Рецепт вертикального зростання: як зрозуміти, чи варто ставати лідом
Кому точно не треба йти в менеджери

Перехід у менеджмент часто сприймають як природний крок після досягнення рівня Senior. Але насправді це зовсім інший вид роботи, що потребує інших навичок, пріоритетів і навіть способу мислення. Про те, як зрозуміти, чи справді варто йти в менеджмент, і що потрібно, щоб цей перехід був усвідомленим, а не випадковим, Mind розповіла Аліна Кірєєва, HR Business Partner у холдинговій ІТ-компанії Boosta.
Спеціалісти й менеджери: хто є хто
У професійному середовищі ми оперуємо різними термінами, тому, щоб краще розуміти контекст матеріалу, варто відразу розібратись, хто є хто.
IC (Individual Contributor), або спеціаліст – це фахівець, який працює індивідуально над своїми завданнями без безпосереднього управління іншими людьми.
Team Lead / менеджер – людина, яка самостійно керує командою (навіть одна людина – це вже команда), несе за неї відповідальність, мотивує, планує, оцінює, навчає тощо.
Tech Lead / технічний керівник – людина, яка відповідає за якість роботи команди, але не відповідає за загальні результати, постановку цілей, оцінку й утримання співробітників.
Головна різниця між спеціалістом і менеджером – у фокусі. Спеціаліст заглиблюється в технічні деталі, працює над завданнями й експертизою, а менеджер відповідає за команду, процеси, результати та розвиток людей.
Основні відмінності між спеціалістом і менеджером
Щоб краще розібратися, у чому різниця між спеціалістом і менеджером, подивімося на те, як змінюються їхні завдання, відповідальність і те, на чому конкретно вони фокусуються.
Спеціаліст зростає у межах своєї ролі й має глибоку експертизу у своїй сфері. Можна сказати, тримає руку на пульсі та мусить постійно вдосконалюватися в темпі розвитку своєї професії. Крім того, ця роль майже не передбачає адміністративних завдань – спеціаліст менеджерить лише себе, відповідальний лише за власний результат та організацію роботи.
Розвиток у спеціаліста – це не менш складний і цікавий шлях, ніж менеджерський. Спеціалісти можуть зростати до експертних ролей, не переходячи в управління людьми:
- Engineering: Senior Engineer → Principal Engineer → Staff Engineer → Distinguished Engineer → CTO (за технічним треком).
- Data: Data Analyst → Senior Analyst → Data Scientist → Principal Data Scientist.
- Design: Product Designer → Senior → Lead → Principal Designer.
Менеджер, навпаки, відповідає за загальний результат. Він має організувати роботу команди, контролювати результати й відповідати не тільки за досягнення, а й за помилки. До обов’язків такого спеціаліста входить мотивація, розвиток команди, наймання та звільнення, стратегічне планування й постановка цілей.
Менеджмент – це не просто «наступний крок у кар’єрі», а зміна самої суті роботи. Тому, якщо у спеціаліста з’являється інтерес до людей і процесів, йому відкривається менеджерський трек:
- Tech: Senior Engineer → Tech Lead → Engineering Manager → Director of Engineering.
- Product: Product Analyst → Product Manager → Senior PM → Head of Product.
- HR: Recruiter → Lead Recruiter → HR Generalist → HRBP → Head of People.
Чому люди хочуть ставати менеджерами
Ось основні причини, які підштовхують до думок про те, щоб стати менеджером:
- Кар'єрне зростання
Багато людей у сфері IT, досягнувши рівня Senior, починають замислюватися: «Що далі?» Менеджерська або TL-роль відкриває нові можливості для розвитку, як у поточній компанії, так і на ринку загалом.
- Бажання ділитися власним досвідом і допомагати кар’єрному зростанню інших
Деяким спеціалістам природно подобається допомагати іншим, менторити, організовувати процеси. Перехід у менеджмент дає змогу реалізувати цю потребу.
- Більший вплив на процеси та компанію
На рівні спеціаліста можна впливати лише на свій шматок роботи, а в ролі менеджера або TL з’являється можливість змінювати процеси, визначати вектор розвитку команди, впливати на культуру компанії.
А ще впроваджувати свої правила, перебудовувати процеси. Що вищий рівень менеджера, то вищий рівень впливу. Для людей, у яких основна мотивація – вплив, це може стати головним вектором розвитку.
- Стратегічна робота
На відміну від глибокого занурення в технічні деталі, менеджер або TL займається ширшими питаннями: як поліпшити командну ефективність, як досягти бізнес-цілей, як масштабувати процеси.
- Фінансова мотивація
Менеджмент часто сприймається як «наступний рівень» не лише в ролі, а й у зарплаті, тож часто управлінські ролі асоціюються з вищою зарплатою та бонусами. Хоча це не універсальне правило – у деяких компаніях або на деяких ролях експертний шлях може бути навіть вигіднішим фінансово.
- Бажання змінити фокус роботи
Коли щоденні завдання вже не викликають драйву, а глибока технічна робота перетворюється на автоматизм – у гру вступає бажання змін. Комусь стає цікаво будувати комунікації, впливати на рішення, організовувати команду. Менеджмент є логічним кроком, щоб вийти на інший рівень залученості.
Але насправді, крім менеджменту, є й інші альтернативні варіанти розвитку, наприклад:
- розвиватися професійно, шукати компанії, де ваша професія потребує вищого рівня, ніж у вашій поточній компанії;
- шукати можливості кросфункціональної взаємодії. Для тих, хто хоче працювати над процесами, але не вести команду;
- менторство в межах вашої компанії або консалтинг поза нею.
З тим, чому вас може привабити ця роль, ми розібралися, поговорімо тепер про те, як зрозуміти, що менеджмент не для вас.
Кому точно не треба ставати менеджером
Проаналізуйте свої бажання, дайте відповіді на ці запитання – і ви зрозумієте, чи роль менеджера створена для вас, чи краще шукати інші шляхи для розвитку.
1. Ви хочете підвищення лише заради статусу або зарплати.
У багатьох компаніях зарплата менеджера може бути не набагато вищою, ніж у досвідченого спеціаліста. Якщо вам не подобається сама суть управління, а лише приваблює титул «менеджера», це швидко призведе до вигоряння.
2. Вас напружує спілкування з людьми та зустрічі щодня.
Людям потрібно увага, а деяким людям – багато уваги. Люди різні, не з усіма можна швидко знайти спільну мову. Менеджер постійно працює з командою: проводить 1:1 зустрічі, вирішує конфлікти, мотивує співробітників. Якщо ви не хочете слухати та розуміти людей, підтримувати їхній розвиток, ця роль не принесе задоволення.
3. Ви не готові до відповідальності за інших.
Якщо вам комфортно працювати в ролі спеціаліста (ви відповідаєте лише за себе та свої завдання), подумайте, чи готові ви брати відповідальність за команду. Адже менеджер відповідає не тільки за свою роботу, а й за результати інших. Якщо команда не виконує плани – це його проблема.
4. Ви не любите й не хочете розв'язувати конфлікти.
У будь-якій команді є проблеми: нерівномірне навантаження, особисті конфлікти, незадоволені співробітники. Менеджер не може просто заплющити очі на ці питання, йому доведеться їх розв'язувати.
5. Вам подобається технічна робота й ви не хочете від неї відходити.
Tech Lead ще може залишатися в технічній площині, але менеджерська роль передбачає менше роботи руками (або взагалі її відсутність). Якщо ви кайфуєте від своєї роботи як спеціаліста й не хочете від неї відходити – вам краще рости як спеціалісту.
6. Ви не любите бюрократію й адміністративні завдання.
Менеджеру доведеться працювати зі звітами, оцінками продуктивності, бюджетами, процесами. Якщо це звучить як кошмар, то менеджмент може вам не підійти.
7. Ви очікуєте на швидкі результати й мотивацію.
Менеджерська робота – це довгострокова гра. Ви не побачите миттєвих результатів, ви більше працюєте з людьми та процесами, а зміни можуть займати місяці або навіть роки. Не все залежатиме від вас, ваш вплив більший, але однаково обмежений, а хочеться більшого.
Перед тим як ухвалити важливе рішення про зміну посади, можна попрактикуватися в менеджменті. Що це може бути?
- Менторство над молодшими спеціалістами в межах команди чи компанії.
- Керівництво однією людиною.
- Керування проєктом у межах кросфункціональної взаємодії.
- Пройти тест, який допоможе краще зрозуміти себе. (Наприклад, тест на лідерську мотивацію Leadership Motivation Assessment).
- Ставте собі запитання для саморефлексії (Що мене більше мотивує: виконувати конкретні завдання чи вплив на команду та процеси? Чи отримую я задоволення від спілкування з людьми і їхньої підтримки?)
Практичні приклади того, з чим стикається менеджер
Перехід на позицію Team Lead здається логічним етапом розвитку, але не всі розуміють, наскільки сильно змінюється сам підхід до роботи. Тут важливі вже не тільки технічні знання, а й те, як ви працюєте з людьми та приймаєте складні рішення.
Насамперед знадобиться сильний набір soft skills. Уміння спілкуватися, домовлятися, розв'язувати конфлікти та бути гнучким. Доведеться навчитися підтримувати людей, мотивувати команду, бути тим, хто бере на себе відповідальність у складних ситуаціях. Ще одна важлива навичка – готовність працювати в умовах невизначеності. Не завжди буде зрозуміло, куди рухатися далі, але саме від вас чекатимуть впевненості та рішень. І ще – треба буде навчитися довіряти. Навіть якщо в команді будуть фахівці технічно сильніші за вас – це нормально. Ви просто виконуєте різні ролі. Їхнє завдання – знати більше у своїй сфері, а ваше – допомагати їм працювати ефективно.
Звісно, hard skills теж нікуди не зникають. Щоб стати сильним Team Lead, потрібно не тільки розбиратись у своєму напрямі роботи, але й здобути нові менеджерські навички: розуміти процеси планування й управління проєктами, уміти розподіляти ресурси та ставити реалістичні цілі. Важливо не просто «ставити завдання», а вміти їх декомпозувати, каскадувати, бачити, як дрібні кроки складаються в єдину картину. І так – доведеться мислити стратегічно, навіть якщо до цього ви працювали лише на рівні конкретних завдань.
Будьте готові, що ви можете найняти не того фахівця й витратити місяці на людину, яка не підходить команді. Або – і це ще важче – доведеться звільняти. Можливо, це буде ваш знайомий або той, хто переживає складний період. Інколи ви самі звільните не ту людину й шкодуватимете про це. Чи ваш найкращий співробітник раптом піде, і ви нічого не зможете вдіяти, щоб утримати його.
Крім того, іноді доведеться виконувати рішення керівництва, з якими ви не погоджуєтеся. Розрулювати конфлікти, які неможливо розрулити. Прикривати команду, коли хтось помиляється, і брати відповідальність за те, що не можете виправити. А буває й гірше: ви зробили все правильно, як написано в книжках про менеджмент, а результату немає. Менеджерство – це про силу витримувати такі моменти й не здаватись.
Замість висновку
Менеджмент – це не обов’язкова сходинка для кожного. І абсолютно нормально – не прагнути стати лідом. Важливо інше: чесно відповісти собі, що вам цікаво, до чого лежить душа, а що – виснажує.
Сподіваюся, цей матеріал допоможе вам поставити правильні запитання – і знайти відповіді, які будуть справді вашими. Незалежно від того, оберете ви лідерство чи залишитеся в експертному треку – головне, щоб це рішення було усвідомленим і на користь вашому зростанню.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.