Яких типових помилок допускаються роботодавці при бронюванні працівників?
Які важливі нюанси потрібно враховувати

Протягом останнього року процедура бронювання працівників в Україні вже неодноразово змінювалася, що додало нових викликів для бізнесу. Однак останні тенденції в регулюванні процедури свідчать про курс на її спрощення та автоматизацію.
Одним із найпрогресивніших нововведень стало впровадження бронювання через портал «Дія». Сервіс дозволив значно прискорити бронювання працівників, оскільки весь процес відбувається онлайн і в декілька кліків. Проте навіть враховуючи оновлені процедури, підприємства можуть зіткнутися зі складнощами при бронюванні своїх працівників. Про основні помилки, яких припускаються роботодавці при здійсненні процедури бронювання, та важливі нюанси, які необхідно враховувати, для Mind розповіли керівниця, партнерка і юристка судової практики GOLAW Катерина Манойленко, Катерина Цвєткова й Ілона Рудник.
Недоступність послуги бронювання на порталі «Дія»
Нерідко підприємства, які визнані критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, стикаються з тим, що послуга бронювання є недоступною для них на порталі «Дія».
Це пов’язано з тим, що такі підприємства не додано до Єдиного переліку органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій для бронювання військовозобов’язаних.
Щоб розв'язати наведену проблему, підприємству слід звернутися до органу, що визнав його критично важливим, з проханням щодо внесення даних про таке підприємство до Єдиного переліку.
Помилки при виборі працівників, які пропонуються до бронювання
Однією з найпоширеніших помилок роботодавців є спроби забронювати працівників, які не відповідають вимогам, передбаченим Порядком бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час №76 (далі – Порядок).
Зокрема, відповідно до Порядку може бути успішно заброньований військовозобов’язаний, який:
- перебуває на військовому обліку військовозобов’язаних;
- перебуває у трудових відносинах із державним органом, критично важливим підприємством, критично важливою установою;
- уточнив персональні дані, зазначені в пункті 2 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 11 квітня 2024 року №3633-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку»;
- не перебуває в розшуку.
Невідповідність наведеним вимогам матиме наслідком відмову в бронюванні працівника.
Крім того, відповідно до актуальної практики перешкодами до бронювання працівника також стануть:
- повна чи часткова відсутність актуальних відомостей про працівника в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов'язаних та резервістів (далі – реєстр);
- наявність у реєстрі (застосунку «Резерв+») відмітки про порушення працівником правил військового обліку;
- наявність у військовозобов’язаного працівника відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації з інших підстав;
- наявність у працівника бронювання за іншим підприємством, установою, організацією.
Невідповідність зарплатному критерію
Однією з основних змін у процедурі бронювання з грудня 2024 року стало запровадження зарплатного критерію для бронювання працівників.
Відтепер військовозобов’язаним працівникам критично важливих підприємств та установ, які включаються до списків (окрім винятків, передбачених Порядком), повинна бути нарахована щомісячна заробітна плата протягом усього строку, на який надано бронювання, не нижче за розмір мінімальної заробітної плати по країні, помноженої на коефіцієнт 2,5 (наразі така сума становить 20 тис. грн).
Важливо, що невідповідність наведеному зарплатному критерію матиме наслідком анулювання бронювання для працівника.
Неправильне відображення кількості військовозобов’язаних працівників
Роботодавці також нерідко стикаються з проблемою, що на порталі «Дія» зазначено неправильну кількість військовозобов’язаних працівників або ж відображаються звільнені працівники, чи відсутні нові. З цього приводу зазначимо, що інформація про кількість військовозобовʼязаних працівників компанії надходить із реєстру, а також від Пенсійного фонду України (ПФУ).
Для актуалізації відомостей про працівників слід скористатися порталом електронних послуг ПФУ, зокрема подати інформацію про прийняття працівника на роботу, звільнення, поновлення на роботі, тимчасове припинення / відновлення дії трудового договору тощо. Після здійснення таких кроків оновлена інформація про працівників з’явиться на порталі «Дія».
З огляду на все вищевикладене, оновлений Порядок спрощує механізм бронювання працівників, однак, як і раніше, вимагає ретельного підходу роботодавця та обізнаності в процедурі. Дотримання вищенаведених інструкцій допоможе уникнути помилок і забезпечити прогнозовану та стабільну роботу компаній.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.