Що очікує українських чоловіків після ухвалення закону про мобілізацію

Що очікує українських чоловіків після ухвалення закону про мобілізацію

Які норми законопроєкту №10449 невдовзі стануть офіційними вимогами держави

Що очікує українських чоловіків після ухвалення закону про мобілізацію
Фото: depositphotos.com

Верховна Рада прийняла у другому читанні й у цілому законопроєкт № 10449 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку», який протягом останніх місяців був предметом відчайдушних суперечок в українському суспільстві. Про те, які заходи впливу передбачено в документі, що він означає для військовозобов'язаних українців, спеціально для Mind дослідила Крістіна Дрогозюк, юристка, експертка Громадського центру правосуддя в Одеській області. 

Після заклику командувача Об'єднаних сил Юрія Содоля ухвалити останню редакцію так званого закону про мобілізацію, 1 квітня на пленарному засіданні Верховної Ради за документ проголосували 283 народні депутати.

Якою є подальша доля закону та що вже відомо з його норм?

Після ухвалення закону його має підписати спікер Верховної Ради. Далі він прямує на підпис Президенту. Закон набуде чинності через місяць після підписання його Володимиром Зеленським.

Отже, до підписання Президентом та офіційної публікації відповідного закону,  він залишається законопроєктом. З урахуванням цього відповідна стаття є аналізом порівняльної таблиці, а не тексту самого закону, який ще не є опублікованим.

Головним завданням прийнятого законопроєкту проголошувалося посилення правил військового обліку, заходів примусу проти ухилянтів. Також документ уточнює і доповнює положення про відстрочку від мобілізації. Разом із тим шквал обурення в суспільстві напередодні викликали виключення з нього положень про демобілізацію військовослужбовців ЗСУ, що вже воювали, а також обов'язковості ротацій військових на передовій.

Велика частка новел, прописаних у законопроєкті, стосується саме посилення правил військового обліку для військовозобов’язаних, щоб ТЦК та СП «побачили» їх, а не були змушені набирати людей у ЗСУ практично наосліп.

Отже, тепер розглянемо докладно норми, передбачені документом та закладені в ньому можливості й вимоги.

Для кого діє відстрочка від мобілізації?

Законопроєкт №10449 передбачає надання відстрочки від мобілізації під час дії воєнного стану більш ніж 25 категоріям осіб. Попередній перелік цих категорій наведено тут.

У законопроєкті зазначається, що відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації може оформлюватися за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів на підставі отриманих даних з інших державних реєстрів або баз даних, які підтверджують, що військовозобов’язаний має право на одну з вищезазначених відстрочок. Порядок оформлення відстрочки за допомогою цього реєстру визначає Кабмін.

Хто вважатиметься ухилянтом?

У суспільстві та юридичній спільноті вже давно точиться дискусія про те, що в чинному законодавстві немає такого визначення як «ухилянт». Проте новий законопроєкт дещо проливає світло на розуміння законотворцями цього терміну.

Зокрема, наприклад, у документі зазначено, що в разі невиконання під час мобілізації громадянином обов’язків, передбачених ч. 1 ст. 22 у новій редакції (неявка на виклик ТЦК та СП, непроходження медичного огляду), ч. 3 статті 22 (неуточнення у ТЦК своїх військово-облікових даних протягом 60 днів із дати початку проведення мобілізації або продовження (крім військовозобов’язаних, які вже уточнили свої облікові дані за період з початку проведення мобілізації) та вчинення ним адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 210-1 Кодексу про адміністративні правопорушення (порушення законодавства про мобілізацію), керівник ТЦК та СП звертається до органів і підрозділів, що входять до системи поліції, щодо здійснення адміністративного затримання та доставлення такого громадянина до ТЦК, а також згодом – до суду щодо обмеження у праві керувати автомобілем.

Отже, ухилянтами є військовозобов'язані, які не виконують обовʼязки щодо мобілізаційної підготовки та мобілізації відповідно до ст. 22 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

Які санкції чекають на порушників законодавства про мобілізацію?

Законопроєкт №10449 у фінальній редакції доповнює Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» новою ст. 27 «Заходи впливу».

Як зазначалось, у разі невиконання під час мобілізації громадянином обов’язків, передбачених ч.ч. 1, 3 ст. 22 Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», керівник ТЦК звертається до поліції для затримання та доправлення такого громадянина до ТЦК.

У разі отримання письмової відповіді про неможливість здійснити адміністративне затримання та доставлення громадянина до ТЦК, його керівник протягом п’яти днів із дня отримання такої відповіді надсилає цьому громадянину в паперовій формі засобами поштового зв’язку рекомендованим листом із повідомленням про вручення на адресу його місцезнаходження, місця проживання чи перебування вимогу про виконання обов’язку (обов’язків) військовозобов’язаним, резервістом (далі – вимога). При чому форма та зміст вимоги визначаються Міністерством оборони України.

Днем вручення вимоги є:

1) день вручення вимоги під розписку засобами поштового зв’язку;

2) день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати вимогу чи відмітки про неможливість вручення вимоги особі з інших причин за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, повідомленою цією особою територіальному центру комплектування та соціальної підтримки;

3) день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати вимогу чи відмітки про неможливість вручення вимоги особі з інших причин за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, що зареєстровані у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила територіальному центру комплектування та соціальної підтримки іншої адреси.

У разі якщо громадянин добровільно протягом 10 календарних днів з дня вручення вимоги не виконав зазначеного у ній обов’язку (обов’язків), ТЦК звертається до суду з приводу тимчасового обмеження такого громадянина у праві керування транспортним засобом під час мобілізації – на строк до виконання або відкликання такої вимоги.

Крім того, 10 квітня Верховна Рада прийняла за основу законопроєкт №10379 про збільшення штрафів для бізнесу та громадян за порушення правил військового обліку у п'ять разів. Так, тепер штраф для військовозобов’язаного за ухилення від військового обліку збільшується до 22,5 тис. грн і до 59,5 тис. грн – для підприємства, де він працює.

Як військовозобов’язані можуть оновити свої дані?

Відповідно до законопроєкту це буде можливо зробити:

  • фактично прибувши до ТЦК та СП з наявними документами (військово-обліковими документами, документами про стан здоровʼя, сімейні обставини, бронювання тощо);
  • через ЦНАП;
  • через електронний кабінет

При цьому слід зауважити, що законопроєкту №10449 передував законопроєкт №10062 про цифровізацію військового обліку (4 квітня набув чинності як закон 3549-ІХ), який дозволяє державі побачити місце роботи, постійного чи тимчасового проживання, адресу зареєстрованого авто військовозобовʼязаного тощо. Відтепер ці дані будуть у Реєстрі військовозобовʼязаних  і ТЦК та СП будуть мати до них доступ.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло