«Зелені» навички: як організувати перекваліфікацію українців під вимоги повоєнної відбудови
Кого на кого перенавчати й чому повчитись у Європи
Після російських атак навесні 2024 року потужність української енергетичної системи скоротилася приблизно до 9 ГВт, що недостатньо для проходження наступного опалювального сезону 2024/25. Це може призвести до нової хвилі біженців до Західної Європи. Для розв'язання цієї проблеми Україні потрібно терміново розвивати «зелену» енергетику та екобудівництво, що створить нові робочі місця. Однак для цього потрібні люди з відповідними навичками. Як їх розвинути та на що орієнтуватися у новій кадровій політиці, спеціально для Mind розповіла Ірина Пташник, радниця з питань досліджень і політик Razom We Stand.
Ключовим рішенням є масштабна програма перекваліфікації та навчання населення, аналогічна до Європейського порядку денного з навичок. Це дозволить швидко підготувати потрібні кадри для «зеленої» трансформації України.
Приклади таких програм навчання вже є у країнах ЄС. Інвестиції в «зелені» навички та інфраструктуру можуть створити понад 4,2 млн нових робочих місць в Україні, що стане важливим стимулом для повернення біженців. Програма ReSkill UA вже працює в цьому напрямку, але потребує розширення та посилення.
Дослідження показують, що «зелені» інвестиції, особливо у відновлювану енергетику та екобудівництво, є потенційно важливими рушіями створення робочих місць. Перехід на відновлювані джерела енергії сьогодні – це не перспектива, а необхідність для домогосподарств та бізнесу, щоб вижити. Але для цього потрібні люди.
Де брати людей із відповідними навичками?
Вчити та перекваліфіковувати. На сьогодні більшість фахівців – незалежно від того, чи класифікуються робочі місця як «нові зелені робочі місця», чи як наявні професії, що вимагають екологічних навичок, чи як ті, що потребують «перекваліфікації» – уже володіють базою високоактуальних навичок і просто потребують «поповнення» своїх компетенцій.
Таке поповнення буде характеризуватися додатковим навчанням для ознайомлення працівників із новими концепціями та практиками, які дозволять їм працювати в низьковуглецевих галузях.
Що радить європейський довід?
Європа вже давно рухається курсом навчання та підвищення кваліфікації свого населення. У 2016 році було ухвалено Європейський порядок денний з навичок – п'ятирічний план, покликаний допомогти громадянам і бізнесу розвивати більше навичок та застосовувати їх на практиці шляхом посилення стійкої конкурентоспроможності, як це передбачено Європейським зеленим курсом. Індикаторами успіху цього порядку денного є такі показники:
- 120 млн дорослих у ЄС повинні брати участь у навчанні щороку до 2025 року, що відповідає 50% дорослого населення і приблизно 540 млн навчальних заходів для цієї групи за п'ятирічний період;
- 14 млн дорослих із низькою кваліфікацією в ЄС повинні брати участь у навчанні щороку до 2025 року. Це відповідає 30% цієї групи й приблизно 60 млн навчальних заходів для цієї групи за п'ятирічний період;
- до 2025 року 2 млн шукачів роботи або кожен п'ятий повинні мати нещодавній досвід навчання. Це відповідає приблизно 40 млн навчальних заходів для цієї групи протягом п'ятирічного періоду;
- до 2025 року 230 млн дорослих повинні мати принаймні базові цифрові навички, що охоплює 70% дорослого населення ЄС.
Кого на кого перенавчають?
Ось декілька прикладів підвищення кваліфікації для нових професій:
Данія: Промисловий електрик / енергетик → знання джерел енергії, інтеграція енергетичних систем, управління проєктами → менеджер у сфері відновлюваної енергетики.
Естонія: Будівельник → знання енергетичних систем, аналіз даних, управління проєктами → енергоаудитор.
Франція: Працівник сектору переробки відходів → професійний кваліфікаційний сертифікат → технік сортування та прийому відходів, знання кондиціонування та зберігання → оператор з переробки відходів.
Німеччина: Електронний / мехатронний технік → професійна підготовка → електроніка та гідравлічні системи, техніка безпеки, експлуатація та обслуговування → сервісний технік з вітроенергетики.
Сполучене Королівство: Інженер-енергетик → вища інженерна освіта → встановлення та обслуговування низьковуглецевих технологій, обслуговування клієнтів → експерт із розумної енергетики / менеджер проєктів.
Чим із цього досвіду може скористатись Україна?
Україна через війну втратила від 3,5 до 4,8 млн робочих місць, понад 4,5 млн людей виїхали за кордон. Одним із важливих завдань повоєнної відбудови та відновлення України буде повернення людей. Серйозним аргументом для їх повернення буде можливість працевлаштування із забезпеченням гідної оплати праці.
Якщо повоєнна відбудова України буде «зеленою», це може створити понад 4,2 млн робочих місць у п'яти ключових секторах: транспорт, енергетика, охорона здоров'я, освіта, водопостачання. Програма ReSkill UA, запущена Міністерством економіки та USAID, уже працює в цьому напрямку, але потребує розширення та посилення. Учасники програми отримають безоплатний доступ до однієї з 11 навчальних програм: продажі, проєктний менеджмент, маркетинг, підприємництво, енергетика, логістика, кібербезпека, штучний інтелект тощо.
Організатори програми повинні забезпечити, щоб їхня підтримка навичок і навчання відповідала спрямованості та амбіціям стратегій щодо сприяння інвестиціям у «зелені» інновації та інфраструктуру.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.