Оптимізувати надходження: чому для грального бізнесу пропонують скасувати єдиний 2%-й податок
І як він опинився на цій системі оподаткування на час воєнного стану

Група депутатів пропонує позбавити права гральний бізнес перебувати на спрощеній системі оподаткування. Відповідний законопроєкт, що зареєстрований наприкінці вересня вже в середині листопада був ухвалений у першому читанні. Документ передбачає запровадження обмеження перебування грального бізнесу на єдиному податку зі ставкою 2%, що був запроваджений після початку війни з російською федерацією як один із заходів для врятування та стабілізації економіки України. Як пояснив експерт спеціально для Mind цією ініціативою народні обранці намагаються виправити помилку, яку не догледіли на момент запровадження податкових послаблень через введення військового стану в Україні. Яку саме помилку припустили законотворці, як нею скористався гральний бізнес і продовжує користуватись, і, що отримає держава із зміною правил, розповів Mind юрист практики Технологій та Інвестицій Juscutum Єгор Огурцов.
Номер і дата реєстрації: 8079 від 27.09.2022.
Автори: Железняк Я.І., Гетманцев Д. О., Воронько О. Є., Дубінський О А., Сова О. Г., Бобровська С. А., Камельчук Ю. О., Марусяк О. Р., Бондаренко О. В., Макаров О. А., Рудик К. О., Фролов П. В., Колісник А. С., Буймістер Л. А., Яцик Ю. Г., Мамка Г. М., Цабаль В. В..
Альтернативи: законопроєкт не має будь-яких альтернатив на момент публікації цієї статті.
Етап: законопроєкт 16.11.2022 ухвалено за основу із скороченням строку підготовки. Якщо документ буде ухвалений Верховною Радою України, то він набирає чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем опублікування.
Альтернативні законопроєкти: Законопроєкт не має будь-яких альтернатив на момент публікації цієї статті.
Ціна питання: Реалізація положень законопроєкту не потребує додаткових витрат з Державного бюджету.
Зміст: автори законопроєкту пропонують заборонити гральному бізнесу перебувати на третій групі спрощеної системи зі ставкою 2%. Головними аргументами є підвищення соціальної справедливості та припинення необґрунтованого пільгування діяльності грального бізнеса.
Під гральним бізнесом розуміються юридичні особи, що здійснюють свою діяльність з організації, проведення азартних ігор, лотерей (крім розповсюдження лотерей), парі (букмекерське парі, парі тоталізатора).
Читати також: Бізнес може продавати товари в онлайні за криптовалюту. Податкові ризики не врегульовані, зате комісії нижчі
Автори законопроєкту переконують, що гральний бізнес почав сплачувати значно менше податків із моменту переходу на 2%, чим під час перебування на загальній системі оподаткування. Для підтвердження свої слів вони наводять у пояснювальній записці до законопроєкту такі дані:
- За час дії цієї пільги станом на 31.08.2022 на спрощену систему оподаткування перейшло 8 суб'єктів із цієї категорії. При цьому двоє із цих суб'єктів попри активне здійснення діяльності взагалі не сплачували у 2022 році єдиний податок, податок на прибуток, податок на майно в частині земельного податку та ПДВ.
- Серед інших шести платників податків середня сплата у 2022 році податків (податок на прибуток підприємств, податок на додану вартість, податок на майно в частині земельного податку) до переходу на спрощену систему становила 200 000 грн на день.
- Після переходу на спрощену систему сплата єдиного податку становить приблизно 23 000 грн на день.
Таким чином, можемо зробити висновок, що різниця в наповнені державного бюджету складає мінус 177 000 грн на день, якщо вірити оцінці авторів законопроєкту.
Позиція юристів. Щоб розібратися в суті питання, ми проведемо невеликий екскурс у податкове законодавство України та оподаткування грального бізнесу. Почнемо з того, що в Україні існує чотири системи оподаткування:
- Загальна система оподаткування. Гральний бізнес сплачує 18% податку на прибуток підприємств, від 10% до 18% податку на дохід, 20% податку на додану вартість. Крім цього, необхідно сплачувати податки за фізичних осіб, а саме 18% податку на доходи фізичних осіб, 1,5% військового збору та 22% єдиного соціального внеску. Також гральний бізнес може сплачувати особливі податки, наприклад податок на нерухомість;
- Спрощена система оподаткування. За загальними правилами, гральний бізнес не може знаходитися на спрощеній системі оподаткування, але після початку війни з російською федерацією були запровадженні певні зміни до законодавства – створено податок у розмірі 2% від обороту та дозволено гральному бізнесу застосовувати її.
- Режим Дія.City. Гральний бізнес не може стати резидентами Дія.City.
- Е-резидентство. Гральний бізнес не може стати е-резидентами.
Після ознайомлення з фактами з пояснювальної записки та поясненням, яка різниця полягає в розмірі оподаткування на загальній і спрощеній системі, ми повинні зрозуміти, що депутати намагаються виправити раніше допущену помилку під час вимушеної податкової реформи.
Читати також: Кабмін посилив правила реєстрації ПДВ-накладних. З якими проблемами бізнес уже зіткнувся і які ще може відчути?
Ви можете запитати, як Верховна Рада України допустила цю помилку під час внесення змін до Податкового кодексу? Насправді у ставки у 2% є певні запобіжники. Наприклад, цю ставку не можна використовувати тим, хто здійснює обмін валюти та/або є нерезидентом, але, як виявилося, їх було недостатньо. Також колись існувало обмеження щодо доходу в розмірі 10 млрд грн, але його було скасовано.
Зважаючи на ці обставини, депутати вирішили внести нові обмеження до застосування ставки в 2%.
Хто буде в плюсі. Заборона гральному бізнес перебувати на спрощеній системі оподаткування у 2% залишить у плюсі виключно Україну. Держава буде в плюсі через збільшення надходжень до бюджету.
Хто буде в мінусі. Цілком зрозуміло, що підвищення надходжень до бюджету є наслідком збільшення податків, тому гральний бізнес буде в мінусі через підвищення податкового навантаження на нього. Також знову зростуть витрати на адміністрування сплати податків.
Висновки. Створення нової ставки єдиного податку для спрощеної системи оподаткування стало для одних порятунком бізнесу, а отже, як наслідок, спасінням для економіки України. Але для інших це виявилося способом агресивної та дуже ефективної податкової оптимізації.
З одного боку, представники грального бізнесу діяли в межах закону під час переходу на нову ставку податку, з іншого – високі доходи грального бізнесу мають оподатковуватися належним чином, особливо під час війни. Тому му підтримуємо ініціативу депутатів.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.