Конфіскація автомобіля: суворе покарання чи справедлива необхідність у Митному кодексі?
Які переваги й ризики законопроєкту

На сьогодні в Україні поширені випадки незаконного використання транспортних засобів для перевезення товарів, що є об’єктом митних правопорушень. 3 грудня 2024 року Верховна Рада прийняла в першому читанні законопроєкт №10257, запропонований Кабінетом Міністрів у листопаді 2023 року, про внесення змін до Митного кодексу щодо адміністративної відповідальності за порушення митних правил. Документ, зокрема, передбачає запровадження конфіскації транспортного засобу як додаткового стягнення для посилення відповідальності порушників. Чи вдасться посилити Митний кодекс у такий спосіб та які ризики може містити законопроєкт, Mind розповіла Мамедова Хазангюль Ільхам кизи, юрист адвокатського об’єднання Investment Lawyer Group.
Номер і дата реєстрації: №10257 від 13.11.2023.
Автори: Д. Гетманцев, Комітет Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики.
Бюджет: реалізація проєкту закону не потребує додаткових витрат із державного бюджету.
Зміст. Автори законопроєкту пропонують:
- конфіскацію транспортних засобів, що використовувалися для порушення митних правил або перевезення товарів через кордон поза митними пунктами;
- конфіскацію транспортних засобів із тайниками для приховування товарів від митного контролю;
- конфіскацію товарів і транспортних засобів, що були безпосередніми предметами порушень.
Метою законопроєкту є забезпечення ефективного контролю за дотриманням митного законодавства та підвищення відповідальності за порушення митних правил шляхом доповнення Митного кодексу України нормою про можливість конфіскації автомобіля як додаткового адміністративного стягнення.
Основні положення законопроєкту. Запропоновано доповнити Митний кодекс України окремою статтею, яка передбачає таке:
- у разі вчинення правопорушення, пов’язаного з порушенням митних правил, конфіскація транспортного засобу може бути застосована як додаткове адміністративне стягнення;
- конфіскація автомобіля можлива, якщо транспортний засіб використовувався для перевезення товарів, що стали об’єктом порушення митних правил, або якщо він є частиною схеми ухилення від сплати митних платежів.
Варто зазначити, що застосування конфіскації як додаткового стягнення можливе лише за рішенням суду. Автомобіль може бути конфіскований, якщо його використання було доведено в контексті правопорушення.
У законі визначаються критерії співмірності стягнення, щоб уникнути надмірних санкцій у разі незначного порушення.
Очікувані результати:
1. Посилення превентивного ефекту. Введення конфіскації автомобіля створить вагомий стримувальний фактор для потенційних порушників митного законодавства.
2. Збільшення надходжень до державного бюджету. Мається на увазі, що конфісковані транспортні засоби можуть бути реалізовані через державні аукціони, що сприятиме наповненню бюджету.
3. Зменшення рівня порушень митних правил. Завдяки суворішим санкціям очікується зниження кількості випадків порушення митного законодавства.
Які недоліки законопроєкту?
1. Ризик порушення принципу пропорційності. Конфіскація автомобіля може бути надмірно жорстким покаранням у випадках дрібних порушень митних правил. Наприклад, використання транспортного засобу для перевезення товарів із незначним перевищенням дозволених норм митного ввезення може стати підставою для конфіскації, що може бути несправедливим щодо масштабів правопорушення.
2. Соціально-економічні наслідки для громадян. Для деяких громадян автомобіль є єдиним засобом для забезпечення основних життєвих потреб (наприклад, засобом для роботи). Конфіскація може призвести до значного погіршення фінансового стану або втрати джерела доходу.
3. Можливість зловживань із боку посадових осіб. Відсутність чітких критеріїв для застосування конфіскації може стати підґрунтям для корупційних зловживань із боку митних органів. Наприклад, автомобіль може бути конфіскований необґрунтовано або через недостатню доказову базу.
4. Правова невизначеність. Законопроєкт може не містити чітких норм щодо процедур конфіскації та механізмів оскарження таких дій. Це створює правову невизначеність для осіб, які потрапляють під санкції, і може викликати складнощі у правозастосуванні.
5. Конфіскація транспортного засобу, який належить юридичній особі, що займається зовнішньоекономічною діяльністю, може завдати шкоди підприємствам, які діяли в межах закону, але стали жертвою правопорушень із боку їхніх працівників.
Висновок. Отже, запровадження норми про можливість конфіскації автомобіля в рамках адміністративного провадження є необхідним кроком для вдосконалення механізму забезпечення дотримання митного законодавства. Цей законопроєкт відповідає принципам законності, справедливості та пропорційності адміністративних санкцій. Але попри те, що законопроєкт має на меті посилення відповідальності за порушення митних правил, його реалізація без усунення вказаних недоліків може призвести до соціальної несправедливості, зловживань та правової невизначеності. Для забезпечення балансу між суворістю покарання та справедливістю потрібно внести до законопроєкту додаткові гарантії захисту прав громадян.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.