Експорт без хаосу: як українському бізнесу масштабуватися на міжнародні ринки у 2025 році
Як дієво використовувати тренди та ШІ-інструменти
У 2025 році експорт став ключовою стратегією виживання та масштабування для більшості українських компаній. Але вихід на зовнішні ринки завжди вимагає системної підготовки, роботи з аналітикою, маркетингом і локалізацією, а також потребує фінансової спроможності та командної роботи.
У цій статті ми поговоримо про те, як зрозуміти, що компанія вже готова до експорту, які кроки має містити стратегія виходу, як обрати країну та протестувати гіпотези. А головне – як уникнути хаосу й не витрачати марно ресурси. Як дієво використовувати тренди та ШI-інструменти, які дозволяють експортувати на принципово новому рівні, Mind розповіла Юлія Соловйова, бізнес-консультантка, засновниця CSV Group.
Базові індикатори: як перевірити, чи готовий ваш бізнес до експорту?
Перш ніж починати займатися експортом, вашій компанії потрібно мати стабільну внутрішню операційну діяльність і налагоджене виробництво, системно працювати на внутрішньому ринку. Також у компанії мають бути достатні ресурси: людські, фінансові, часові для виконання додаткових замовлень на експорт.
Бізнес точно не має горіти на внутрішньому ринку та втрачати фокус для масштабування.
Насправді досить часто підприємці вважають, що експорт – додаткова 10-відсоткова навантаженість на виробництво, а в дійсності експорт потребує достатньої кількості ресурсів. Є певні базові індикатори, які говорять про те, що бізнес готовий до експорту, це:
- налагоджені операційні процеси в компанії та стабільне виробництво;
- достатній ресурс (людський, фінансовий, часовий) для додаткових замовлень;
- продукт має потенціал на зовнішніх ринках (унікальність, релевантність, сертифікованість);
- продукт має здатність до локалізації та адаптації;
- є позитивний сигнал із-за кордону (запити, трафік, інтерес із боку потенційних клієнтів на міжнародних виставках);
- юридична готовність: ЗЕД-коди, інвойси, валютні операції, контракти;
- компанія здатна чекати 3–6 місяців на фінансовий результат і не сприймає експорт як «рятівний круг».
Якщо у вас є сумніви стосовно готовності до експорту та потрібна професійна думка, можна спробувати пройти тестування на спеціалізованих платформах, наприклад «Дія.Бізнес».
З чого починати стратегічне планування до експорту?
Стратегічне планування виходу на нові ринки варто починати не з хаотичних продажів на ринках, які потенційно зростають, а з розробки стратегії, котра включатиме аналіз ринку та покроковий план підготовки бізнесу до міжнародного масштабу.
Він має містити:
- Оцінку внутрішньої готовності до експорту вашої компанії.
- Вибір ринку та його аналіз: попит, конкуренція, ризики та потенційні бар’єри, логістика, культурні та ментальні особливості. Інструменти для досліджень, які вам допоможуть: PESTEL, SWOT, TradeMap, Google Trends.
- Формування цілей за SMART-підходом – наприклад, «вийти на дистриб’ютора у Чехії до кінця Q4 2025».
- Підбір моделі виходу: дистриб’ютор, онлайн-маркетплейс, В2В-партнерство, тендери, франшиза.
- Адаптація продукту до маркетингу та локалізація упаковки.
- Вивчення культурних особливостей.
- Розробка окремої маркетингової стратегії для кожного ринку.
- Розробка логістичного ланцюга.
- Налаштування платіжних і сервісних систем.
- Оцінка ризиків (економічних, геополітичних, регуляторних і страхування експортних операцій).
І головне, треба пам'ятати, що експорт – це командна гра. Для успіху важливо не тільки що, а і хто. Тому вам потрібно мати не лише внутрішнє розуміння стратегії, а й призначити ключових відповідальних за результати робіт спеціалістів, які спроможні досягати гарних результатів.
Команда: хто має бути у вас на борту?
Без внутрішнього buy-in із боку керівництва ефективного експорту не буде. Вам потрібно чітко визначити ролі та відповідальних. Кого варто мати у штаті: керівник напрямку, який відповідатиме за візію та контроль, менеджера з міжнародного розвитку, маркетолога чи контент-менеджера, менеджера з логістики, фінансового менеджера або бухгалтера, юриста з фокусом на міжнародну діяльність.
Пам'ятайте, що експорт нерідко вимагає експериментів, тому дуже важливо людям у команді бути гнучкими та проактивними. Вміння розв'язувати проблеми на ходу – додатковий вагомий soft skill.
Як обрати ринок: раціональна матриця, а не інтуїція
На цьому етапі ви можете створити таблицю з 5–7 ключовими критеріями та порівняти 3–5 країн. Також буде доречним провести аналіз попередніх сигналів. Для цього можна використати інструмент Google Trends – він допоможе вам зрозуміти, чи шукають взагалі користувачі ваш продукт у цій країні. Далі можна також проаналізувати Amazon, Etsy, Ebay чи аналоги на ринку, у який ви заходите.
Приклади критеріїв для матриці вибору ринку:
- рівень попиту / пошукового трафіку;
- купівельна спроможність цільової аудиторії;
- конкуренція (до речі, висока конкуренція – це не завжди погано. Іноді це гарний індикатор затребуваності товару в регіоні);
- логістика та мита;
- регуляторні бар’єри;
- наявність діаспори або попередніх контактів.
Після того як ви провели аналіз, не жалкуйте часу й мінімальних ресурсів на тестування гіпотез: запуск таргетованої реклами, лендинг для збору заявок, аналіз вартості ліда. Це дешевше, ніж одразу летіти на виставку в Дубаї.
Географія стратегій: чим відрізняється вхід у ЄС, Близький Схід, США чи Азію?
Стратегія входу на зовнішні ринки всюди значно відрізняється. Оскільки кожен із регіонів має свої особливості в регуляції, культурі споживання продуктів, структурі каналів продажу, юридичних бар’єрах, підходах до партнерства.
Наприклад, у ЄС наявні прозорі правила, є певна сталість. При цьому повільні узгодження й у деяких сегментах складна сертифікація. Тоді як у країнах Близького Сходу краще працюють продукти преміумсегменту, є високі критерії до локалізації та особливості маркетингу, складна система дистрибуції через агентів.
Якщо ж ми говоримо про Азію, то там серед головних особливостей – культурна складова, висококонтекстний ринок, високі очікування до сервісу, естетики упаковки. Локальна конкуренція часто виграє завдяки довірі та репутації. Які є ризики: ментальні та мовні бар'єри, специфіка ведення бізнесу. Наприклад, у Японії дуже важливо враховувати візуальний смак людей. Тому навіть пакування там у деяких випадках є частиною культури, а не просто тара для товарів.
Локалізація: робота з досвідом і довірою клієнтів
Часта причина провалу на міжнародному ринку – неякісна локалізація. Тому варто до цього процесу ставитися максимально відповідально: юридичні вимоги, маркетинг, а подекуди навіть логістика – усе це має бути адаптованим під конкретну країну чи регіон, культурний код локалів.
Що взагалі означає якісна локалізація? Це адаптація до локальної мови, комунікаційного стилю й особливостей менталітету в конкретному регіоні. Наприклад, у Німеччині зазвичай клієнтів треба переконувати статистикою та фактами. В ОАЕ важливі візуал, статус і престиж, естетика та інновації. Також важливу роль у локалізації відіграють культурні очікування. Наприклад, у США люди звикли до високого рівня сервісу, а в Японії – до естетики та бездоганної репутації. У Скандинавії сталість і чесність є невіддільними частинами комунікації та маркетингу.
А ось у Китаї специфічні вимоги, наприклад, до інгредієнтів та іноді й назв товарів. Тобто адаптоване позиціонування під місцеві болі та бажання локалів – суперважливий фактор успіху експортної діяльності. Локальні відгуки та рекомендації – ще один вагомий пріоритет.
CRM – ваш перший безплатний інструмент для експорту
Одна з найбільших помилок компаній, коли вони збираються виходити на новий ринок, – думати, що експорт це чистий аркуш. Насправді, у більшості бізнесів уже є вихід до інших країн. Він прихований у власній CRM, яка показує, з ким можна масштабуватися вже сьогодні:
- Клієнти з міжнародною присутністю. У вашій базі вже можуть бути компанії з офісами в інших країнах або ті, що входять у глобальні холдинги.
- Забуті контакти й угоди. Застарілі ліди, заморожені угоди – це можливості для нового контакту, особливо якщо адаптувати продукт до нової юрисдикції.
- Ідеальні партнери – вже з вами. Ваша CRM може містити клієнтів, готових до апсейлу, стратегічного партнерства чи мультинаціональної співпраці.
- CRM як точка інтеграції. Якщо вона підключена до логістики, білінгу, маркетингу – це створює основу для швидкої реакції та масштабування.
Які інструменти вже доступні українцям, які планують вихід на експорт?
Насправді їх дуже багато – як українських, так і міжнародних. Наприклад, Nazovni (платформа, створена за інституційної підтримки МЗС), яка надає контакти потенційних партнерів і план дій, щоб почати експортувати.

Також у нас є велика кількість грантових освітніх і менторських програм для малого та середнього бізнесу. Їхня перевага в тому, що вони дають доступи до міжнародних баз даних. Є і міжнародні круті інструменти, доступні для українців.
Окремо хочеться виділити добірку ЩI-інструментів, які допомагають ефективніше виходити на зовнішні ринки та масштабувати експорт без хаосу й додаткових ресурсів:

Замість завершення
Розширення бізнесу за межі України – це не просто додаткова можливість для розвитку, наразі це вже стратегічна потреба. В умовах мінливої економіки, міжнародної конкуренції та технологічних проривів експорт став каталізатором зростання й довгострокової стабільності.
За допомогою експорту компанії диверсифікують ризики. Бізнес може не залежати виключно від внутрішнього попиту. Особливо, враховуючи те, що в країні йде війна, відстежується інфляція, зміна купівельної спроможності. Експортна діяльність формує сильний бренд компанії, сприяє збереженню робочих місць. Це антикрихкість для українського бізнесу та відповідь на турбулентність.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.















