Шлях змін: чому АМКУ пропонує змінити правила для держдопомоги на літакобудування

Шлях змін: чому АМКУ пропонує змінити правила для держдопомоги на літакобудування

І які умови пропонує

Шлях змін: чому АМКУ пропонує змінити правила для держдопомоги на літакобудування
Фото: depositphotos.com

Антимонопольний комітет у липні попросив Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості оновити умови надання державної допомоги компаніям, які розробляють, виробляють, ремонтують, обслуговують авіаційну техніку та двигуни. Що оновлювати і як, комітет написав у нещодавно ухвалених рекомендаціях. Що передбачають останні, чому АМКУ вдається до таких змін і кого вони торкнуться, розповіла Mind юристка Asters Олена Гадомська.

Антимонопольний комітет змінює умови надання державної допомоги компаніям у сфері літакобудування, бо чинні схеми не відповідають правилам України та Євросоюзу про надання державної допомоги.

Чому АМКУ пропонує змінити правила?

На цей раз комітет взявся за державну допомогу у сфері літакобудування через Угоду про асоціацію з Євросоюзом, яка зобов’язує Україну контролювати надання ресурсів держави у формі податкової пільги, бюджетної гарантії, дотації тощо, отримання яких поліпшує справи окремих компаній проти конкурентів, які залишаються без бюджетної підтримки та опиняються через це в нерівних конкурентних умовах.

Рекомендації з’явилися для зміни програм державної допомоги, як того вимагає Угода про асоціацію, зменшення негативного впливу державного втручання на конкуренцію та «для отримання статусу кандидата на членство в ЄС, подальшої роботи над інтеграцією України до ЄС».

Програми державної підтримки для компаній у сфері літакобудування – це будь-які нормативні акти, що обіцяють державні гарантії, дотації, податкові пільги, можливість списання заборгованості, бюджетні компенсації відсотків за банківськими кредитами та інші форми передачі або втрати державного ресурсу.

В Україні діє закон «Про розвиток літакобудівної промисловості», що опікується її розвитком і процвітанням, конкурентоспроможністю літаків, двигунів для них та авіаційного обладнання українського виробництва. Аби процвітання стало дійсністю, держава придумала декілька форм бюджетної підтримки для компаній, які вказані в урядовому переліку. Він змінюється час від часу за пропозиціями Міністерства з питань стратегічних галузей промисловості (раніше Мінек).

Податковий кодекс звільняє компанії, що зайняті літакобудуванням, від оподаткування прибутку до 1 січня 2025 року. Митний кодекс звільняє товари, які визначені кодексом і ввозяться на митну територію України компанії авіабудівної галузі, від сплати ввізного мита та податку на додану вартість. 

Чому АМКУ вважає держдопомогу в літакобудуванні шкідливою?

Антимонопольний комітет у попередні роки в окремих рішеннях уже називав державну допомогу компаніям (звільнення від сплати податків та мита) у сфері літакобудування шкідливою (з ознаками недопустимості) для конкуренції та зобов’язував на той момент Міністерство економіки погодити умови надання бюджетної допомоги із законодавством про державну допомогу. Не знайшла інформацію про те, чи склалося в міністерства зі змінами умов надання державної допомоги відповідно до ухвалених рішень про державну допомогу та у строки, що встановлював Комітет.

Комітет також окреслив, що, коли бюджет опікується виключно виробництвом зброї, військового спорядження, авіаційної техніки для потреб Міністерства оборони України та Збройних Сил України (Повітряних сил України), то така державна підтримка не є допомогою і не контролюється правилами державної допомоги. Але, на думку комітету, про таку роботу на благо захисту країни потрібно зазначати в актах органів влади. Далі тут тільки про бюджетну допомогу компаніям, які поза виробництвом зброї, військового спорядження, авіаційної техніки для потреб Міністерства оборони та Збройних Сил України.

Комітет повторив у рекомендаціях висновки рішень, сказавши, що державна допомога у формі звільнення від сплати податків на прибуток підприємства, сплати податку на додану вартість при ввезенні товарів на митну територію України, сплати ввізного мита при ввезенні товарів на митну територію України, що надається на підставі закону про розвиток літакобудівної промисловості, Митного та Податкового кодексів на період із 9 червня 2010 до 1 січня 2025 року, є чинною державною допомогою відповідно до закону про державну допомогу, яка має ознаки недопустимої (такою, що шкодить конкуренції).

Загалом визнання допомоги недопустимою, як правило, означає повернення її отримувачем всього обсягу отриманої допомоги до бюджету. В разі, коли Комітет називає допомогу чинною (діючою), як у випадку зі звільненням літакобудівної сфери від оподаткування, орган влади (надавач) має шанс усе виправити, аби повернення не сталося.

Тому, щоб міністерству разом із компаніями у сфері літакобудування вдалося уникнути ризиків майбутнього повернення отриманого рахунком бюджету, потрібно виконати зобов’язання, що є в рішеннях про державну допомогу та рекомендації АМКУ.

Комітет каже, що сьогоднішня схема користування коштами, отриманими завдяки звільненню від сплати податків на прибуток підприємства, сплати податку на додану вартість при ввезенні товарів на митну територію України, сплати ввізного мита при ввезенні товарів на митну територію України тощо, не відповідає правилам України та Євросоюзу про надання державної допомоги.

За якими правилами має надаватися держдопомога?

Правила державної допомоги вимагають від її надавачів (органи влади) і літакобудівних компаній написати від початку інвестиційний проєкт.

В інвестиційному проєкті мають розписуватися всі витрати, наприклад, на науково-дослідні та дослідно-конструкторські роботи з літакобудування, створення й переоснащення матеріально-технічної бази, збільшення обсягу виробництва, запровадження новітніх технологій, створення нових робочих місць тощо.

АМКУ каже, що без інвестпроєкту й розписаних витрат неможливо порахувати участь держави в проєкті, тоді як за правилами державної допомоги державі дозволено вкладатися своїми ресурсами до 50% від витрат на реалізацію інвестиційного проєкту. А отримувач державної допомоги повинен зробити фінансовий внесок у розмірі не менше 25% витрат на реалізацію інвестиційного проєкту власним коштом або шляхом залучення зовнішнього фінансування без будь-якої державної підтримки.

Така непрозорість у державних витратах, на погляд конкурентного відомства, поліпшує конкуренту позицію окремих авіабудівників, через що ймовірність спотворення конкуренції зростає, що й стало приводом для занепокоєння АМКУ.

За очікуваннями комітету Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості – надавач допомоги у сфері літакобудування покаже для погодження проєкт(-и) акту(-ів) із врахуванням усіх обов’язкових рекомендацій через місяць після припинення/скасування воєнного стану.

На випадок теоретичного невиконання наполегливих прохань Антимонопольного комітету про погодження умов надання чинної державної допомоги з вимогами законодавства про державну допомогу, АМКУ може відкрити справу про державну допомогу, по завершенню якої бюджетні кошти потрібно буде повернути.

Сьогодні рішення та рекомендації Антимонопольного комітету у сфері державної допомоги – це євроінтеграційні кроки України до ЄС, тому оголошенні наміри приєднатися до євроспільноти мають підкріплюватися реальними діями, як-то погодження законодавства України з правилами ЄС.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло