Зважати на знаки: законодавці планують удосконалити паркувальний бізнес
І уточнити, на яких земельних ділянках можуть розміщуватися паркувальні майданчики
Ситуація з постійним збільшенням кількості транспорту в містах усе більше загострює проблему наявності передбачених місць для паркування й гостро піднімає питання необхідності правового регулювання діяльності суб’єктів надання відповідних послуг і врегулювання на законодавчому рівні механізму організації стоянок та парковок. Адже сьогодні кожен орган місцевого самоврядування на свій розсуд вирішує питання організації їх у громаді. Здебільшого це – неконкурентний процес, який несе в собі корупційні ризики. Тому на початку грудня народні депутати здійснили ще одну спробу навести лад у цих питаннях і зареєстрували у Верховній Раді відповідний законопроєкт. Що пропонують змінити народні обранці у сфері паркування і як документ вплине на діяльність операторів паркувальних майданчиків у разі його ухвалення в запропонованій версії, розповів Mind адвокат адвокатського об’єднання Investment Lawyer Group Руслан Горобець.
Номер і дата реєстрації: №10308 від 01.12.2023
Автори: Мовчан О. В., Шуляк О. О., Чорноморов А. О., Кириченко М. О., Нікітіна М. В., Маріковський О. В., Магомедов М. С., Лічман Г. В., Торохтій Б. Г.
Альтернативні законопрєкти: законопроєкт є новою версією відхиленого 27.07.2023 парламентом законопроєкту №9233 від 24.04.2023.
Етап: законопроєкт №10308 зареєстровано у Верховній Раді. Документ надано для ознайомлення Комітету ВР з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування. Якщо документ буде ухвалений парламентом, то він набере чинності за шість місяців з дня, наступного за днем його опублікування. Крім підпунктів 2 та 3 пункту 1, підпункту 3 пункту 2, підпункту 4 пункту 3 розділу І цього закону, які набирають чинності з дня наступного за днем опублікування цього закону.
Ціна питання: реалізація проекту закону не потребує додаткових витрат із державного бюджету.
Зміст.
Автори законопроєкту пропонують:
- спростити та врегулювати питання та процедури, пов'язані з розміщенням майданчиків для платного паркування транспортних засобів;
- встановити прозору, законодавчо визначену процедуру розміщення парковок на державних і комунальних земельних ділянках через конкурентні онлайн-аукціони;
- запровадити прозорі та конкурентні механізми доступу суб'єктів господарювання до отримання права на розміщення майданчиків для паркування транспортних засобів;
- внести зміни до низки законів, а також до Земельного кодексу України, які забезпечать встановлення єдиних вимог до оформлення договірних відносин, пов'язаних із користуванням державними та комунальними землями, для розміщення паркувальних майданчиків.
Читайте також: Мер Вільнюса: «Моя зарплата – 2200 євро на місяць. Стільки ж отримує водій міського автобуса чи тролейбуса»
Позиція юристів. В ідеалі зміни до законодавства, які забезпечать встановлення єдиних вимог до оформлення договірних відносин, пов'язаних із користуванням державними та комунальними землями, для розміщення паркувальних майданчиків, усунуть неоднозначну практику регулювання вказаних відносин на рівні підзаконних актів і регіональних актів органів місцевого самоврядування (якими останні нерідко зловживають) та забезпечить їхню прозорість.
Також важливо, що автори законопроєкту пропонують ввести в обіг поняття «оператор майданчика для паркування транспортного засобу» і закладають базові способи для його визначення – за результатами або земельних торгів щодо набуття права на використання земельної ділянки для розміщення майданчиків для паркування (крім автомобільних доріг), або електронного аукціону, який проводиться в порядку, встановленому Кабміном.
Земельні торги депутати пропонують проводити у формі електронного аукціону в режимі реального часу в мережі Інтернет. Це, звичайно, дозволить максимально нівелювати корупційну складову в цьому процесі.
При цьому, звертаю увагу, що земельні торги пропонується проводити для парковок, які розміщуватимуться на землях державної і комунальної власності, окрім автомобільних доріг загального користування. А от е-аукціони в порядку КМУ – для майданчиків для паркування, що розміщуватимуться саме на автодорогах загального користування.
Також важливо, що за результатами аукціону договір купівлі-продажу, оренди, суборенди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки, договір про встановлення земельного сервітуту має бути укладений із переможцем земельних торгів, який запропонував найвищу цінову пропозицію. Від чого бюджети тільки виграють.
Організаторами електронних аукціонів автори документу пропонують призначити органи виконавчої влади чи місцевого самоврядування, що здійснюють реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки відповідно до повноважень. Інакше кажучи, це відповідні територіальні громади або сільські, селищні чи міські ради.
А ось порядок функціонування електронної торгової системи (ЕТС), організації та проведення електронних аукціонів на розміщення парковок на автомобільних дорогах загального користування, визначення їх результатів і стартової ціни (річної плати), порядок і строки укладення договору за результатами аукціону та сплати за лот, розміри, порядок сплати та повернення гарантійних і реєстраційних внесків, винагороди операторів електронних майданчиків, плати на розвиток ЕТС визначаються, згідно із законопроєктом, Кабінетом Міністрів за поданням центрального органу виконавчої влади, що здійснює державну політику у сфері реалізації майна або прав на нього на аукціонах, у тому числі електронних, і контроль за її реалізацією. Для прикладу, це може бути одна зі структурних одиниць Міністерства економіки.
Документи та рішення, які стосуються електронного аукціону, автори законопроєкту цілком зрозуміло пропонують публікувати в ЕТС. Адже така публічність забезпечить безоплатний і вільний доступ до них користувачам.
Хто буде в плюсі. Загалом законопроєкт №10308 відкриває можливості виходу на ринок паркування фізичним та юридичним особам, спрощуючи його порядок. Також завдяки конкуренції він забезпечує наповнення бюджету і, що найголовніше, виконує соціальну функцію – забезпечує потреби населення в паркомісцях.
Хто буде в мінусі. Очевидно, що встановлення єдиних вимог до оформлення договірних відносин, пов'язаних із користуванням державними та комунальними землями, для розміщення паркувальних майданчиків, зменшить зловживання на рівні органів місцевого самоврядування.
Крім того, передбачена законопроєктом можливість припинення виконання функцій операторів парковок автоматично програмними засобами містобудівного кадастру дозволить оперативно оновлювати інформацію щодо статусу земельної ділянки як майданчика для паркування та унеможливить зловживання з боку його попереднього оператора.
Висновки. Проте, попри всі плюси нововведень, законопроєкт усе-таки містить і низку недоліків. Наприклад, його прикінцеві положення дають операторам майданчиків для паркування, які «отримали» їх ще до прийняття нових законодавчих змін, право користуватися ними протягом 10 років, що в сучасних реаліях і враховуючи сферу регулювання в Україні є занадто великим строком.
Окрім того, для забезпечення повноцінного функціонування змін, які пропонує законопроєкт, необхідне його нормативне підкріплення відповідними актами органів місцевого самоврядування, що залишає поле для маневру.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.