5 ознак, що вашому бізнесу потрібні зміни
Правильно масштабуємо бізнес та оминаємо труднощі

Перед власниками бізнесів завжди постає багато викликів та питань. Наприклад, як правильно побудувати стратегію, масштабуватися, що робити, коли прибутків довгий час немає тощо. На усвідомлення кожного такого питання потрібен час, зі спливом якого підприємець готовий діяти і знаходити нові підходи та рішення. Проте чи варто витрачати час на зайве очікування, якщо рішення під певні схожі проблеми бізнесу вже винайдені. Так, скоротити відстань між усвідомленням проблеми та ухваленням рішення щодо її усунення можна за допомогою вчасного експрес-аналізу ситуації. Як нарешті розпочати вчитися на чужих помилках і про 5 основних маркерів, коли варто починати діяти, розповіла Mind співзасновниця агенції з консалтингу Helicopter view та власниця бренду білизни Fox lingerie Юліана Гензель.
Читайте також: Репутація бізнесу: підтримуємо національний бренд і бережемо гудвіл
1. Бізнес працює в мінус
Найочевидніша, але не для всіх, причина. Хороша бухгалтерія – це обов’язковий момент для кожного бізнесу. Бо у 80% випадків підприємці працюють не просто в мінус, а ще й помножений на три.
Якщо відчуваєте брак обігових коштів або постійно інвестуєте та не бачите результат – це привід змінити підхід до бізнесу.
Приклад: бренд білизни, у який інвестовано понад $20 000. Продажі та зростання є, але вони хаотичні та інтуїтивні. Переважно клієнтів приваблює ціна, а не маркетинг чи сила бренду. Інвестиції покривають першочергові витрати в продукцію чи інші значні статті, але вже відчувається брак обігових коштів. До того ж додатково кошти постійно інвестуються в товар або контент. Штат у такого бізнесу мінімальний, усе тримається лише на власниці бренду. Бізнес потребує значних змін.
2. Відсутність досвіду
Бажання працювати на себе іноді перемагає здоровий глузд. Так, іноді людина може почати власну справу необдумано й за відсутності відповідного досвіду. Іноді бізнес передається в спадок або його відкривають на голому ентузіазмі без далекоглядних планів. У такій ситуації відсутність досвіду може компенсувати спеціаліст ззовні, який допоможе надолужити теоретичні знання та застосувати їх на практиці.
Приклад: сімейна пара інвестує всі свої заощадження замість нового житла в цех із виготовлення жіночого одягу. Чоловік програміст, дружина вийшла з декрету й захотіла зробити власний бренд. Гроші інвестували в обладнання та інфраструктуру. Згодом зіткнулися з тим, що потрібно наймати швачок, шукати цех, займатися розвитком впізнаваності бренду та шукати клієнтів. Кейс складний, але не трагічний.
Читайте також: Менеджмент під час війни: стратегія управління для виживання та розвитку
3. Відсутність професійного бізнес-досвіду на етапі росту
Підприємець подолав етап самозайнятості та має малий бізнес, який зростає. Починається «хвороба росту» – відсутність системності, автоматизації, невміння керувати персоналом.
Приклад: клієнт успішно продає косметику в інстаграм-магазині. Бізнес зростає, потрібно наймати перших працівників, організовувати їхню роботу й контроль. Але через погано підібраний персонал починають падати продажі. Зʼявляються затримки у відвантаженнях, помилки в замовленнях тощо.
4. Стеля або стагнація
Тривалий час бізнес не демонструє зростання – усе ніби непогано, але нічого нового немає. Часто активність у компанії лише імітована. Такий собі біг на місці. Зазвичай власник бізнесу не знає, що йому робити далі, як змінюватися, у якому напрямку розширюватися або що вдосконалювати. Попередні бізнес-прийоми вже не працюють, а нові так і не зʼявляються. Власник боїться ризикувати та інвестувати або виходити із зони комфорту.
Приклад: власниця бренду уніформи для медичного персоналу – початківиця. Продукт продається завдяки органічному трафіку інстаграму в невеликій кількості, проте дає стабільний грошовий потік. Але бізнес не може пробити стелю без додаткового ковтка повітря у вигляді зміни контенту, постійного просування, додаткового асортименту та нової продукції.
Тут на допомогу може прийти погляд зі сторони – можливість подивитися на ситуацію свіжим поглядом. Останній дозволить знайти подальші шляхи розвитку або зміни, які мають принести позитивний результат.
Читайте також: Цінності компанії стануть у пригоді для розвитку бізнесу
5. Надто швидкий розвиток
Тупцяння на місці або занадто повільний розвиток бізнесу – це неприємно. Проте й занадто швидке зростання може принести купу проблем. Пів року тому продавали продукції на 100 000 грн, а цього – уже на мільйон, ще вчора справи вели у блокнотику, а завтра потрібно інтегрувати CRM-систему. Такого навантаження не витримають ні команда, ні процеси, ні софт, ні бізнес-модель, навіть власник бізнесу. В цьому випадку потрібно систематизувати всі процеси спершу теоретично, а згодом втілювати задумане на практиці. За такого підходу зростання піде на користь, а не принесе лише головний біль.
Отже, не варто очікувати на позитивні зміни занадто довго. Можна діяти розважливо та згідно з певним планом уже зараз, як самостійно, так і за допомогою консалтингу. Основна мета бізнес-консалтингу – дати об'єктивну оцінку ситуації в компанії та розробити практичні рекомендації щодо її поліпшення.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.