Просування сайту: як спрогнозувати ефективність
Яку методику обрати для оцінки
Існує думка, що прогнозування в SEO неможливе. Або ж принаймні воно не може бути достатньо точним, щоб на нього орієнтуватися. Проте експерти готові це спростувати. Ігор Воловий, CEO Elit-Web, на прикладах розповів Mind, у який спосіб потрібно виконувати розрахунки та як це працює.
Читайте також: Ефективний сайт: виправляємо контент та оптимізуємо для пошукових систем
Покрокове ефективне прогнозування
Зазвичай заведено говорити, що велика конкуренція в ніші – це мінус. Однак у контексті нашої теми це перевага, адже саме дані конкурентів разом із даними нашого (клієнтського) сайту можна використовувати для високоточного прогнозування й чіткого розуміння, у який спосіб та за допомогою яких інструментів можна досягти потрібних результатів.
Крок №1. Аудит сайту
Перш за все необхідно провести комплексний аудит сайту, інакше всі наступні кроки робитимуться практично наосліп і можуть не дати прогнозованого результату. На цьому етапі обовʼязково роиться наступне:
- Технічний аудит: перевірка коду та структури сайту, аналіз швидкодії, тестування на різних пристроях і браузерах, виявлення можливих помилок.
- Аудит юзабіліті: аналіз навігації та структури меню, оцінка зручності взаємодії для користувачів, перевірка зрозумілості контенту й елементів інтерфейсу.
- Аудит SEO: аналіз відповідності сайту вимогам пошукових систем, перевірка правильності використання ключових слів та метатегів, оцінка зовнішніх і внутрішніх посилань.
- Аудит контенту: аналіз актуальності, корисності та унікальності текстів, оцінка структури й форматування контенту тощо.
- Аудит конверсій та аналітики: відстеження конверсійних шляхів користувачів, аналіз даних систем аналітики, як от Google Analytics.
Вкрай важливо визначити вхідні посилання, за якими приходять відвідувачі сайту, сторінки, ключові слова, позиції сторінок з цими «ключовиками» у видачі, а також їхню частотність. Все це необхідна інформація для наступного кроку.
Читайте також: Технології AI та ML: 7 інструментів для поліпшення рейтингу в пошукових системах
Крок №2. Конкурентний аналіз
На цьому етапі повертаємося до того, про що я сказав на самому початку. А саме до конкурентів. Адже їхні показники допоможуть нам зрозуміти, як вони посіли ті чи інші позиції, а найголовніше – яких показників необхідно досягти нам, щоб вийти на ті самі позиції або навіть вище.
Аналізуємо кількість ключових слів у видачі, обсяги трафіку, кількість доменів-донорів та інші дані сайтів конкурентів. Далі зводимо їх в єдину таблицю й отримуємо чіткі результати.

Так ви побачите, яких конкретно показників вам потрібно досягти для отримання бажаного результату. Відповідно матимете основу для побудови перших прогнозів.
Читайте також: Штучний інтелект для бізнесу: які завдання здатен вирішувати та в яких галузях допомагає
Крок №3. Створення плану робіт із просування та розрахунки
Планування та прогнозування – це різні речі, але вони нерозривно повʼязані між собою.
Уявімо: ви проаналізували конкурентів і визначили, що для досягнення їхніх позицій вам потрібно додатково отримати 60 зовнішніх посилань.
Так ви можете запланувати лінкбілдинг на рівні 10 статей на місяць впродовж наступних шести місяців і спрогнозувати, що через шість місяців сайт досягне потрібних позицій.
Аналогічно можна нарощувати кількість ключових слів, сторінок тощо, розподіляючи роботи за графіком і будуючи відповідні прогнози. Тобто працює – проста математика. Якщо ми збільшимо показник A на показник B, то зрештою отримаємо результат C, у момент виконання умови A+B.
З ключовими словами розрахунки схожі. Наприклад, є кількість «ключів» A з частотністю B, що дає C трафіку. Відповідно, якщо кількість ключових слів збільшиться, зросте й обʼєм трафіку. Крім того, можна брати в розрахунок ключові слова, які наразі не приносять трафіку, але потенційно можуть це зробити.
Звісно, у SEO проста математика не завжди спрацьовує на 100% через чималу кількість факторів впливу. Однак у такий спосіб можна будувати доволі чіткі прогнози з мінімальною погрішністю. І, за нашим досвідом, це справді працює.

Крок №4. Врахування сезонності
Деякі товари та послуги мають чітко виражену сезонність, і цей фактор також потрібно враховувати. Загалом це нескладно, достатньо проаналізувати показники попередніх років.

Маючи графік сезонності та поєднуючи його з попередніми розрахунками, можна ще точніше спрогнозувати потенційні результати SEO-просування з точністю до місяця чи навіть тижня.
Крок №5. Розрахунок потенційної конверсії
Якщо на сайті плануються роботи над конверсійними елементами, це обовʼязково потрібно враховувати при прогнозуванні. Наприклад, зміна та спрощення процесу додавання товару до кошика й оформлення замовлення цілком може збільшити конверсію на кілька відсотків. Ми це враховуємо при прогнозуванні, щоб отримати точніші результати.

Зрозуміло, що в такий спосіб доволі складно розрахувати точний відсоток зміни конверсії без реальних випробувань та A/B-тестування. Проте навіть орієнтовні показники допомагають будувати чіткіші прогнози.
Знаючи орієнтовну конверсійність і прогнозовані обсяги трафіку, ви можете легко порахувати планові продажі та майбутній профіт із них. А якщо порівняти прогнозований дохід із каналу й видатки на нього, легко оцінюється швидкість окупності проєкту. Ми зазвичай на подібних прогнозах будуємо KPI за майбутнім проєктом.
Чи завжди можна гарантувати точність прогнозів до 80–90%?
На жаль, ні. У багатьох випадках, використовуючи описаний алгоритм, дійсно можна прогнозувати результати SEO-просування з точністю до 90%, але багато чого залежить від ніші, в якій працює сайт, конкуренції та інших факторів, які так чи інакше можуть впливати на позиції, трафік і конверсії. До таких факторів впливу належать:
- динамічні зміни алгоритмів пошукових систем;
- зростання чи, навпаки, зменшення конкуренції на ринку;
- швидкість та якість впровадження змін на сайті, який просувається;
- зовнішні фактори, такі, як репутація бренду, згадки в ЗМІ, активність у соцмережах тощо.
Все це дійсно може знизити точність прогнозування, іноді на десятки відсотків. Та навіть у такому разі воно залишається доволі точним, а головне – досяжним і вимірюваним. Відповідно прогноз дає змогу будувати коректну й ефективну стратегію SEO, яка допоможе досягти бажаних результатів.
Тому так, прогнозування в SEO не просто можливе, а й потрібне!
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.