Універсальні солдати для АПК: використовуємо потенціал менеджменту та працівників
Залучаємо персонал до бізнес-процесів, уникаємо гендерної нерівності
Попри заяви про продовження роботи «зернового коридору» аграрна галузь продовжує відчувати на собі труднощі воєнного часу. Так, внаслідок мобілізації агрогосподарствам бракує певної кількості працівників. Отже, виконання всіх умов із постачання збіжжя, зокрема на експорт, стає дедалі важчим. На що варто звернути увагу агрогосподарствам, аби підвищити ефективність у складних умовах, розповів Mind керівник Agrohub HR360 Benchmarking Дмитро Лєбєдєв.
Повномасштабна війна змінила і продовжує змінювати сільське господарство України. Виклики ускладнюють роботу, обмежують ресурси, зменшують прибутки, негативно впливають на економіку. Про те, чи на всю потужність свого потенціалу працює агробізнес і як поліпшити ситуацію далі в матеріалі.
Збільшувати залученість персоналу в бізнес-процесах
У важких умовах війни аграрії починають використовувати свій великий потенціал розумних, винахідливих, працьовитих людей, і це буквально рятує галузь. Водночас є речі, розвиток яких може допомогти збільшити ефективність. І велика частина цього – у кадровій площині.
Якщо ми говоримо, наприклад, про робітничі спеціальності, зокрема про механізаторів, то компаніям варто більше вкладатися в їхнє навчання та сприяти тому, аби вони працювали на різних видах техніки й ставали більш універсальними працівниками.
Зараз окремі спеціалісти здебільшого закріплені за одним видом техніки, але дехто вже це змінює, як показало наше дослідження.
В умовах війни та мобілізації працівників ця стратегія є гарним вкладом у кадровий резерв. До того ж для співробітників це можливість більше заробляти, адже заробітна плата механізаторів формується з огляду на розцінки, розмір якої залежить у тому числі від виду робіт. Наприклад, за збирання врожаю отримують найбільше, 250 грн за годину.
Механізатори є дуже цінним персоналом в агро, вони виконують більшість робіт, від якості яких напряму залежить бізнес-результат. Тому важливо розвивати їхній професійний потенціал, мотивувати – і це прямо вплине на ефективність компаній у складні часи.
Це стосується і виплати бонусів – наше дослідження показало, що у більшості підприємств їхній розмір досить малий, і я вважаю, що керівникам варто переглянути систему бонусування для механізаторів.
Потенціал жінок в агро більший, ніж може здатися
В Україні є багато гарних прикладів керівниць агрокомпаній, і на цьому рівні гендерна упередженість поступово знижується. Проте цього поки не можна сказати про деякі робітничі спеціальності, зокрема це стосується згаданих уже механізаторів або водіїв.
Жінки цілком можуть навчитися цій справі, вона не є екстремально важкою фізично, і це певний рух до гендерної рівності в суспільстві та нормального сприйняття жінок у сферах, що вважаються суто чоловічими.
Уже не один рік спілкуюся з клієнтами щодо цього. Поки на ринку небагато таких прикладів, тож, гадаю, може бути доречним заохочення жінок до відповідних навчальних програм. Це також може допомогти перекрити нестачу персоналу внаслідок мобілізації.
Комунікація та планування
Ще один важливий момент – це внутрішня комунікація. Навіть попри те, що бізнес піднімає зарплату співробітникам, усе одно це не відповідає швидкості інфляції, тим паче із врахуванням супутніх труднощів роботи у військовий час. Важливо говорити про це зі співробітниками, повідомляти їм про стан речей, пояснювати, бути на зв’язку. Це ще один важіль, що підвищує лояльність персоналу до компанії, а це в плюс і бізнесу.
І ще про планування. Зрозуміло: мало того, що в агро самому по собі доволі сильний фактор невизначеності – мінливість та непередбачуваність погоди, процеси на глобальних ринках тощо, а тут ще й війна.
Але бізнес у різних галузях все одно поступово повертається до довгострокового планування. Як?
По-перше, уже є досвід проживання військового часу, і частково зрозуміло, чого можна очікувати та як підготуватись.
По-друге, планування дозволяє відсікати зайве, мати міцнішу опору та більше впевненості, а такий характер дії зазвичай поліпшує результат. Але, звісно, формат планування дещо змінився, тепер потрібно пропрацьовувати більше можливих сценаріїв через більшу кількість факторів впливу. Наприклад, зараз потрібно ретельно пропрацьовувати сценарій, що витікає з обмеження експорту Європою та зернової угоди.
Завдання мінімум – планувати хоча б в тому напрямку, який це дозволяє, зокрема, щодо персоналу це цілком можливо робити на декілька років вперед, якщо вкладатися в його розвиток, будуючи довгострокові відносини.
Коли ми закінчимо війну, як хочемо, нам потрібно отримати гарантії безпеки на майбутнє. Коли це станеться, до нас прийде іноземний капітал, який допоможе відновити багато галузей. Але ми маємо заздалегідь до цього готуватись, наскільки можливо: максимально використовувати наявний потенціал та шукати точки росту всередині галузі. І в нас є внутрішні ресурси, які допоможуть зробити її більш стабільною.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.