Легалізація ринку криптовалют в Україні: коли вже нарешті наздоженемо необхідність
Точка зору

Легалізація ринку криптовалют в Україні: коли вже нарешті наздоженемо необхідність

Цього разу все має вдатись, бо крипторинок уже є, ігнорувати його Україна просто не може

Этот текст также доступен на русском This text is also available in English
Легалізація ринку криптовалют в Україні: коли вже нарешті наздоженемо необхідність

Я Артем Ляшанов, фінтех-підприємець, і я вже давно взаємодію з ринком криптоактивів. Не як пасивний спостерігач, а як той, хто працює з платежами, продуктами. Як людина, яка використовує можливості та реалізує потенціал. Тому, коли на початку вересня Верховна Рада ухвалила законопроєкт про криптовалюти, я відчув, що ми зробили важливий крок уперед. Я зараз кажу це не задля пафосу, а просто визнаю очевидне: криптоекономіка вже існує в Україні. І вона потребує правил гри – а я розкажу, чому саме і як це може змінити весь ринок на краще.

База законопроєкту

Законопроєкт №10225-д включає зміни до Податкового кодексу та інших актів щодо обороту віртуальних активів. У цьому документі нарешті з’являються основні наріжні камені легального статусу криптоактиву:

  • визначення, що таке віртуальні активи;
  • розуміння того, як їх класифікувати;
  • встановлюються правила того, як обліковувати операції
  • вказується, що мають робити провайдери послуг;
  • розписуються, які перехідні податкові правила діятимуть на час становлення.

Зараз не дуже зрозуміло, хто саме стане регулятором. У дискусії звучали і НБУ, і НКЦПФР, однак це ключове за всіма пунктами питання явно відкладуть на друге читання. Розписувати політичні причини мені не цікаво, я в принципі – на відміну від тисяч експертів в Україні – вважаю себе профаном суспільно-політичного ландшафту.

Але я знаю одне: розписані правила вперше закладають діяльну основу легального поля для криптовалют.

Чому я вважаю, що цей крок назрівав давно? Бо крипта в Україні – це не майбутнє, якого ми чекаємо, а сьогодення, в якому ми живемо. За даними Chainalysis, ми стабільно у топі світових країн за рівнем криптоактивів, у 2024 році займали шосте місце у світі. Це означає, що сотні тисяч українців вже користуються криптовалютами, але роблять це у форматі «дикого Заходу» на загальносвітовому ринку – без чітких правил і захисту в Україні. Легалізація дозволяє вивести цей величезний сегмент з тіні.

Другий аргумент ще більш прагматичний. Держбюджет країни, що веде війну на виживання, потребує стабільних і зрозумілих статей доходу до держбюжету – особливо при нашому дефіциті. Податкові норми в законопроєкті передбачають оподаткування прибутків від операцій з криптоактивами за ставкою близько 18% плюс 5% військового збору. Є й пільговий перехідний механізм. За обережними оцінками, надходження до бюджету можуть сягати 14-15 млрд гривень щороку. В масштабах бюджету здається небагато – однак у випадку затримки недоотримання цих грошей можна вважати збитком.

Світовий контекст

Плюс, не треба забувати про кумулятивний ефект. Для розуміння масштабу: у країнах, які вже запровадили чітку регуляцію й механізми звітування, фіскальні органи посилили контроль і збільшили збір податкової інформації по криптоопераціях – отже з часом надходження з цього сегмента стали відчутнішими. У США IRS послідовно вводить вимоги щодо декларування «digital assets» та розширює інструменти виявлення незадекларованих доходів. Це підвищує фіскальний контроль над ринком.

Інший приклад – Сполучене Королівство, де HMRC вже впроваджує Crypto-Asset Reporting Framework (CARF) та ініціативи з «nudge»-кампаніями проти недекларування. Це дозволяє отримувати системні дані від провайдерів і посилює збір податків у майбутньому.

У Японії регулятори проводять перегляд податкового режиму (у бік спрощення, звісно) для цифрових активів і посилюють інтеграцію ринку в офіційний фінансовий простір. Це також супроводжується змінами, які можуть зробити податкову базу більш прозорою й стабільною.

Нарешті, міжнародні ініціативи – зокрема OECD – створюють інструменти для автоматичного обміну даними про крипто-транзакції між країнами, що посилює глобальну фіскальну прозорість і потенційно підвищує податкові надходження по всіх юрисдикціях.

Третє – питання безпеки і прозорості. Сьогодні користувачі й бізнес працюють у напівсірій зоні: хтось декларує прибутки, хтось ні, хтось взагалі не розуміє, які податкові зобов’язання має. Це створює поле для зловживань і шахрайства. Закон дає юридичний захист, зрозумілі правила і водночас відкриває двері банкам, платіжним сервісам та операторам легально співпрацювати з криптоіндустрією.

Добровільно вийти з тіні?

Ще один важливий момент – це амністія. Законопроєкт передбачає можливість легалізувати вже наявні активи через спеціальний перехідний період. Це шанс для людей і бізнесу вийти з тіні без надмірних штрафів і подвійних стандартів. Якщо цей механізм буде працювати справедливо, у правову площину вийдуть вже згадані 14-15 мільярдів. І тут важливо зробити все так, щоб у користувачів був стимул скористатися цією можливістю. Бо якщо держава поставить надто жорсткі умови, ми отримаємо протилежний ефект – люди залишаться у тіні.

Але треба залишатися реалістами. Ми говоримо лише про перше читання. В українській практиці друге читання здатне змінити документ до невпізнаваності. Уже зараз є ризики, що положення про амністію, ставки оподаткування, вибір регулятора чи навіть порядок доступу для ФОП і компаній будуть переглянуті. Тобто сьогодні ми маємо напрямок, але далеко не всі відповіді.

Якщо говорити про операційні наслідки, то для ринку це передусім питання легалізації платежів і обміну. Коли оператори отримають ліцензії, банківська система зможе без страху працювати з ними. Для бізнесу і користувачів це означає простіші процеси і менше ризиків. Податкова логіка «сплачуєш, коли виводиш у фіат» виглядає розумною, але її потрібно грамотно реалізувати на рівні звітності. Важливим є й те, що збитки від операцій можна переносити на наступні періоди – це захищає інвесторів, особливо в такі волатильні часи.

Моя позиція проста: ми не відкриваємо Америку, але нарешті наздоганяємо необхідність. Цей закон – не панацея. Він лише інструмент. Якщо його доопрацюють з урахуванням реальних операційних нюансів і залученням експертів ринку, отримаємо прозору систему, яка приноситиме користь усім: державі, бізнесу і громадянам. Якщо ж політика переважить здоровий глузд, це залишиться декларацією без практичного змісту.

Я хочу вірити, що цього разу ми зможемо. Бо крипторинок уже є, ігнорувати його Україна просто не може. А правильна регуляція – це не тільки про податки. Це інфраструктура, безпека та зрозумілі правила гри. Бо ринок зміниться без регуляції – і тільки в наших силах зробити так, аби Україна отримала від цих змін максимальний бенефіт.

Матеріал рубрики «Точка зору» є відображенням особистої думки автора й може не збігатися з точкою зору редакції Mind. Він не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Ініціатива публікації, як правило, надходить з боку автора.

Редакція не несе відповідальності за достовірність і тлумачення наведеної інформації та виконує винятково роль носія. Матеріали в рубриці «Точка зору» можуть бути опубліковані як на комерційній, так і на безоплатній основі.

Основна вимога – суспільна значущість теми та відкрита публічна позиція автора.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло