Ревізори прийшли до АРМА: що вдалося «накопати» та хто наступний на черзі

Ревізори прийшли до АРМА: що вдалося «накопати» та хто наступний на черзі

Як агентство може забезпечити роботою підприємців і прибуток від арештованих активів рф

Ревізори прийшли до АРМА: що вдалося 	«накопати» та хто наступний на черзі
Фото: depositphotos

Державна аудиторська служба України проводить аудит діяльності АРМА за період з 1 січня 2022 до 31 грудня 2023 року, зокрема, аналізує стан виконання державних функцій щодо проведення оцінки, ведення обліку й управління активами, на які накладено арешт у кримінальних провадженнях. Що вже відомо про попередні результати цього аудиту й що змінилося в управлінні арештованими активами тільки протягом минулого року, розповів Mind адвокат Андрій Потьомкін.

Читайте також: Арештовані активи: що відбувається з таким майном під управлінням АРМА

Згідно з офіційним повідомленням на вебсайті Держаудитслужби, уже зафіксовано, що:

  • значна кількість активів не була передана в управління за договором або для реалізації;
  • окремі управителі не могли належно розпоряджатися активами через незавершений повністю процес їх передачі від АРМА або аварійний стан;
  • частина активів нетривалого зберігання (збіжжя, парфуми, косметика, алкогольна продукція тощо) несвоєчасно продавалася на аукціонах, тому втратила придатність ще до реалізації;
  • активи часто самовільно використовувалися сторонніми особами, а АРМА не вживало заходів для їх повернення під контроль держави, через що вони були втрачені, а також за ними накопичилися великі борги за комунальні послуги.

Цю ревізію сміливо можна назвати «Операція «Спадок», бо вивертаються назовні брудні справи попередніх керманичів АРМА, які працювали до приходу чинної керівниці Олени Думи.

Читайте також: Голова АРМА: «Я побачила конкретно інтереси під певні кейси»

Дія перша: крайні в усьому

Відповідно до ст. 98, абзацу сьомого ч. 6 та 7 ст. 100, пункту 1 ч. 2 ст. 170 КПК України всі без винятку активи, якими управляє АРМА, є речовими доказами, на які накладено арешт у кримінальних провадженнях і яким визначено спеціальний порядок зберігання.

Згідно з ч. 2 та 4 ст. 100 КПК України, обов’язки зберігати речові докази й нести відповідальність за їх втрату чи знищення, а також повинність відшкодовувати їхню вартість, покладаються на сторону кримінального провадження, яка їх вилучила або якій вони були надані.

АРМА не є стороною кримінального провадження ні з боку обвинувачення, ні з боку захисту (виключний перелік сторін надано в пункті 19 ч. 1 ст. 3 КПК України).

Попри передачу слідчими суддями (судами) арештованих активів в управління АРМА, слідчі та прокурори продовжують нести відповідальність за все, що з ними відбувається. Майбутні висновки Держаудитслужби можуть мати доленосне значення не стільки для колишніх держслужбовців АРМА, скільки для працівників органів прокуратури.

Читайте також: Т.в.о. голови АРМА: «Основне наше завдання – не наповнення бюджету, а збереження активів»

Спеціальні обов’язки

Підпункт 9.12 пункту 9 Наказу Офісу Генерального прокурора від 30.09.2021 №309 «Про організацію діяльності прокурорів у кримінальному провадженні» зобов’язує керівників прокуратур усіх рівнів та їх заступників, організовувати щоквартальні перевірки стану та умов зберігання речових доказів, схоронності вилученого та арештованого майна й документів.

При встановленні фактів неналежного зберігання речових доказів, що призвело до їх втрати, незаконного знищення, реалізації, технологічної переробки чи пошкодження, незбереження їх істотних ознак і властивостей, а також у випадках привласнення чи розтрати, прокурори зобов’язані внести відповідні відомості до ЄРДР і розпочати розслідування.

Крім цього, майже в кожній ухвалі слідчого судді (суду), якою активи передавалися в управління АРМА, у резолютивній частині зазначалося, що контроль за її виконанням покладається на прокурора, який здійснює процесуальне керівництво у відповідному кримінальному провадженні.

Кримінальна відповідальність за незаконні дії щодо майна, на яке накладено арешт (розтрата, пошкодження, знищення та інше), передбачена ст. 388 КК України, а за службову недбалість і невиконання судового рішення ст. 367 та 382 КК України відповідно. Отже, невдовзі Держаудитслужба, вистерігаючи юрбу «зайців» з АРМА, насправді вполює зграю «вовків» з органів прокуратури.

Читайте також: За посаду голови АРМА змагаються 10 кандидатів. Що відомо про кожного з них

Дія друга: кримінальні розслідування стосовно ексочільників АРМА

Поки що важко оцінити, чи дійде до утворення у ВР тимчасової слідчої комісії з питань розслідування можливих фактів порушень законодавства України посадовими особами АРМА. Проте ймовірність цього досить висока.

Головна увага буде прикута до Генерального прокурора, від якого чекатимуть рішучої реакції на оприлюднені факти системної бездіяльності його підлеглих і службової недбалості екскерівництва АРМА, які неналежно зберігали арештовані речові докази, що, за висновками аудиторів, призвело до їх втрати, незаконного знищення, реалізації, пошкодження, незбереження їх істотних ознак і властивостей, а також привласнення та розтрати.

Крім цього, очікується, що окремі прокурори, які тримають руку на пульсі всього, що відбувається в ОГП, не чекатимуть на реакцію шефа та внесуть відповідні відомості до ЄРДР і розпочнуть кримінальні розслідування стосовно ексочільників АРМА.

Читайте також: Колеги, бізнесмени, ноунейми: хто став радниками новообраної голови АРМА Олени Думи

АРМА може стати ефективним управителем арештованих активів

Не все так погано, як здається на перший погляд. Держаудитслужба не зможе не помітити суттєвих змін, які відбулися у сфері менеджменту арештованих активів у другій половині 2023 року.

Так, навіть неглибокий аналіз публікацій у ЗМІ підтвердить, що з 2017-го до середини 2023 року в роботі АРМА за відповідним напрямком було лише дві головні проблеми:

  1. проводилися непублічні, непрозорі конкурсні відбори управителів активів;
  2. здійснювалася неконкурентна, неефективна реалізація активів через «сірих» організаторів електронних торгів за цінами, що в багато разів нижче від їх ринкової вартості, та з можливістю забезпечувати переваги окремим учасникам електронних торгів (перемоги останніх).

Це був непростий шлях, але у другій половині 2023 року нова керівниця Олена Дума запровадила в АРМА:

  • відбір управителів активів за допомогою електронної системи за купівель Prozorro;
  • реалізацію активів із використанням торгів Prozorro.Sale.
  • крім цього, на сьомому році діяльності АРМА стало спроможним блокувати й продавати активи за кордоном.

Проте, як кажуть, найважче зробити перший крок, та тільки його зробиш, усе далі буде добре.
Спробуємо запропонувати сміливі нестандартні шляхи стимулювання попиту у сфері менеджменту арештованих активів.

Трудова мобілізація

Станом на початок травня в Реєстрі арештованих активів містилося понад 244 тис. записів про арештовані активи, 68,5 тис. із них передано в управління АРМА, з них понад 1,5 тис. автомобілів, 980 тракторів і сільськогосподарської техніки, 730 житлових будинків і квартир, 2,1 тис. офісів, магазинів, готелів, складів, гаражів, 5,6 тис. корпоративних прав підприємств та ін.

Сьогодні в Україні працює понад 2 млн ФОПів і приблизно 1,7 млн малих і середніх підприємств, які дають роботу більш ніж 6 млн осіб. Якщо законодавець дозволить бронювати військовозобов’язаних працівників управителів арештованих активів, то сотні тисяч суб’єктів підприємницької діяльності ринуть до офісу АРМА, утворюючи кілометрові черги.

Досить швидко АРМА розв'яже проблему безхазяйності арештованих активів, почне забезпечувати їх належне збереження, Держскарбниця зароблятиме десятки, а то й сотні мільйонів доларів США на місяць. В Україні значно зменшиться попит на корупційні схеми незаконного виїзду за кордон, тюрми перестануть забиватися працездатними чоловіками, градус напруженості в суспільстві спаде.

Оренда активів в управлінні АРМА може стати вигідною

За даними Єдиного державного реєстру судових рішень, АРМА і його управителі постійно судяться з наймачами активів, категорично не визнаючи їхніх прав за договорами оренди, укладеними з власниками активів до їх арешту в кримінальному провадженні.

Однак якщо такі орендарі не є учасниками КП й до них в органів досудового розслідування, прокуратури та суду немає питань, то чому вони виникають в АРМА та його управителів. Взаємодія наймачів із власниками активів до їх арешту, як і сам арешт, не означає, що договори оренди недійсні чи фіктивні, а орендарі – учасники якоїсь злочинної діяльності.

АРМА і його управителі, за КПК України, Спеціальним законом, главою 70 ЦК України та договором управління, так само як і наймачі згідно з главою 58 ЦК України та договором оренди, зобов’язані забезпечувати збереження арештованих / орендованих активів та їх економічної вартості, а також несуть відповідальність за їх знищення, пошкодження.

Менеджмент арештованих активів здійснюється державою насамперед із метою не залишати їх у користуванні підозрюваних. Якщо є наймачі, до яких у слідчих і прокурорів немає питань, то ця мета вже досягається. АРМА залишається зробити так, щоб орендні платежі наповнювали не кишені можливих злочинців, а держскарбницю.

Досягти цього можна, формуючи та реалізуючи державну політику, за якою АРМА здійснює контроль за тим, як наймачі зберігають активи та чи їхні власники додержуються встановлених кримінальним арештом обмежень і заборон. Орендна плата має перераховуватися до держбюджету.

Такий контроль, порядок здійснення якого повинен визначати Кабінет Міністрів, має тривати до моменту, коли АРМА буде готове передати активи визначеному за результатами конкурсу управителю, що може відбутися через місяць або за пів року чи рік.

Також контроль повинен здійснюватися без завдання шкоди господарській діяльності наймачів.

Арештовані активи рф уже можуть працювати на Україну

Постраждалим від агресії росії українським та іноземним компаніям, виробничі потужності яких залишилися на території російської федерації або були знищені війною на території України, АРМА може запропонувати пріоритетне право ставати управителями російських активів, яких у нашій державі вже арештовано на загальну суму понад 100 млрд грн.

Насамперед це має стосуватися тих компаній, які виграли спори в інвестиційних арбітражах і мають на руках рішення про відшкодування росією завданої їм шкоди.

Сказане зацікавить усіх потерпілих інвесторів, які охоче приймуть простягнуту АРМА руку допомоги у вигляді засобів виробництва, що дозволять бізнесменам повернути втрачене.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло