Реклама незабаром буде іншою: Верховна Рада ухвалила відповідні зміни в регулювання цієї сфери

Реклама незабаром буде іншою: Верховна Рада ухвалила відповідні зміни в регулювання цієї сфери

Розширено перелік повідомлень, які тепер вважатимуться рекламою

Реклама незабаром буде іншою: Верховна Рада ухвалила відповідні зміни в регулювання цієї сфери
Фото: depositphotos

Наприкінці травня 2023 року Верховна Рада ухвалила зміни до закону про рекламу. Наразі документ очікує на підпис президента. Законопроєкт №9206 хоча і не переписує Закон України «Про рекламу» з нуля, але вносить істотні точкові зміни до регулювання суспільних відносин із приводу виробництва та розповсюдження реклами на території України. Які саме зміни очікують на цей ринок і як зміниться зміст рекламних повідомлень, розповів Mind адвокат, к.ю.н., радник «Молотай і партнери».Костянтин Зеров.

Читайте також: Парламент дозволив опосередковану рекламу цигарок. Як так сталося?

Серед найістотніших змін можна визначити такі:

Ускладнено життя для піратів

Не секрет, що інтернет-пірати отримують основний дохід від показів рекламних вставок до / під час / після перегляду, як правило, аудіовізуального контенту. 

Подібна практика є викликом не тільки для України, а й для більшості країн світу. Розміщення реклами в мережі інтернет на вебсайтах, включених Всесвітньою організацією інтелектуальної власності до відповідного переліку (бази даних) вебсайтів, до яких висунуто претензії правовласниками щодо дотримання прав інтелектуальної власності заборонялось і раніше.

Новий же закон прописує підстави та загальні засади включення певного вебсайту до національного переліку вебсайтів, що викликають занепокоєння щодо дотримання прав інтелектуальної власності, а отже, і заборони розміщення реклами на таких вебсайтах.

Агресору – стоп

Законопроєкт імперативно визначає, що рекламодавцем не може бути резидент держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором (державою-окупантом). До того ж інформація про ціни на товари, тарифи на послуги, наведені в рекламі, які реалізуються/надаються поза межами України або її митної території, може зазначатися в іноземній валюті, крім валюти держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором (державою-окупантом).

Читайте також: Воєнна символіка в рекламі: коли вона доречна та що пропонують заборонити

Саморегуляція на часі

Новий закон про рекламу передбачає можливість здійснення спільного регулювання та сприяє розвитку саморегулювання у сфері реклами, зокрема, прийняття галузевих кодексів (правил) створення та розповсюдження реклами, наприклад щодо:

  • спонсорства виробниками алкогольних напоїв;
  • реклами азартних ігор та спонсорства з використанням торговельних марок, під якими провадиться діяльність з організації та проведення азартних ігор;
  • розміщення товару (продакт-плейсменту) в аудіовізуальних медіа;
  • вимог до розповсюдження в медіа інформації про спонсора, його імені (найменування), комерційного (фірмового) найменування, найменування товару та/або торговельної марки;
  • особливостей спонсорства дитячих, документальних та релігійних програм;
  • критеріїв визначення програми програмою про поточні події.

Онлайн платформи, продакт-плеймент і чат-боти

Законодавець йде «в ногу з часом» і вирішив встановити «правила гри» для новітніх форм розповсюдження реклами

Передбачено, що користувач, який розповсюджує користувацький контент, що містить рекламу, через платформу спільного доступу до інформації, зобов’язаний у момент створення або завантаження ідентифікувати (позначити) цей користувацький контент як такий, що містить рекламу.

Різноманітні «розпаковки» та «огляди» товарів вважатимуться рекламою за умови, що такі огляди поширюються за грошову чи іншу винагороду або матеріальне заохочення (у формі грошових коштів, безоплатного отримання будь-яких товарів, робіт, послуг, знижок тощо).

Також це буде названо рекламою за умови що такий контент містить інформацію про особу та/або товар і призначений сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їхній інтерес щодо таких особи та/або товару, такий користувацький контент чи посилання на нього.

Додатково встановлено, що на сервіси обміну повідомленнями, пошукові сервіси, вебсайти та вебсторінки юридичних і фізичних осіб у мережі інтернет, чат-боти, автоматичні повідомлення, комунікацію з використанням телефонних номерів, сервісів, що використовують технології доповненої і віртуальної реальності, та будь-яких інших інформаційних (цифрових) технологій), яка розповсюджується та споживається на території України, поширюються вимоги законодавства про рекламу.

Встановлюються правила розміщення товару (продакт-плейсмент) в аудіовізуальних медіа на платформах спільного доступу до відео та на платформах спільного доступу до інформації.

Зокрема, продакт-плейсмент забороняється в програмах новин, програмах про поточні події, програмах щодо захисту прав споживачів, релігійних і дитячих програмах.

Крім того, встановлюється заборона продакт-плейсменту окремих категорій товарів (наприклад, тютюнових виробів і рецептурних лікарських засобів).

Спаму – бій або додатковий захист прав споживачів

У разі підписання законопроєкту Президентом України розповсюдження реклами у формі спаму, у тому числі здійснення масових дзвінків із використанням будь-яких технологій комунікацій без попередньої письмової згоди споживача, зокрема в електронній формі, буде заборонено.

Розповсюдження реклами з використанням номерів телефонів чи інших мережевих ідентифікаторів споживача може здійснюватися лише за наявності його попередньої письмової (електронної) згоди.

За умови, якщо споживач отримує можливість безоплатно в будь-який час у простій і зрозумілій формі відмовитися від використання своїх даних, у тому числі від отримання реклами з використанням номерів телефонів чи інших мережевих ідентифікаторів споживача.

Читайте також: Символи війни під заборону? Які недоліки цієї ідеї

Реклами на ТБ побільшає

Якщо за старими правилами час мовлення, відведений на рекламу та телепродаж, не міг перевищувати 15% протягом кожної астрономічної години фактичного мовлення, то законопроєкт встановлює інші обмеження. Щодо обсягу реклами встановлені лише певні часові проміжки: між 6 годиною та 18 годиною і між 18 годиною та 24 годиною. При цьому загальний час, відведений для розміщення рекламних роликів і телепродажу, не може перевищувати вже не 15%, а 20%.

Загалом від прийняття законопроєкту №9206 не варто очікувати революції у сфері регулювання відповідних правовідносин, адже він покликаний на встановлення чітких «правил гри» для учасників ринку, зокрема з появою новітніх механізмів поширення реклами. Негативних же ризиків для добросовісних учасників ринку не вбачається.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло