Гроші на розвиток: як венчурні студії обирають стартапи для інвестицій

Гроші на розвиток: як венчурні студії обирають стартапи для інвестицій

Досвід венчур-білдеру CLUST

Гроші на розвиток: як венчурні студії обирають стартапи для інвестицій
Фото: depositphotos

Французький ШІ-стартап Mistral AI, що почав діяльність минулого місяця і наразі не має готового продукту, спромігся залучити $113 млн. Українські стартапи так само залучають певні кошти під власні розробки й мають шанси на успіх. Наприклад, український стартап Propertymate, що спеціалізується на продажу нерухомості в США, днями залучив $5,5 млн. Інвестували в останній низка американських венчурних фондів. Проте й в Україні стартапи мають можливість отримувати фінансування, зокрема за допомогою українських венчурних студій. На що звертають увагу останні та як вони обирають стартапи для інвестицій, розповів Mind засновник венчур-білдеру CLUST, засновник та керуючий партнер інвестиційного фонду Adventures Lab Руслан Тимофєєв.

Співпраця з венчурними студіями збільшує шанси стартапу на подолання «долини смерті» у 5–8 разів. Тому молодим підприємцям вигідно партнеритися зі студіями й розвиватися в межах їхньої екосистеми. Але м'яч у цій грі на стороні не тільки  фаундерів, а й студії, бо перш ніж розпочати співпрацю та виділити інвестиції, студія має перевірити стартап і переконатися, що така кооперація має перспективи.

Читайте також: Наші в Каліфорнії: чим українські стартапи підкорюватимуть Startup Grind Global 2023

Ви можете подивитись відео-версію матеріалу вкінці тексту.

Тренди на ринку стартапів

Можемо робити висновки щодо трендів на ринку стартапів, відштовхуючись від тематики проєктів, яким вдалося залучити найбільшу кількість інвестицій. Якщо говорити про українські стартапи, то найбільше коштів протягом 2022 року вдалося залучити стартапам, які працюють у сфері WEB 3.0 (4 з 8 стартапів із найбільшими чеками), освіти та кібербезпеки.

Так виглядає п'ятірка найуспішніших українських стартапів за обсягом залучених інвестицій у 2022 році:

  1. Near Protocol (блокчейн-платформа) – $350 і $150 млн.
  2. Unstoppable Domains (криптостартап) – $65 млн.
  3. Preply (платформа для вивчення іноземних мов) – $50 млн.
  4. Spin Technology (кібербезпека) –   $16 млн.
  5. Fintech Farm (фінтех-компанія) –   $7,4 млн.

Загалом у світі стартапи зі сфери WEB 3.0 наразі мають найбільший попит серед інвесторів. Також затребуваними напрямами є такі сфери, як MedTech, EdTech, AgTech, Business Process Automation. Набирає популярності зараз напрям Military Tech.

Тож, якщо ваш стартап працює в одній із найпопулярніших ніш, вірогідність залучити інвестиції більша.

Читайте також: Заощадити електроспоживання: як під час війни український стартап i3 Engineering просувається в Україні, Литві, Польщі, Словаччині, Нідерландах тощо

Як студії оцінюють стартапи та що перевіряють

1. Оцінка інноваційності ідеї

Ключове у стартапі – інноваційність і технологічність базової ідеї. Це те, що дозволяє виділятися серед конкурентів і кратно зростати.

Ми в CLUST проводимо аудит використовуваних технологій, перевіряємо структурний код та програмну архітектуру, оцінюємо внутрішні процеси тощо. Така науково-технічна експертиза дозволяє визначити, наскільки проєкт у тренді, чи є в ньому справжні інновації.

2. Аналіз ринку стартапу та його конкурентів

Далі ми аналізуємо ринок, на який претендує стартап. Оцінюємо проблему, яку фаундери хочуть розв'язати за його допомогою. Дивимося, як працюють конкуренти, з якими проблемами вони стикаються, як залучають та утримують клієнтів.

Аналіз конкурентів допомагає уникнути стереотипних помилок і заощаджує час на перевірку деяких продуктових гіпотез.

3. Юридична експертиза

Потім зʼясовуємо, наскільки захищена інтелектуальна власність стартапу, який запитує інвестиції та хоче приєднатися до екосистеми студії CLUST.

Перевіряємо, чи є інші фаундери патенту, чи інші форми захисту інтелектуальної власності. Детально вивчаємо аналогічні проєкти та їхні концепції. Якщо бачимо сильну подібність, думаємо над тим, які фічі можна додати в продукт, щоб зробити його унікальним. Можливо, навіть рекомендуємо відмовитися від деяких базових ідей.

Подібна юридична експертиза допомагає уникнути порушення авторських прав. Ігнорування цього етапу може призвести до судових розглядів, штрафних санкцій та інших проблем юридичного характеру, які забирають багато часу й грошей.

4. Маркетингові дослідження

Наступний етап перевірки стартапу – маркетингові дослідження. Тут варто перевірити unit-економіку й фінансовий план, які надають фаундери. Ми проводимо фокус-групи та збираємо думку цільової аудиторії. Якщо готовий MVP, то дивимося на перші продажі, проводимо їхній аудит.

На перший погляд, може здатися, що це зайві кроки. Однак, якщо інвестор пропустить цей етап або просто повірить цифрам, які надають фаундери, він ризикує втратити свої гроші.

Читайте також: Врятувати життя: як український стартап MISU виходить на міжнародні ринки під час війни

Ключові фактори, які визначають успішність стартапу

У кожного інвестора є свої обʼєктивні та субʼєктивні критерії оцінки стартапу. З огляду на власний досвід можу виділити кілька маркерів, які впливають на моє рішення:

Фаундери. Я звертаю увагу на кількість співзасновників. На мою думку, більш надійними стартапами є ті, які мають двох і більше засновників. Також перевагою для мене буде наявність попереднього досвіду запуску власного проєкту, нехай навіть і не дуже успішного.

Команда. Важливо, щоб фахівці, які працюють над стартапом, були кваліфікованими, а їхній досвід відповідав напряму та меті стартапу.

Продукт. Він має пропонувати інноваційне рішення й закривати потреби великої аудиторії, щоб мати потенціал для зростання та масштабування.

Ринок. Якщо на ньому взагалі немає конкурентів, то це так само погано, як і коли він перегрітий. Я завжди звертаю увагу на розмір ринку, тенденції, конкурентів і намагаюся оцінити потенціал.

Бізнес-модель. Для мене важливо, щоб фаундери стартапу розуміли, куди вони рухаються, і мали чіткий алгоритм дій, які приведуть їх до бажаної мети.

Презентація. Фаундери мають горіти ідеєю, щоб сам продукт їх драйвив і вони щиро в нього вірили, тому я завжди звертаю увагу та пітчинг.

Венчурні студії і успіх стартапів

Студії забирають на себе багато менеджерської рутини, зокрема операційні та юридичні питання. Це дозволяє фаундерам фокусуватися лише на продукті та його розвитку. Усе це дає величезну перевагу – економить час і пришвидшує темпи зростання. А ще співпраця зі студією збільшує шанси стартапу на виживання: з 5–10% до 40–50%. Тому партнерство студії та стартапу – це win-win ситуація.

🔵 6 факторів, які визначають успішність стартапу Співпраця з венчурними студіями збільшує шанси стартапу на подолання «долини смерті» у 5–8 разів. Тому молодим підприємцям вигідно партнеритися зі студіями й розвиватися в межах їхньої екосистеми. Але перш ніж розпочати співпрацю та виділити інвестиції, студія має перевірити стартап і переконатися, що така кооперація має перспективи. У кожного інвестора є свої обʼєктивні та субʼєктивні критерії оцінки стартапу. Засновник венчур-білдеру CLUST та керуючий партнер і засновник інвестиційного фонду Adventures Lab Руслан Тимофєєв виділив кілька маркерів, які впливають на його вибір, фінансувати молодих підприємців чи ні. Про фактори, які визначають успішність стартапу, – у відео Майнд. Детальніше про те, як венчурні студії обирають стартапи для інвестицій, дізнайся зі статті 👇 https://mind.ua/openmind/20258678-groshi-na-rozvitok-yak-venchurni-studiyi-obirayut-startapi-dlya-investicij?utm_source=facebook&utm_medium=main&utm_campaign=groshi-na-rozvitok-yak-venchurni-studiyi-obirayut-startapi-dlya-investicij

Опубліковано Mind. UA Вівторок, 27 червня 2023 р.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло