Співпрацюють з 15-ма магазинами, щотижня доставляють молочну продукцію для 50 клієнтів.

Виклики. З початком війни знизилася маржинальність нашого бізнесу. Втратили клієнтів, які поїхали з України або ж не мають можливості замовляти «Новою Поштою». У липні ми планували реалізувати проєкт із будівництва погребу для визрівання сиру, але через всі ці події тільки розпочнемо його будувати.

Рішення. Продукти харчування, а саме молочні продукти, потрібні завжди, вони складають основу раціону кожної людини. Ми можемо відмовити собі в покупці нового одягу, але не відмовимо собі в їжі. Єдине, що змінилося, – це кількість і напрямок продажів.

За час війни помінявся ринок збуту. Якщо раніше ми багато відправляли по Україні, то зараз продаємо сир локально. Багато людей переїхало до нашого регіону, тож ми запропонували їм сири «тут і зараз». Це спрацювало.

Вирішили не підіймати ціну, оскільки вважаємо це недоречним у воєнний час. Хоча на всіх етапах виробництва ціни зросли – закваски, пакети, етикетки, пальне тощо. Тож наші доходи зменшилися, але ці зміни торкнулися тільки сімейного бюджету.

Уроки. Підготувати бізнес до війни дуже складно. Розв’язання проблеми приходить разом з її виникненням. Мозок активується, коли постає питання: або швидко шукаєш рішення, або все пропало, тоді й викручуєшся з ситуації. Особисто мені дає сили й натхнення те, що моя справа є корисною. Завжди надихаюся відгуками клієнтів, їхніми побажаннями.

Варто не боятися втрачати, по-іншому бізнес не побудуєш. Не слухайте нікого, просто беріть і робіть! Можливості є всюди. Головне – цього сильно хотіти, не жаліти себе й бути готовими працювати.

Оптимізація витрат і конкуренція на світових ринках

Бути сильними: як зберегти власну справу під час війни

Яна Ситніченко, засновниця CreatifWood

Виробництво дерев'яних пазлів під ТМ CreatifWood засновано 2021 року в місті Бориспіль. В асортименті – 48 моделей для дорослих і дітей.

За 2021 рік продукція бренду потрапила на полиці більш ніж 500 магазинів Франції, були представлені на різдвяних ярмарках у 16 містах Франції та Люксембурзі. За один неповний рік продукцію придбали понад 26 000 клієнтів.

Виклики. На початку війни виробництво було зупинено на три тижні. Втратили маржинальність бізнесу. Основну сировину раніше імпортували з Білорусі, а нові постачання з європейських країн мають значно вищу ціну, так само, як і вартість бензину та інших матеріалів.

Рішення. Використовуючи всі можливі ресурси та підрядників, у березні нам вдалося перезапустити виробництво. Вже у квітні ми відвантажили першу партію пазлів у Францію.

Стратегія компанії на цей рік була направлена на розширення асортименту, тож ми запустили багато новинок. Продукти з нової категорії, які на початку лютого були прибутковими, виявилися збитковими. Ми змушені були підняти ціни.

Основний челендж для нашої товарної групи – конкуренція з китайськими аналогами, які гірші за якістю, але суттєво дешевші. З урахуванням збільшення собівартості та підняття цін, різниця з китайськими товарами є ще більшою та критичнішою. Тож основне завдання команди – знайти рішення з оптимізації витрат, щоб продовжувати працювати.

Ми хочемо розвивати українське виробництво, надавати робочі місця, сплачувати податки та просувати українські товари у світі. Потрібно показати, що в Україні є не тільки війна, а також талановиті та відважні люди, які створюють якісну продукцію.

Сьогодні ми активно працюємо над ідеями з розвитку бізнесу. Розширили команду, інвестували в обладнання та розробки нових проєктів.

Уроки. Одна з помилок, яка могла б нам коштувати дорого, – великі залишки товару, які були в Україні на момент вторгнення. Зараз ми все вивезли на безпечну територію і працюємо тільки під замовлення. Крім цього, потрібно сфокусуватися над ефективністю бізнесу та створювати резерви.

Премія «Створено жінками» заснована Франко-українською торгово-промисловою палатою чотири роки тому. Вона відзначає підприємниць, надаючи їм можливості для розвитку бізнесу, і надихає інших не боятися розпочати власну справу. 

Журі премії визначило трьох переможниць премії, які отримали грошові премії. Перше місце посіла Андріана Мальська, засновниця «Педіатрії Андріани Мальської». Призові 100 000 гривень вона спрямує на покупку сучасного кардіографа. На другому місце – Яна Ситніченко з виробництвом дерев'яних пазлів CreatifWood. Підприємниця отримала грошову премію в 50 000 гривень. Третє місце та 50 000 гривень присудили Інні Скаржинській із брендом рослинної косметики Vesna. Ці кошти вона використає для виробництва загоювальних мазей і дезодорантів для захисників та захисниць, які зараз на фронті боронять нашу країну. Спеціальну премію і грошову винагороду в 25 000 гривень виборола Христина Закревська, засновниця сімейної сироварні «Будз Баран». Призові кошти підуть на розширення власного бізнесу. Спеціальну відзнаку від «Укрсиббанку» і 50 000 гривень отримала Ольга Шурова з проєктом школи французької мови Musique de Langue. Вона планує навчати не лише українців французької, а й франкомовних людей по всьому світу української.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло