Технології для освіти: як штучний інтелект допомагає у навчальному процесі

Технології для освіти: як штучний інтелект допомагає у навчальному процесі

Про його можливості оптимізації та персоналізації

Технології для освіти: як штучний інтелект допомагає у навчальному процесі
Фото: depositphotos

Сьогодні відбувається перегляд уявлень про те, якою має бути сучасна школа. Вона перетворюється на динамічне середовище, де вільно циркулюють ідеї, а кожен учень може відчути себе частиною творчого процесу. 

У цій трансформації ключовим інструментом може стати штучний інтелект. Як ШІ здатен змінити традиційні методи навчання, економити час вчителям та забезпечити інклюзивну й адаптивну освіту учням, розповів Mind CEO онлайн ІТ-академії GoITeens для дітей та підлітків В'ячеслав Поліновський.

Слово «школа» походить від грецького «skole», що означає «дозвілля». Це напряму вказує на те, що освіта в первісному значенні була не лише про знання, а й про захопливий процес.

Як ШІ сприяє впровадженню проєктного навчання?

Традиційні методи навчання, які зосереджені на зубрінні й повторенні інформації, мають свої обмеження. Вони часто не враховують індивідуальні особливості учнів і не стимулюють їх до глибокого розуміння та застосування знань. Запам'ятовування фактів може бути корисним для короткострокового навчання, але воно рідко розвиває в учнів критичне мислення або творчість.

Натомість проєктний підхід акцентує на активній участі учнів у процесі навчання. Вони працюють над реальними проблемами, розробляють проєкти, які мають значення для них і для суспільства – це допомагає їм краще засвоювати знання та навички.

Штучний інтелект може істотно сприяти втіленню проєктного навчання в життя. Ось кілька прикладів того, як це можна впровадити в життя:

  • Персоналізовані рекомендації. ШІ аналізує індивідуальні потреби та інтереси учнів і пропонує їм проєкти, які найкраще відповідають їхнім здібностям та захопленням.
  • Інтерактивні навчальні платформи. З використанням ШІ можна створювати платформи, які надають учням миттєвий зворотний зв'язок, допомагають розв'язати проблеми в режимі реального часу та надають доступ до різноманітних ресурсів для дослідження.
  • Аналіз прогресу. Викладачі можуть використовувати ШІ для відстеження прогресу учнів у реальному часі – це дозволяє швидко коригувати навчальні стратегії та надавати додаткову підтримку тим, хто її потребує.

Як завдяки ШІ розвивати стратегічне мислення в дітей?

Вміння ставити правильні запитання – часто ключ до розвитку критичного мислення. Штучний інтелект, як-от GPT, вміє генерувати різні варіанти відповідей на основі поставлених запитань. Це стимулює людей формулювати більш складні та глибокі запитання, оскільки якість отриманих відповідей напряму залежить від якості самого запитання.

Те, що автоматизовані системи не просто надають відповіді, а й стимулюють користувачів до створення більш складних і прорахованих запитань, можна використати в навчальному процесі. Вміння користуватися ШІ-системами може простимулювати у дітей розвиток стратегічного мислення. Це особливо доречно в епоху інформаційних технологій, коли доступ до знань стає безпрецедентно швидким і доступним, а вміння фільтрувати дані стає маст-хевом сучасної людини.

Як штучний інтелект персоналізує освіту?

Персоналізація навчання за допомогою ШІ означає, що кожен учень зможе отримати навчальний досвід, адаптований до його темпу, рівня знань і стилю навчання. Хіба звучить не казково?

ШІ здатний аналізувати дані про навчальні досягнення та пропонувати відповідні матеріали, які допомагають краще розуміти й засвоювати інформацію.

Наприклад, якщо учень має труднощі з певною темою, ШІ може запропонувати додаткові вправи або інші методи подачі матеріалу. Це не лише покращує навчальні результати, але й підвищує самооцінку учнів, адже вони відчувають, що їхні індивідуальні потреби враховуються.

Крім того, інтеграція ШІ дозволяє розробляти різноманітні формати навчального контенту, які враховують різні стилі навчання учнів. Деякі краще сприймають інформацію в текстовому форматі, інші – через візуальні матеріали або аудіо. ШІ може створювати мультимедійний контент: інтерактивні вправи, віртуальні лабораторії тощо – усе, що допомагає дітям бути більш залученими в навчальний процес. У кінцевому підсумку це й про більшу інклюзивність та адаптивність освітнього середовища, яке готує учнів до успіху у швидкоплинному світі.

Як ШІ може полегшити життя вчителям?

Штучний інтелект може значно полегшити життя вчителям, автоматизуючи рутинні завдання, як-от перевірка тестів або оцінювання домашніх завдань. Це означає, що більше часу можна приділити складнішим аспектам навчання, які вимагають безпосередньої участі та уваги вчителя.

ШІ може миттєво аналізувати відповіді учнів, видавати точні результати та навіть надавати детальний зворотний зв'язок. ШІ здатний не лише перевіряти фактичну правильність відповідей, але й аналізувати структуру та логіку мислення учня. Це допомагає вчителям краще зрозуміти, як учень міркує, і відповідно регулювати подальше навчання.

Завдяки автоматизації рутинних завдань вчителі можуть зосередитися на творчій роботі з учнями: розробці цікавих проєктів, проведенні інтерактивних занять та індивідуальних консультацій. Це робить навчальний процес не лише більш ефективним, але й значно цікавішим для учнів.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло