Знайти фінансування: гранти для розвитку бізнесу допоможуть

Знайти фінансування: гранти для розвитку бізнесу допоможуть

Досвід міжнародної бізнес-спільноти Board

Знайти фінансування: гранти для розвитку бізнесу допоможуть
Фото: depositphotos

Півтора року з початку повномасштабного вторгнення в Україну малий і середній бізнеси нашої держави формують унікальний досвід незламності та впертості. Вкотре доводять свою гнучкість та адаптивність, надаючи гідну відповідь на реальність воєнного стану й виклики на шляху інтеграції до ЄС. Водночас бізнес стикається з нестачею фінансування, що є одною з умов для виживання та розвитку. Як вирішити цю проблему за допомогою залуччення грантових коштів, розповіла Mind спеціалістка зі стратегічних комунікацій Board Grant Office Світлана Бовшовська.

За даними «Дія. Бізнес», 38% МСБ розробили нові стратегії, 51% – обрали шлях керування компаніями інтуїтивно. Але справжнім викликом для підприємців лишається нестача фінансових ресурсів у країні: неплатоспроможність клієнтів на внутрішньому ринку, недоступність кредитних і власних коштів для розвитку.

Дослідження стану бізнесу в Україні, проведене у червні 2023 спільно з Advanter Group, показало, що 37,5% українських підприємців зазначили саме відсутність достатнього капіталу однією з проблем, яка заважає відновлювати та розвивати бізнес. 24% вказали недоступність кредитних коштів і ще близько 20,6% говорили про недоступність грантових програм, які оголошені урядом.

Підприємці все ще опановують нові напрями діяльності, релокують бізнеси в інші країни, створюють партнерства, коаліції та спільноти, максимально швидко відновлюють роботу попри небезпеку – чому? Бо саме МСБ в Україні забезпечує близько 64% доданої вартості, має 81,5% зайнятих у бізнесі працівників та 37% податкових надходжень (за даними Урядового порталу).

Відновлення української економіки 一 топ-тема для обговорення на заходах і в ЗМІ. Та чи є спосіб активізації роботи українського бізнесу при нестачі фінансових ресурсів у країні? Коли клієнти втрачають платоспроможність, кредитні кошти та власний капітал для відновлення стають уже недоступними.

Гранти – що ми про них знаємо та чи вміємо використовувати цей спосіб отримання коштів для розвитку бізнесу

Міжнародні донори готові реалізовувати в Україні грантові програми, за допомогою яких можна отримати необхідне додаткове фінансування для МСБ.

Згідно з дослідженням Європейської Бізнес Асоціації, 72% опитаних підприємців не користувалися державними чи міжнародними програмами для підтримки свого бізнесу. Причина – недостатній рівень обізнаності про інструменти підтримки, грантове фінансування та умови роботи з ним, а також недостатня кількість спеціалістів для якісної і системної консультативної підтримки.

За результатами внутрішнього опитування весною 2023 року, майже 60% учасників – підприємців міжнародної бізнес-спільноти Board жодного разу не подавалися на грантові програми. Основними перешкодами для цього стала відсутність розуміння, як це робити (57%), відсутність грантового менеджера в компанії (48%) та самого проєкту для гранту (12,5%). Але ще близько 10% висловили зневіру в грантовий механізм.

Саме із цієї причини бізнес-спільнота Board запустила в березні поточного року проєктний офіс Board Grant Office, щоб розвивати культуру грантових інвестицій для бізнесу та сприяти обізнаності про гранти серед українських підприємців.

Офіс супроводжує і допомагає розібратися в:

  • розумінні, що таке гранти і як вони працюють;
  • доступних грантових програмах;
  • вимогах щодо готовності компанії до роботи з грантами;
  • підготовці проєкту та вибору донора;
  • супроводі при формуванні та подачі грантової заявки;
  • формуванні команди проєкту для успішної реалізації;
  • ризиках і викликах для компанії.

Що таке гранти?

Гранти – це прямий і реальний шлях отримання додаткового фінансування для відновлення бізнесу. Міжнародні донори продовжують в Україні реалізовувати все більше грантових програм. Нам залишається лише мати розуміння, який малий і середній бізнес може їх виграти, на що ці кошти можуть піти, а на що ні.

Микола Смолінський, ментор бізнес-спільноти Board, президент фундації CEASC та експерт із розробки стратегій і залучення грантового фінансування стверджує, що грантові кошти 一 це додатковий фінансовий ресурс, що надається донором для реалізації проєкту. І це безповоротні гроші, які не треба віддавати. Але на заміну цього треба показати важливі результати проєкту не для бізнесу, а для заявлених цільових груп та як змінюється їх ситуація на краще. Перш ніж подаватися на грант, треба розуміти, кому, крім вас, потрібні ці впровадження, на які ви подаєте заявку.

Загалом грантове фінансування спрямовується на три напрями:

  1. Розвиток людського потенціалу, яким користується бізнес.
  2. Розвиток малого та середнього бізнесу (нові технології, інтернаціоналізацію).
  3. Розвиток територій, де знаходиться бізнес.

Всього є два типи класичних проєктів: так звані м'які або тверді (інвестиційні). В основі «м’яких» проєктів лежить не закупка капітального обладнання, а дії або послуги, які безпосередньо впливатимуть на розвиток бізнесу чи досягнення його мети: відвідування виставок, вихід на нові ринки, укладання нових контрактів. У «твердих» проєктах ми ж навпаки будуємо нові цехи чи встановлюємо виробничі лінії, тобто присутня тверда інвестиційна компонента. Окрім базових «м’яких» і «твердих» існують також проєкти індивідуальної мобільності, в основі яких лежить перейняття досвіду.

Коли ви несерйозно ставитеся до процесу подання на грант, то не варто очікувати позитивного результату. У цьому на власному досвіді переконався учасник Board Євген Ракіта, власник франшизи «Нової пошти» у Полтаві та складу фулфілмент, підприємства з виробництва коробок із гофрокартону.

За словами Євгена 一 його кейс є першим виграним грантом у Полтавській області від «Дія.Бізнес» на максимально доступну суму. Він виграв свій перший грант лише після аналізу своїх помилок і детального написання бізнес-плану: «Це був проєкт будівництва гофроагрегату в Полтаві. Для розширення виробництва необхідні були станки для перероблювання гофрокартону в коробки й для вироблення самого гофрокартону, на який я підготував грантовий проєкт та успішно його виграв. Дуже важливо при участі дотримуватися дедлайнів, особливо коли після позитивних результатів першого туру за один день потрібно відправити додаткові документи та звітності».

На програми яких міжнародних донорів варто звернути увагу українським підприємцям?

За словами Миколи Смолінського, Європейська комісія є і буде ключовим донором для українських МСБ. У бюджетному періоді 2021–2027 років заплановано 1,7 трлн євро, сформовані у 38 пріоритетних питань. Окрім цього українським підприємцям варто звернути увагу на програми від USAID (США), донора, який розглядає можливість фінансування МСБ у розмірі до $100 млн.

Як наголошує Тетяна Гріщенко, заступниця керівника проєкту Програма USAID «Конкурентоспроможна економіка України», підтримка МСБ – один із головних напрямків діяльності USAID. Якщо компанія вже є виробником певного напряму і має намір у ньому залишатися, то можливо отримати грант на новий продукт. Але на старт зовсім нової діяльності, якою вона не займалася раніше, грантові кошти не надаються. Для таких випадків є грантодавці, які фінансують саме напрями інновацій чи започаткування нового бізнесу.

У 2023 році від USAID надаються гранти для малих та середніх, жіночих та сімейних підприємств. Напрямки, які розглядаються, – це релокація бізнесу, його масштабування на території України або вихід на міжнародні ринки, впровадження інноваційних рішень для підвищення ефективності. Усе, що потрібно, – стежити за актуальними грантами, формувати своєчасно заявки та пробувати подаватися на отримання додаткового фінансування.

Ментор Микола Смолинський також радить відстежувати програми від:

  • GIZ (Німеччина), який діє в Україні за дорученням п`яти німецьких міністерств, ЄС, а також урядів Великої Британії та Швейцарії;
  • гранти країн Nordic (The EEA and Norway Grants are funded by Iceland, Liechtenstein and Norway);
  • Swisscontact (Швейцарія), програми якого сприяють всеосяжному економічному, соціальному й екологічному розвитку, щоб зробити ефективний внесок у стале та загальне процвітання в країнах, що розвиваються.

Для того щоб підприємці були спроможні самостійно отримувати грантове фінансування, важливо, крім розуміння проєктного підходу, дотримуватися всіх нюансів заявок і правил подачі.

Міжнародна бізнес-спільнота Board у партнерстві з провідною академією CEASC запустила для своїх учасників підготовку концептів проєктів у форматі практичного інтенсиву для подачі на грантові програми. За місяць у Board Grant Office підприємці створювали ідею проєкту, оформлювали грантову заявку згідно з усіма вимогами, презентували її експертам і представникам донорських організацій. Як наслідок, з 18 учасників вісім ще під час інтенсиву сформували грантові заявки. На момент виходу публікації відомо про три підтриманих проєкти: два з яких стосувалися галузі легкої промисловості (жіночий одяг та сумки, рюкзаки зі шкіри), один – сільського господарства (а саме птахівництва). 

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло