Угода про визнання винуватості в корупційних правопорушеннях: що передбачає новий законопроєкт?
І як парламентарі пропонують оформлювати такі угоди
У парламенті зареєстровано законопроєкт №12039 щодо вдосконалення регулювання угод про визнання винуватості у кримінальних провадженнях щодо корупційних кримінальних правопорушень і кримінальних правопорушень, пов’язаних із корупцією. Що передбачає цей документ, спеціально для Mind пояснює Анастасія Діденко, радниця LCF Law Group.
Номер і дата реєстрації: 12039 від 17.09.2024
Ініціатори: голова депутатської фракції «Слуга народу» Давид Арахамія та група з 12 нардепів СН
Альтернативи: законопроєкт №11340
Етап: 17 вересня 2024 року наданий парламентарям для ознайомлення
Суть законопроєкту. Сам інститут правових угод існує в українському кримінальному законодавстві з 2012 року. Проте наразі ним не передбачено укладення угод у корупційних правопорушеннях.
Що таке угода про визнання винуватості?
Угода про визнання винуватості – механізм, коли підозрюваний / обвинувачений укладають угоду зі слідством, де визнають свою вину в інкримінованому правопорушенні, узгоджують покарання, розмір збитків до відшкодування, умови тощо (угода затверджується судом).
Укладення угоди про визнання винуватості може ініціюватися в будь-який момент після повідомлення особі про підозру до виходу суду до нарадчої кімнати для ухвалення вироку.
Що прописується в угоді про визнання винуватості?
В угоді про визнання винуватості зазначаються:
- сторони;
- формулювання підозри/обвинувачення;
- правова кваліфікація;
- істотні для відповідного кримінального провадження обставини;
- беззастережне визнання підозрюваним чи обвинуваченим своєї винуватості у вчиненні кримінального правопорушення;
- обов’язки підозрюваного / обвинуваченого щодо співпраці у викритті кримінального правопорушення;
- узгоджене покарання та згода підозрюваного, обвинуваченого на його призначення або на призначення покарання та звільнення від його відбування з випробуванням;
- наслідки укладення та затвердження угоди;
- наслідки невиконання угоди.
Також в угоді зазначається дата її укладення; документ скріплюється підписами сторін.
Якщо суд переконається, що угода може бути затверджена, він ухвалює вирок, яким затверджує угоду та призначає узгоджену сторонами міру покарання.
Чому таку можливість вирішили внести до українського законодавства?
Як випливає з пояснювальної записки до законопроєкту №12039, укладення угод із чітким дотриманням законодавчих вимог кримінального процесуального законодавства є запорукою пришвидшення здійснення кримінального провадження та боротьби з корупцією та її наслідками.
Саме тому для поліпшення якості та збільшення кількості застосування інституту угод про визнання винуватості у кримінальному провадженні на практиці доцільно удосконалити норми кримінального процесуального законодавства в цій частині.
Що конкретно змінює законопроєкт №12039?
Документом пропонуються такі ключові зміни до кримінального законодавства:
Угода з організатором злочину можлива за умови викриття ним іншого організатора корупційного кримінального правопорушення або кримінального правопорушення, пов’язаного з корупцією та відшкодування завданого збитку або шкоди.
Штраф як додаткове покарання може бути призначено й за його відсутності в санкції відповідної статті виключно в разі затвердження судом угоди про визнання винуватості у кримінальних провадженнях щодо корупційних кримінальних правопорушень або кримінальних правопорушень, пов'язаних із корупцією.
Тут звертаємо увагу, що штраф можливий виключно як додаткове покарання. Розмір штрафу залежить від тяжкості злочину та може складати від 340 000 грн до 1–2 млн грн.
Допускається призначення більш м’якого покарання при укладенні угоди за умови викриття підозрюваним / обвинуваченим іншої особи, яка вчиняла корупційні правопорушення.
Застосування додаткового покарання у вигляді конфіскації майна в разі звільнення особи від відбування покарання з випробуванням у випадках укладання угоди.
Угоди у корупційних провадженнях мають погоджуватися вищим керівництвом органів прокуратури залежно від органу, де здійснюється розслідування, та враховуючи тяжкість злочину.
Можливість внесення змін до укладеної угоди до моменту видалення суду до нарадчої кімнати.
Наскільки актуальні ці законодавчі зміни?
Необхідність розширення інституту угод зі слідством у корупційних злочинах є давно назрілим питанням. Адже справедливий механізм угод зі слідством – це зобов'язання України перед ЄС.
Наразі в парламенті перебувають на розгляді два законопроєкти щодо вдосконалення інституту угод. Проте в законопроєкті №12039 врахована основна критика попереднього законопроєкту №11340, і цей проєкт отримав схвалення громадських антикорупційних організацій. Тому очікуємо опрацювання законопроєкту комітетом та стежимо за його подальшою долею.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.