facebook.com
mind
Чому Rozetka, Allo, Citrus опинилися в списку порушників законодавства

Чому Rozetka, Allo, Citrus опинилися в списку порушників законодавства

Блокування сайтів інтернет-магазинів та інші санкції – боротьба за права споживачів або чергова спроба монополізувати ринок e-commerce

Цей матеріал також доступний російською
Чому Rozetka, Allo, Citrus опинилися в списку порушників законодавства
Фото Shutterstock

13 з 20 найбільших е-маркетів не видають фіскальні чеки під час купівлі побутової техніки. Такі дані були оприлюднені на прес-конференції «Які інтернет-магазини порушують законодавство і правила торгівлі», що відбулася 19 вересня. Учасники заходу запропонували низку ініціатив для притягнення порушників до відповідальності.

Список «обвинувачених». Науково-дослідний центр незалежних споживчих експертиз «Тест» провів контрольну закупівлю смартфонів за методикою «таємний покупець»  у 20 великих українських інтернет-магазинах. 13 з них, за словами голови правління «Тесту» Валентина Безрукого, видали покупцям не касовий, а товарний чек.

Нагадаємо, що за вітчизняним законодавством з травня 2017 року онлайн-маркети, що торгують побутовою технікою, зобов'язані використовувати реєстратори розрахункових операцій (РРО) і, відповідно, надавати покупцям фіскальні чеки під час покупки.

Чому Rozetka, Allo, Citrus опинилися в списку порушників законодавства

У деяких маркетах таємним покупцям видали товарні чеки без реквізитів з одним штампом. Найбільш відзначився Allo.ua – співробітник «Тесту» разом з покупкою отримав документ з литовськими штампами.

Чому Rozetka, Allo, Citrus опинилися в списку порушників законодавства
Чому Rozetka, Allo, Citrus опинилися в списку порушників законодавства

За даними дослідження, з 13 маркетів, які не видали фіскальний чек, 49% – це ФОП, 50% – просто приватні фізособи або невстановлені суб'єкти.

Чому Rozetka, Allo, Citrus опинилися в списку порушників законодавства

Також таємні покупці тестували, як онлайн-маркети дотримуються права покупців щодо повернення товару протягом 14 днів. Згідно з даними дослідження, 19 з 20 інтернет-магазинів повернули гроші. Однак не обійшлося без ексцесів.

Валентин Безрукий виділив чотири «найпроблемніші» маркети. У All-service.com.ua таємним покупцям повідомили, що повернути товар можна лише у встановлені магазином дні: вівторок та четвер. У підсумку взагалі відмовили в поверненні смартфона, запропонувавши обмін.

У Allo.ua співробітнику «Тесту» продали товар від посередника з гарантійним талоном Литви. Коли таємні покупці спробували повернути товар, їм запропонували відправити покупку до Харкова. На покупця лягли витрати з пересилання. Гроші повернули на банківську карту.

У Repka.ua також повернули гроші тільки на банківську карту, незважаючи на вимогу покупця віддати готівкою в місці повернення.

Представники Stylus.ua змусили покупців «поїздити» Києвом. Їх відправляли з магазину до сервісного центру, розташованого в іншому кінці міста. Потім назад – з СЦ до маркету.

Санкції для порушників. За словами в. о. начальника відділу фактичних перевірок, контролю над готівковими операціями департаменту аудиту ДФС України Станіслава Кубріна, зараз штраф за невидачу фіскального чека складає 1 грн. При першому порушенні. Повторне протягом 12 місяців – 100% вартості товару. «При цьому в нас дуже мало співробітників. Нещодавно підрахували, нам знадобиться близько 10 років, щоб перевірити всі господарські одиниці хоча б один раз. З 8 травня 2017 року провели лише біля 500 перевірок. Суми стягнень смішні – у цілому близько 1 млн грн», – повідомив Кубрін.

На питання, чи перевірятиме ДФС «обвинувачених» за списком «Тесту», представник відомства віджартувався: «Можна, звичайно, і перевірити. Але ми їх і так знаємо. Товар у них 300% – контрабас».

Ініціативи з посилення правил гри. Спікери на прес-конференції запропонували ряд нововведень. На думку менеджера Комітету побутової електроніки ЕВА Вікторії Куликової, важливо прийняти законопроект №6754. Нормами документа передбачено посилення відповідальності за відсутність на сайті інтернет-магазину «необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію або продавця з п'яти до п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян».

Також пропонується наділити Держспоживслужбу правом прийняття рішення «про призупинення доступу до веб-сайту (чи іншого засобу представлення інформації як в мережі Інтернет, так і в інших інформаційно-комунікаційних системах») у разі порушень законодавства.

Член правління Всеукраїнської федерації споживачів «Пульс» та ГО «Новий день України» Андрій Ліга нагадав про необхідність прийняття законопроекту №6759. Документом пропонується запустити так званий кешбек. Тобто спонукати покупців, які виявили порушення законодавства щодо РРО, писати скарги до контролюючих органів, а натомість отримувати винагороду. Її розміри в законопроекті не уточнені. На конференції спікери говорили про 100% і навіть 200% вартості покупки, отриманої без фіскального чека.

На жаль, на заході не були присутні представники «обвинувачених» інтернет-магазинів. Редакція Mind пропонує їм озвучити свою позицію на сторінках нашого видання. І розповісти, наскільки зросли ціни на побутову техніку в інтернет-магазинах після появи норми про використання РРО. Пояснити, які проблеми сьогодні виникають під час використання РРО, особливо при відправці товару післяплатою. Розповісти, чи дійсно ринок касових апаратів і обслуговуючих їх центрів монополізований групою осіб. А також висловити свою думку, чому і ким «завалений» законопроект №4117, норми якого істотно спрощували і здешевлювали використання РРО за рахунок нових технологій. А також проаналізувати плюси і мінуси для держави, споживачів та ринку електронної комерції в разі прийняття запропонованих на конференції законопроектів.