Захворіло у світі
32,234,685
Померло у світі
983,042
Вилікувалось у світі
22,237,989
Захворіло в Україні
191,671
Померло в Україні
3,827
Вилікувалось в Україні
85,133
Доживемо до пенсії: чого чекати українцям від пенсійної реформи Кабміну

Доживемо до пенсії: чого чекати українцям від пенсійної реформи Кабміну

І чому пенсійна реформа не вирішить жодної з існуючих проблем – низького рівня пенсій і високого дефіциту Пенсійного фонду

Цей матеріал також доступний російською
Доживемо до пенсії: чого чекати українцям від пенсійної реформи Кабміну
Андрій Рева, міністр соціальної політики України, під час представлення представникам профспілкових об’єднань пропозиції уряду щодо підвищення пенсій та реформування солідарної системи, Київ, 29 червня 2017 року
Фото УНIАН

Анонсована в середині травня пенсійна реформа, у разі провалу якої прем'єр-міністр Володимир Гройсман навіть пообіцяв піти у відставку, все-таки «дісталася» до Верховної Ради.

Кабінет міністрів на засіданні 21 червня затвердив пакет з чотирьох законопроектів, ключовим з яких є документ під №6614, який передбачає підвищення пенсій і перегляд трудового стажу. Решта три законопроекти вносять зміни до Бюджетного, Митного і Податкового кодексів.

Міністр соціальної політики Андрій Рева розраховує, що парламент проголосує за реформу до 15 липня. Тобто до того, як депутати підуть на канікули. Якщо це дійсно станеться, восени декілька мільйонів пенсіонерів отримають надбавку, а вже з січня 2018 року наберуть чинності нові критерії, за якими відбуватиметься нарахування пенсій.

Mind розбирався в основних положеннях пенсійної реформи і з'ясовував, наскільки відчутним буде зростання соціальних стандартів у разі її впровадження.

Якщо депутати проголосують за згаданий законопроект, розмір пенсій в Україні дійсно збільшиться. Причому не з 1 грудня, як було заплановано, а з 1 жовтня 2017 року. Щоправда, цифри не вражають уяву: «мінімалка» зросте лише на 61 грн – з 1312 до 1373 грн. За даними Пенсійного фонду, мінімальну пенсію отримують близько 8 млн осіб.

Відповідно, їх і торкнеться це «підвищення». Ще близько 1,3 млн пенсіонерів отримають надбавку в розмірі 200 грн, 1,21 млн – від 200 до 500 грн, майже 2 млн – від 500 до 1000 грн, а у 1,1 млн пенсіонерів пенсія зросте більш ніж на 1000 грн. Крім того уряд пропонує з жовтня скасувати 15%-й податок, який сплачують працюючі пенсіонери.

Водночас реформа Кабміну передбачає з 1 січня 2018 року скасування так званих пенсій за вислугою років. Під ними мається на увазі право працівників сфери освіти, охорони здоров'я і соціального забезпечення залежно від стажу виходити на пенсію у віці 50–55 років. Тепер такої пільги не буде.

Схема нарахування пенсій теж зміниться. По-перше, Кабмін хоче провести «осучаснення» і прив'язати суми пенсійних виплат до поточного розміру середньої зарплати. Справа в тому, що останній раз перерахунок проводився ще в 2012-му за середньою зарплатою 2007 року. Але з 2017 року, нагадаємо, МЗП зросла до 3200 грн, а середня зарплата, за даними Мінсоцполітики, сягає 3764 грн.

Причому такий перерахунок проводитиметься щорічно. А з 2021-го показник середньої зарплати підвищуватимуть на 50% від його реального зростання, але не менше ніж на 50% від рівня інфляції. З одного боку, це забезпечить постійну індексацію пенсій. З іншого – рівень доходів пенсіонерів все одно не буде відповідати ціні життя в країні.

Навіть більше, на тлі номінального зростання пенсій для громадян, які вже припинили трудову діяльність, пенсії майбутніх пенсіонерів знизяться до 35–40% їхньої зарплати, що суперечить вимогам Міжнародної організації праці. Це станеться через перегляд коефіцієнта трудового стажу.

Так, пенсія (П) дорівнюватиме добутку середньої зарплати пенсіонера, яку він отримував за три роки до виходу на пенсію (ЗП), коефіцієнта заробітної плати, який дорівнює співвідношенню зарплати пенсіонера до середньої по країні (Кз), і коефіцієнта трудового стажу (Кс ). І якщо раніше кожен рік стажу множився на 1,35, то уряд пропонує знизити цей коефіцієнт до 1. Це призведе до того, що стаж аж ніяк не впливатиме на розмір пенсії.
П = ЗП * Кз * Кс

З 2018 року мінімальний стаж збільшиться до 25 років. Сьогодні для того, щоб вийти на пенсію в 60 років, трудовий стаж повинен становити не менше 15 років. Згідно з проектом реформи, планка мінімального стажу буде рости і до 2028 року досягне 35 років.

У Кабміні називають це гнучким коридором пенсійного віку і мотивують збільшення трудового стажу необхідністю ліквідувати дефіцит Пенсійного фонду. У реальності ж цей крок стане завуальованим підвищенням пенсійного віку, від якого постійно відхрещувався уряд.

У результаті з 2028 року на пенсію зможуть вийти тільки ті громадяни, чий стаж становить не менше 35 років. При стажі від 25 до 35 років вік виходу на пенсію складе 63 роки, від 15 до 25 років – 65 років. Якщо громадянин не пропрацював і 15 років, він пенсію не отримає. Правда, держава зобов'язується платити йому соцдопомогу. Але її рівень залежить від загального доходу сім'ї, і в реальності така допомога може виявитися нижчою за мінімальну пенсію.

До речі, МВФ, який наполягав на підвищенні пенсійного віку, пропонував довести його до рівня 63, а не 65 років. Так що, при найближчому розгляді, вимоги фонду були м'якшими, ніж ініціатива Кабміну. До речі, в уряді й не приховують, що з 2028 року на пенсію зможуть вийти лише приблизно половина з тих, хто досяг 60-річного віку.

Відсутній пенсійний стаж можна буде «докупити». При цьому додати до загального стажу Кабмін пропонує п'ять років. «Вартість» стажу прив'язана до мінімальної суми єдиного соціального внеску (ЄСВ), ставка якого на даний момент складає 22% мінімальної зарплати. При цьому в уряді пропонують множити доплату за стаж на спеціальний коефіцієнт.

Наприклад, щоб збільшити пенсійний стаж на один рік, доведеться внести річну суму ЄСВ, помножену на 2, два роки – ЄСВ х 1,8, три роки – ЄСВ х 1,6, чотири роки – ЄСВ х 1,4. Для того щоб стаж виріс на п'ять років, сума ЄСВ за цей період буде помножена на 1,2.

При цьому поки немає жодних гарантій, що «куплений» стаж Пенсійний фонд врахує при розрахунку пенсії. Тобто, її розмір може виявитися на мінімальному рівні, і витрати на придбання додаткового стажу будуть абсолютно невиправданими.

Більше того, під час внесення погодженного законопроекту, строк стажу, який можна придбати, скоротили з 5 до 2 років.

Впровадження накопичувального рівня пенсійної системи відкладено на невизначений термін. Виняток становлять лише працівники гірничодобувної галузі (шахтарі), які не досягли віку 35 років. Для них з 1 січня 2019 року буде відкрито спеціальні накопичувальні рахунки в Пенсійному фонді. З цих накопичень шахтарі потім і отримуватимуть свої пенсії. Але і ставка ЄСВ для підприємств зі шкідливими умовами праці зросте на 7-15 відсоткових пунктів. Тобто, до 29-37%

Щодо інших громадян, то їхні накопичення так і будуть акумулюватися в ПФ за солідарним принципом.

Експерти МВФ ще місяць тому розкритикували пропозиції Кабміну і виступили проти зниження коефіцієнта трудового стажу. Критиці піддалися також ініціативи щодо «осучаснення» пенсій, щодо скасування оподаткування виплат працюючим пенсіонерам.

Але оскільки реформа в результаті була схвалена Кабміном і спрямована до парламенту, з МВФ уряду, мабуть, вдалося домовитися.

І якщо депутати в цілому погодяться з такою версією реформи, вона фактично обернеться примусовим збільшенням пенсійного віку, яке Кабмін намагатиметься перекривати індексацією пенсій. Але рівень життя пенсіонерів від цього, на жаль, суттєво не поліпшиться.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті