Навіщо авіакомпанія Qatar Airways приходить в Україну
І кому вона складе конкуренцію
Національна авіакомпанія Катару Qatar Airways оголосила про початок польотів в Україну. Точна дата першого рейсу в Україну ще не визначена. Наразі Qatar Airways обслуговує понад 140 напрямків по всій Африці, Азії, Європі, Північній Америці, Південній Америці й Океанії зі свого центру в міжнародному аеропорту Хамад (Доха).
У парку Qatar Airways майже 200 повітряних суден: Airbus A380, A350, A340, A330, Boeing 787, 777, Airbus A319, A320 і А321. Авіакомпанія відома своїм високим рівнем сервісу. Минулого року британське консалтингове агентство Skytrax віддало Qatar Airways друге місце в списку кращих авіакомпаній світу.
Яка роль Києва у стратегії розвитку компанії? Для Qatar Airways ринок України не зовсім новий: нині вона співпрацює з українською авіакомпанією МАУ на умовах код-шерингової угоди (спільна експлуатація рейсів). А раніше українська компанія підвозила пасажирів Qatar до аеропорту Дохи. Мінімальна вартість квитка в один бік, зазначена на сайті Qatar Airways, становить $550.
Цілком ймовірно, що авіакомпанія почне літати до Києва самостійно зі свого аеропорту в Досі. Як повідомили Mind у прес-службі Мінінфраструктури, розпочати польоти Qatar Airways має намір з зимового розкладу цього року, але поки перевізник офіційно не звертався за відповідними дозволами.
Україна добре вписується в стратегію розвитку Qatar Airways – останні роки авіакомпанія робить ставку на потоки між Європою, Азією і Далеким Сходом, а свій аеропорт у Досі розвиває як транзитний порт. «Ми не переживаємо таких колосальних спадів, як інші авіакомпанії. Ми продовжуємо наше розширення», – заявив 24 квітня на прес-конференції в Дубаї виконавчий директор Qatar Airways Акбар аль-Бакер. На цій прес-конференції він анонсував відкриття 12 нових рейсів протягом 2017–2018 років, серед яких – рейс на Київ, а також до Кардіффа, Малаги, Міконосу, Праги, Момбаса та Абіджана.
«Це велика авіакомпанія, яка досить успішно розвиває свій транзит. Поява в її розкладі рейсів на Київ – цілком логічний для перевізника крок», – зазначає Євген Хайнацький, генеральний директор StyleAvia.
Який інтерес Qatar Airways в Україні? На користь виходу в український ринок говорить і зростаючий пасажиропотік. За підсумками минулого року українські авіакомпанії перевезли 8,3 млн пасажирів, що на 30% більше, ніж в 2015 році, і навіть трохи вище показників пікового для української авіації 2012 року. Міжнародний аеропорт Бориспіль у 2016 році обслужив понад 8,6 млн осіб – рекордний показник за всю історію роботи підприємства. На думку авіаційного експерта Андрія Ярмака, цьогоріч пасажиропотік зросте як мінімум на 25%.
Результати І кварталу цього року підтверджують оптимістичні прогнози експертів – так, Бориспіль збільшив пасажиропотік до 2 млн пасажирів, або на 32%, порівняно з аналогічним періодом минулого року.
Зростання пасажиропотоку міжнародного аеропорту Київ, за даними прес-служби, за період січень–березень цього року досягло 80%, причому найбільш затребуваний напрямок – Київ – Дубаї. «Попит на рейси на Близький Схід в Україні є, але в основному це транзитний пасажир. Тільки Flydubai минулого року збільшила вдвічі кількість рейсів у Дубай. Крім розвитку свого транзиту через Дубай вона також підвозить пасажирів під рейси Emirates», – зазначає Хайнацький.
«Російський «Аерофлот» забезпечував стикування з Москви в країни Азії і Сходу, а після виходу авіакомпанії з України ця ніша звільнилася, і Qatar Airways спробує її заповнити», – говорить Олександр Кава, авіаційний експерт.
«У Qatar Airways прекрасна карта розльоту з аеропорту Дохи в Азію, Африку і Австралію, а на ці напрямки в Україні є пасажиропотік. До того ж відкриття рейсу дозволить розвивати новий туристичний напрямок для українців – Катар – так, як це роблять ОАЕ, отже вихід цієї авіакомпанії – це очікуваний і логічний крок», – додає Андрій Ярмак.

Кому конкурент? Зараз на українському ринку з авіакомпаній Близького Сходу, крім Flydubai, представлені ще Air Arabia та Up (бюджетний підрозділ El Al); вони працюють в бюджетному сегменті. З українських авіакомпаній найбільш розвинену мережу маршрутів у напрямку Близького Сходу має МАУ.
«Але прямим конкурентом Qatar Airways стане Flydubai. Також вона, можливо, забере невеликий відсоток пасажирів у авіакомпанії МАУ та її партнерів. Наприклад, в української авіакомпанії – пасажирів з рейсу Київ – Бангкок, запропонувавши їм більш високий сервіс і низьку ціну на переліт, але зі стикуванням у Досі. У тих же Air Arabia не так розвинена карта розльоту, як у Flydubai та Qatar Airways, а El Al орієнтовані в основному на перельоти point to point», – каже Хайнацький.
«Конкурентами авіакомпанії стануть Turkish Airlines, а також AirAstana, у якої хороші стикування в напрямку Південно-Східної Азії», – говорить Олександр Кава.
По-справжньому серйозним конкурентом для Qatar Airways могла б стати Emirates, але в 2014 році вона пішла з України.
Який флот задіє авіакомпанія в Україні? Ті ж Emirates, коли починали літати в Україну, використовували дальнемагістральні літаки. Але, наприклад, Flydubai літає з аеропорту Київ на середньомагістральних Boeing 737-800. «У парку Qatar Airways, на відміну від тих же Emirates, є середньомагістральні літаки (Airbus A319, A320 і А321. – Mind), які дозволяють поступово нарощувати пасажиропотік і переходити на літаки більшої місткості. Їх і задіє авіакомпанія на рейсі Київ – Доха», – вважає Андрій Ярмак.
Дальності польоту в літака сімейства А320 вистачить, щоб долетіти з Дохи до Києва. Зараз авіакомпанія літає на середньомагістральних літаках з Дохи, наприклад, у Тбілісі і Єреван.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].