Путівник з перетворень: реформа освіти
Аналіз поточного стану реформи освітньої галузі. Оновлюється

Mind спільно з громадським об’єднанням «Інтерньюз-Україна» та за підтримки Посольства Фінляндії в Україні представляє спецпроект «Путівник з реформ». Ми будемо відстежувати поточний стан реформи, аналізувати ключові дії та їхню корисність, а також збирати думки експертів та бізнесу.
Реформа освітньої системи в Україні складається з реформи вищої освіти, яка передбачає введення автономії університетів, боротьби з плагіатом, введення європейських вимог до наукових ступенів; реформи середньої освіти, що передбачає запровадження 12-річної системи навчання, профільної старшої школи, відповідної сертифікації вчителів; реформи дошкільної освіти, спрощення вимог до відкриття приватних дитячих садків.
Важлива частина реформи – підвищення престижності професії вчителя, з цією метою заплановано підвищити заробітну плату та покращити рівень професійної підготовки і перепідготовки, підняти вимоги для отримання ступенів доцента і професора.
Відповідно до розробленої міністерством Концепції розвитку освіти України на період 2015–2020 років основні напрями реформи наступні:
➤ Узгодити структуру освіти з потребами сучасної економіки та інтеграції України у європейський економічний і культурний простір.
➤ Забезпечити відповідність змісту освіти потребам і викликам сучасного суспільства, створити умови для постійного оновлення змісту освіти, перетворити освіту на рушій економіки знань.
➤ Забезпечити рівний доступ до якісної освіти усім громадянам України.
➤ Реформувати систему підготовки й перепідготовки педагогічних та управлінських кадрів в освітньому секторі, забезпечити високі соціальні стандарти для працівників освітньої сфери.
➤ Реорганізувати систему управління, фінансування і менеджменту освіти шляхом децентралізації, дерегуляції, запровадження інституційної, академічної і фінансової автономії навчальних закладів, дотримання принципу відповідальності навчальних закладів за результати освітньої та виховної діяльності.
Державні установи, відповідальні за проведення реформи: Міністерство освіти і науки України.
Імплементація
Уже зроблено:
➤ Затверджені нові програми для початкової школи: вилучено надто складні теми, змінено підходи до викладання англійської.
➤ Змінена система фінансування шкіл, підвищені зарплати вчителям.
➤ Змінені санітарні вимоги для відкриття дитсадків.
➤ Ухвалено нові види освіти: формальна (школа); неформальна (без диплому); інформальна (самоосвіта) та форми освіти: інституційна (очна (денна, вечірня), заочна, дистанційна, мережева); індивідуальна (екстернатна, сімейна (домашня), педагогічний патронаж, на робочому місці (на виробництві)); дуальна (з виробництвом).
Треба зробити:
➤ Почати повноцінну роботу Нацагентства забезпечення якості освіти.
➤ Перевести школи на 12-річну систему навчання (передбачено новим законом про освіту з 2018 року). Зробити навчання у 10–12 класах профорієнтованим (планується з 2027 року).
➤ Авторитарну школу замінити на школу з рівними стосунками між викладачами і учнями.
➤ Приватним школам надати доступ до державного фінансування.
➤ Впровадити незалежну оцінку – обов’язкову чи добровільну сертифікацію вчителів.
➤ Дошкільну освіту (садочки) перевести на фінансування з місцевих бюджетів.
Законодавство
Ключові закони, ухвалені в рамках реформи:
➤ Закон «Про вищу освіту» (прийнято 1.07.2014)
➤ Кабмін ухвалив концепцію «Нова школа» (грудень 2016 року)
➤ Закон «Про освіту» (прийнято 5.09.2017)
Закони, які треба ухвалити:
➤ Законопроект «Про загальну середню освіту» (ще не готовий).
➤ Законопроект «Про дошкільну освіту» (ще не готовий).
➤ Законопроект «Про позашкільну освіту» (ще не готовий).
➤ Законопроект «Про професійну освіту» (ще не готовий).
➤ Законопроект «Про освіту дорослих» (ще не готовий).