Множинне громадянство: виклик часу чи руйнування основ
Які саме зміни запропонували законодавці

Інститут множинного громадянства давно став нормою для багатьох країн світу, зокрема в Європі та Північній Америці. В Україні ж це питання роками залишалося дискусійним – воно періодично порушувалося в контексті політичних змін, виборчих кампаній або спроб переосмислення зовнішньополітичного вектора.
Однак повномасштабна війна радикально змінила реальність. Перед державою постали нові виклики, які потребували системної трансформації підходів до громадянства. Зокрема, неврегульованим залишалося правове становище іноземців та осіб без громадянства, які зі зброєю в руках стали на захист України. Так само потребував законодавчого вирішення статус мільйонів українців, які через війну опинилися за кордоном і сьогодні балансують між поверненням і тривалою інтеграцією в нових країнах.
У відповідь на ці виклики 18 червня 2025 року Верховна Рада прийняла в цілому законопроєкт, який вводить інститут множинного громадянства. Документ покликаний не лише усунути прогалини в законодавстві, а й зберегти зв’язок України з її громадянами – незалежно від того, де вони нині проживають.
Які саме зміни запропонували законодавці та як нові норми вплинуть на правовий статус іноземців в Україні й на становище наших співвітчизників за кордоном, Mind розповів Руслан Горобець, адвокат адвокатського об’єднання Investment Lawyer Group.
Номер і дата реєстрації: №11469 від 07.08.2024.
Автори: Зеленський В. О., Задорожний А. В., Потураєв М. Р., Завітневич О. М., Іонушас С. К., Шуляк О. О., Радуцький М. Б., Наталуха Д. А., Бабак С. В., Третьякова Г. М., Кожем'якін А. А., Маслов Д. В., Мережко О. О., Бондаренко О. В., Підласа Р. А., Радіна А. О., Климпуш-Цинцадзе І. О.
Альтернативні законопрєкти: №11469-1 «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення реалізації права на набуття та збереження громадянства України з урахуванням інтересів національної безпеки» від 19.08.2024 та №11469-2 від тієї ж дати «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення реалізації права на набуття та збереження громадянства України з урахуванням положень Конституції України». Законопроєкти були отримані ВР, але не розглядалися.
Етап: 18 травня 2025 року Верховна Рада прийняла законопроєкт у цілому.
Ціна питання: реалізація проєкту закону не потребує додаткових витрат із державного бюджету.
Зміст.
Автори законопроєкту пропонують:
- закріпити випадки множинності громадянства (підданства);
- визначити особливості набуття громадянства України та поновлення у громадянстві для деяких категорій іноземців, зокрема у спрощеному порядку;
- уточнити умови набуття громадянства України за народженням, територіальним походженням, а також умови прийняття громадянства України;
-
оновити підстави, через які громадянин може втратити українське громадянство. Серед них:
а) добровільне отримання громадянства країни, яку Верховна Рада визнала державою-агресором чи окупантом, або ж країни, громадяни якої мають спрощену процедуру набуття українського громадянства (якщо людина повнолітня на момент отримання іншого паспорта);
б) використання в Україні іноземного паспорта у спосіб, що створює загрозу національній безпеці;
в) подання неправдивих документів або інформації під час оформлення українського громадянства, або невиконання обов'язкових умов, наприклад складання іспитів чи вихід з іноземного громадянства;
г) служба в армії країни-агресора за контрактом;
д) вирок українського суду за тяжкі злочини, зокрема проти національної безпеки, за тероризм або участь у злочинних організаціях;
е) участь у збройній агресії проти України, наприклад, у складі армії чи незаконних збройних формувань іншої держави. - врегулювати питання можливості подання паспортного документа, строк дії якого закінчився, іноземцями та особами без громадянства, які в установленому законом порядку проходять чи проходили військову службу за контрактом у ЗСУ, Нацгвардії та інших законних військових формуваннях, для отримання посвідки на тимчасове проживання;
- внормувати питання правового статусу іноземців та осіб без громадянства, які під час дії воєнного стану, введеного в Україні, надають або надавали військову та іншу допомогу підрозділам ЗСУ та іншим законним формуванням, перебуваючи безпосередньо в районах ведення бойових дій.
Інакше кажучи, у чинній редакції Закону України «Про громадянство» іноземцю заборонено набувати українське громадянство, якщо він не відмовиться від свого. У законопроєкті ж, запропонованому командою президента, іноземцю надається можливість і зберегти своє громадянство, і ще й отримати українське за спрощеною процедурою, визнавши себе громадянином України в поданій спеціальній декларації.
При цьому іноземці, які виявлять бажання набути українське громадянство за спрощеною процедурою, не підтверджуватимуть рівень володіння українською мовою та не складатимуть іспити на знання Конституції та історії України, а лише зобов'язуватимуться вивчити українську впродовж трьох років від дня набуття ними громадянства.
Окремо в законопроєкті зазначено, що норма «за спрощеною процедурою» стосуватиметься іноземців, які воювали чи воюють в українській армії або мають родинний зв'язок із людиною, яка воює за Україну.
Позиція юристів. Законопроєкт про множинне громадянство може суперечити статті 4 Конституції України, яка говорить про єдине громадянство. Однак крапку в цьому питання має поставити Верховний Суд України, який повинен надати роз'яснення щодо тлумачення цієї статті у контексті існування множинного громадянства.
Також занепокоєння викликає застосування множинного громадянства на практиці. Зокрема в частині юридичної відповідальності, участі у виборчому процесі та реалізації інших прав носіями множинного громадянства.
Хто буде у плюсі. Громадяни, які в силу обставин змушені були покинути Україну, користуються благами нової країни перебування, але залишаються громадянами України та продовжують матеріальну й інформаційну підтримку своєї країни та армії й планують своє повернення на батьківщину після того, як це стане безпечним.
Громадяни України, які починають будувати нове життя в іншій країні, легалізуються там, набувають громадянство, але не хочуть втратити зв’язок з Україною.
Іноземці, які стали на захист України. Наша держава надасть їм захист та забезпечення на рівні з власними громадянами.
Хто буде в мінусі. Очевидно, що законопроєкт в запропонованій редакції містить норми, що нівелюють статус громадянина України, роблячи його дещо меншовартісним через занадто лояльні умови набуття, розшарування соціуму, створення нового класу громадян без мовної, культурної та історичної ідентифікації, знання законодавства держави та невизначеним статусом у виборчому праві.
Висновки. Запровадження принципу множинного громадянства в Україні є складним питанням, яке спричиняє дискусії та має як позитивні, так і негативні аспекти. Це може бути важливим для українців, які мають громадянство інших держав, але також потребує уважного аналізу та врахування можливих ризиків для національної безпеки України. Цілком імовірно, що для деяких мігрантів з України множинне громадянство створить простір для зловживань, залежно від мотивації.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.