За списком: як українці купують під час війни

За списком: як українці купують під час війни

І наскільки раціональнішими ми стали в цьому процесі

За списком: як українці купують під час війни
Фото: depositphotos.com

Війна змінює світогляд та наші уподобання. Все, що раніше здавалось потрібним, відкладено. Сьогодні маємо інші пріоритети. Попри те що ми вже були доволі раціональними в покупках – нас такими зробила ще ковідна криза, – нові умови диктують нові вимоги. Як на споживчу поведінку впливає війна та як українці купують зараз, розповіла Mind засновниця і директорка дослідницької компанії Gradus Research Євгенія Близнюк, компанія якої провела відповідне дослідження.

Дослідження було проведено спеціально для онлайн-події «Маркетинг під сиренами. Стратегії воєнного часу» під егідою Українського маркетинг-форуму.

Як змінилось споживання?

Головним рушієм змін купівельних звичок серед українців є фінансові труднощі, з якими більшості довелося стикнутись на тлі повномасштабного вторгнення росії в Україну. Через це люди стали ретельніше підходити до задоволення потреб і розраховувати свій бюджет.

Зараз про суворе планування покупок заявляють близько половини українців (42%), і це майже вдвічі більше, ніж під час кризи COVID-19. Тоді купували за списком лише 24% опитаних.

Погодьтесь, досить швидкий темп зростання раціональності споживання. Це, безумовно, є маркером того, що українці усвідомлюють, що в питанні особистих фінансів доведеться «грати в довгу».

За списком: як українці купують під час війни

Хто і як купує зараз?

Ці зміни спостерігаються в усіх групах за статтю та віком, проте є й помітні відмінності.

Наприклад, «зети» (18–24 роки) найбільше серед інших вікових груп лишають простір для імпульсивних покупок, вірогідно, дозволяючи собі таким чином відволіктися від важкої реальності, знизити рівень стресу. В цій же віковій групі найбільше людей, яким важко відповісти на це запитання, що може пояснюватись сильним почуттям невизначеності саме серед молоді, яка тільки-но починає доросле життя, та загалом більшою спонтанністю, що притаманна цьому віку (у двадцять не надто хочеться все робити за планом).

Також ми бачимо, що жінки порівняно з чоловіками більше схильні до імпульсивних покупок, дозволяючи собі маленькі радості саме в поточний момент. Як часткове пояснення цього показника принагідно згадаю, що за результатами останньої хвилі дослідження суспільства під час війни, жінки (58%) більше, ніж чоловіки (39%) відчувають втому, яка загалом є зараз головним станом українців.

За списком: як українці купують під час війни

Що купують?

Цілком закономірно, що люди переходять на дешевші бренди або товари-замінники (36%), і порівняно з травнем-2021 цей показник трохи збільшився – тоді так робили 31% опитаних. Утім головним способом економії зараз, як і минулого року, залишається скорочення обсягу та кількості товарів загалом – це підтвердили 40% українців.

При покупці повсякденних товарів наразі більшість (64%) віддають перевагу мейнстримним виробникам. Купувати ж товари преміального класу можуть собі дозволити 16% респондентів.

За списком: як українці купують під час війни

Але не тільки бажання зекономити впливає на зміну купівельних звичок наших співгромадян. На тлі загального збільшення національної єдності та патріотизму спостерігається розвиток споживацького патріотизму також – такі результати Gradus отримав в опитуванні у квітні-2022. Зокрема, при виборі як звичних для себе брендів, так і нових, мотивація «хочу підтримати українських виробників» посідає другу сходинку. При цьому 60% взагалі або частково відмовляються від купівлі продукції брендів, які мають бізнес у росії, це вельми впливовий фактор.

Бізнесу дуже важливо розуміти, що відбувається зараз з різними верствами населення, аби будувати актуальну взаємодію зі своїми клієнтами. Часи важкі, і українці суворо планують покупки, проте все ж купують, і далеко не завжди тільки за принципом «дешевше». Для мене це про нашу стійкість, свідомість і прагнення ще й до економічної перемоги.

Опитування були проведені дослідницькою компанією Gradus Research методом самозаповнення анкети в мобільному додатку Gradus. Онлайн-панель Gradus відображає структуру населення міст з кількістю мешканців більше ніж 50 000 у віці 18–60 років за статтю, віком, розміром населеного пункту та регіоном. Точні дати та обсяги вибірок проведення досліджень вказані на слайдах.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло