Бізнес може продавати товари в онлайні за криптовалюту. Податкові ризики не врегульовані, зате комісії нижчі

Бізнес може продавати товари в онлайні за криптовалюту. Податкові ризики не врегульовані, зате комісії нижчі

І чому ще криптоплатежі поки що не можуть конкурувати з банківськими платежами

Этот материал также доступен на русском языке This material is also available in English
Бізнес може продавати товари в онлайні за криптовалюту. Податкові ризики не врегульовані, зате комісії нижчі
Фото: depositphotos.com

Mind вже писав про першу в Україні криптовалютну карту і про те, як вона працює. Але це не єдиний спосіб, який дозволяє розраховуватися за товари та послуги цифровими активами, а не фіатними грошима. Багато українських магазинів впроваджують онлайн-оплату криптовалютою за свої товари. Серед них торгові мережі «Фокстрот» і Varus, інтернет-магазин Rechi.ua, виномаркет Okwine. Бере пожертвування у криптовалюті і благодійний фонд «Таблеточки».

Причому для покупця все виглядає досить звично. Він вибирає бажаний товар, але тільки як спосіб оплати вказує не карту Visa або ApplePay, а криптовалюту. Продавець обробляє платіж, отримує потрібну суму та підтверджує покупку.

Mind розібрався у тому, як функціонує криптопроцесинг, наскільки він зручний та безпечний.

Що таке криптопроцесинг. Багатьом знайоме таке поняття, як банківський процесинг. Простими словами – це обробка безготівкових платежів, які здійснює покупець/клієнт на користь продавця за допомогою банківської картки.

Власник картки хоче розплатитися за товар у магазині чи в інтернеті. Він для цього може скористатися POS-терміналом, який фізично встановлений у точці продажу, або ввести реквізити картки на сайті продавця, якщо йдеться про онлайн-платіж.

Платіж перед тим як потрапити до продавця проходить верифікацію, в якій беруть участь кілька ланок. Це банк, що випустив платіжну картку (емітент), банк, що обслуговує рахунки продавця (екваєр), а також процесинговий центр, що забезпечує безпеку та безперебійність платежів, тобто відповідає за технічну частину.

Криптовалютний процесинг працює за схожою схемою. За винятком того, що в цьому ланцюжку немає банків. Покупець хоче оплатити покупку, процесингова платформа, яка займається обробкою трансакцій, приймає запит на платіж, списує гроші з криптогаманця покупця та переказує кошти продавцю.

Навіщо потрібна криптопроцесингова платформа. Покупець не може надсилати продавцеві платіж безпосередньо. Вірніше, теоретично це можливо, якщо продавець розмістить на своєму сайті реквізити цифрового гаманця. І покупці переказуватимуть гроші за кожен придбаний товар.

Але, по-перше, це незручно: за великого обсягу продажів у платежах можна просто заплутатися. По-друге, за такого підходу неможливо інтегрувати систему оплати з бухгалтерією, обліком, логістикою тощо.

Головне завдання сервісу, який бере на себе турботи про криптоплатежі, – це не лише доправлення коштів із точки «А» до точки «Б», а й створення програмної частини, яка максимально полегшить процес оплати.

Простіше кажучи, коли покупець на сайті продавця натискає кнопку «Оплатити», вибирає як валюту платежу BTC, USDT або ETH і бачить повідомлення «Оплата пройшла успішно» – за все це якраз і відповідає криптопроцесингова платформа. Вона розробляє платіжне рішення, допомагає інтегрувати його в оболонку інтернет-магазину, підтримує його функціональність та працездатність.

Як відбувається підключення до криптопроцесингу. Існує досить велика кількість платформ, що займаються обробкою платежів у цифрових активах. Умовно такі послуги можна поділити на дві групи:

  • Платформи, що належать криптовалютним біржам або пов'язані з ними. Наприклад, це BinancePay (біржа Binance) чи Whitepay (біржа WhiteBit).
  • Сторонні рішення від незалежних розробників – Cryptomus, Coingate, Any.Money тощо.

При цьому механізм підключення криптопроцесингу та його інтеграція скрізь плюс-мінус однакові.

  1. Продавець проходить реєстрацію на платформі, яка забезпечує процесинг, і отримує обліковий запис мерчанта.
  2. Коли створено обліковий запис, у продавця з'являється доступ до програмного коду (API).
  3. Цей API потрібно інтегрувати до онлайн-магазину у вигляді форми оплати.
  4. Після цього у покупця при оформленні замовлення з'являється можливість вибрати криптовалюту як спосіб платежу.
  5. Продавець зі свого боку бачить усі суми, що надійшли, і може далі розпоряджатися грошима (наприклад, вивести їх у кеш).

Що важливо, прийом платежів можливий у двох форматах.

Перший – конвертація криптовалюти у звичайну фіатну валюту. У разі якщо покупець відправляє USDT, то продавець отримує гривню. Конвертація відбувається або за курсом тієї біржі, до якої прив'язана процесингова платформа, або береться якийсь усереднений курс. Як зазначають деякі криптопроцесингові майданчики – це «…курс провідних світових бірж».

Другий формат – криптовалютний переказ. У цьому варіанті продавець отримує рівно ту саму криптовалюту, якою розплатився покупець. Або іншу криптовалюту після конвертації тієї валюти, в якій було номіновано платіж спочатку. Скажімо, вихідний платіж у USDT, а вхідний – у BTC. Проте це все рівно буде цифровий актив, а не фіат.

Утім, в Україні розрахунки проводяться у національній валюті – гривні. Тому при платежах спрацьовує перший механізм із конвертацією.

Як відбувається оплата криптовалютою. Для покупця процес є досить простим та особливо нічим не відрізняється від оплати банківською карткою.

  • Покупець знаходить в інтернет-магазині бажаний товар та кладе його в кошик.
  • Далі при оформленні замовлення він вибирає оплату криптовалютою.
  • На фінальному етапі покупець отримує рахунок на оплату у вигляді QR-коду.
  • Код потрібно відсканувати, щоб отримати унікальну адресу для переказу потрібної суми.
  • Сума автоматично списується з криптогаманця або покупець надсилає платіж вручну.

Продавець фізично отримує платіж на свій рахунок через 15–20 хвилин. Саме такий час потрібен на те, щоб процесинг обробив транзакцію, відправив її до блокчейну та зареєстрував підтвердження від вузлів блокчейну. Адже, як пам'ятаємо, криптовалюти – це децентралізована система. Тобто кожен платіж схожий на пазл, який збирається зі шматочків.

Комісію, яку стягує криптопроцесинг за обробку, сплачує продавець. Вона становить від 0,1 до 1% від суми платежу.

Нюанси та недоліки криптоплатежів. Оскільки всі операції, пов'язані з оплатою криптовалютами, як і раніше, перебувають у зародковому стані, подібні платежі недосконалі і мають недоліки як для продавців, так і для покупців:

  1. Відсутність чіткого правового поля. Криптовалюти в Україні на рівні законодавства досі до ладу не врегульовані. Тому в разі виникнення будь-яких спірних ситуацій, пов'язаних із оплатою в цифрових активах, вирішити їх буде вкрай складно, зокрема через суд.
  2. Залежність від криптопроцесинга. Фактично надійність та безперебійність платежів безпосередньо зав'язана на тій платформі, яка забезпечує процесинг. Якщо щось із нею трапиться (технічний збій, шахрайство, злом), повернути гроші, що зависли або загублені, практично неможливо.
  3. Конвертаційні ризики. Ринок криптовалют дуже нестабільний, і курс біткоїну може за лічені хвилини змінитись на кілька відсотків. Отже, щоб покупець не переплатив за товар зайвого, а продавець отримав рівно те, на що розраховував, важливо, щоб криптопроцесинг фіксував курс на момент оплати. Це особливо важливо, якщо покупець відправляє криптовалюту, а продавець отримує фіат. Як тільки в процесинг надходить заявка на обробку платежу, сервіс заморожує курс на якийсь час, зазвичай це 15–20 хвилин. Саме досить, щоб покупець провів оплату.
  4. Відсутність універсального формату платежів. За банківськими картками механізм оплати давно відпрацьований. Покупець вводить реквізити і сума автоматично списується з рахунку. З криптовалютами не все так очевидно. Наприклад, якщо продавець користується криптопроцесингом однієї з бірж, то покупцю потрібен для оплати гаманець, відкритий саме на цій біржі. Інакше йому доведеться просити у продавця пряме посилання на оплату, щоб відправити гроші.

Тому в криптоплатежах поки немає тієї безшовності, яка властива для банківських операцій. З іншого боку, криптовалюту вже можна використовувати не тільки для спекуляцій, але і для оплати. І чим активніше розвиватимуться подібні платіжні послуги, тим зручнішими вони стануть. На це потрібен лише час.

У чому різниця між банківським та криптовалютним процесингом?

Банківський процесинг Криптопроцесинг
Учасники ланцюжка платежу Покупець, банк-емітент, банк-екваєр, процесинговий центр, продавець Покупець, платформа з обробки криптотранзакцій, продавець
Способи верифікації платежів BankID, цифровий ключ (ЕЦП), система разових паролів KYC платформи, на якій створено криптогаманець покупця, та подвійна автентифікація за допомогою разових паролів
Наявність API для інтеграції Так Так
Адаптація платіжної форми під клієнта Так Так
Технічний захист операцій Окремий платіжний шлюз Окремий платіжний шлюз та блокчейн
Швидкість обробки платежів Списання з картки – миттєво, зарахування на рахунок продавця – 1-3 банківські дні 10-20 хвилин (залежно від блокчейну)
Комісія, яку сплачує продавець 1-2% від суми операції 0,1-1% від суми операції
Конвертація платежів За курсом банку-емітента або за курсом міжнародної платіжної системи (Visa, MasterCard) За курсом біржі, до якої прив'язаний криптопроцесинг, або середньоринковий курс криптовалюти
Податкові наслідки

Продавець отримує прибуток від продажу, який підлягає оподаткуванню.

Податкова ставка залежить від системи оподаткування продавця товару (загальна чи спрощена): юрособа на спрощенці платить 5% з обороту; платник податку на прибуток – 18% податку на прибуток.

Продавець отримує прибуток від продажу, який підлягає оподаткуванню.

Податкова ставка залежить від системи оподаткування продавця товару (загальна чи спрощена): юрособа на спрощенці платить 5% з обороту; платник податку на прибуток – 18% податку на прибуток.

Юридична чистота/гарантія угод Законодавство, що регулює діяльність банків, нормативно-правова база НБУ Договірні зобов'язання з боку платформи критопроцесингу та її сумлінність

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло