Чому Rozetka, Allo, Citrus опинилися в списку порушників законодавства
Блокування сайтів інтернет-магазинів та інші санкції – боротьба за права споживачів або чергова спроба монополізувати ринок e-commerce

13 з 20 найбільших е-маркетів не видають фіскальні чеки під час купівлі побутової техніки. Такі дані були оприлюднені на прес-конференції «Які інтернет-магазини порушують законодавство і правила торгівлі», що відбулася 19 вересня. Учасники заходу запропонували низку ініціатив для притягнення порушників до відповідальності.
Список «обвинувачених». Науково-дослідний центр незалежних споживчих експертиз «Тест» провів контрольну закупівлю смартфонів за методикою «таємний покупець» у 20 великих українських інтернет-магазинах. 13 з них, за словами голови правління «Тесту» Валентина Безрукого, видали покупцям не касовий, а товарний чек.
Нагадаємо, що за вітчизняним законодавством з травня 2017 року онлайн-маркети, що торгують побутовою технікою, зобов'язані використовувати реєстратори розрахункових операцій (РРО) і, відповідно, надавати покупцям фіскальні чеки під час покупки.

У деяких маркетах таємним покупцям видали товарні чеки без реквізитів з одним штампом. Найбільш відзначився Allo.ua – співробітник «Тесту» разом з покупкою отримав документ з литовськими штампами.


За даними дослідження, з 13 маркетів, які не видали фіскальний чек, 49% – це ФОП, 50% – просто приватні фізособи або невстановлені суб'єкти.

Також таємні покупці тестували, як онлайн-маркети дотримуються права покупців щодо повернення товару протягом 14 днів. Згідно з даними дослідження, 19 з 20 інтернет-магазинів повернули гроші. Однак не обійшлося без ексцесів.
Валентин Безрукий виділив чотири «найпроблемніші» маркети. У All-service.com.ua таємним покупцям повідомили, що повернути товар можна лише у встановлені магазином дні: вівторок та четвер. У підсумку взагалі відмовили в поверненні смартфона, запропонувавши обмін.
У Allo.ua співробітнику «Тесту» продали товар від посередника з гарантійним талоном Литви. Коли таємні покупці спробували повернути товар, їм запропонували відправити покупку до Харкова. На покупця лягли витрати з пересилання. Гроші повернули на банківську карту.
У Repka.ua також повернули гроші тільки на банківську карту, незважаючи на вимогу покупця віддати готівкою в місці повернення.
Представники Stylus.ua змусили покупців «поїздити» Києвом. Їх відправляли з магазину до сервісного центру, розташованого в іншому кінці міста. Потім назад – з СЦ до маркету.
Санкції для порушників. За словами в. о. начальника відділу фактичних перевірок, контролю над готівковими операціями департаменту аудиту ДФС України Станіслава Кубріна, зараз штраф за невидачу фіскального чека складає 1 грн. При першому порушенні. Повторне протягом 12 місяців – 100% вартості товару. «При цьому в нас дуже мало співробітників. Нещодавно підрахували, нам знадобиться близько 10 років, щоб перевірити всі господарські одиниці хоча б один раз. З 8 травня 2017 року провели лише біля 500 перевірок. Суми стягнень смішні – у цілому близько 1 млн грн», – повідомив Кубрін.
На питання, чи перевірятиме ДФС «обвинувачених» за списком «Тесту», представник відомства віджартувався: «Можна, звичайно, і перевірити. Але ми їх і так знаємо. Товар у них 300% – контрабас».
Ініціативи з посилення правил гри. Спікери на прес-конференції запропонували ряд нововведень. На думку менеджера Комітету побутової електроніки ЕВА Вікторії Куликової, важливо прийняти законопроект №6754. Нормами документа передбачено посилення відповідальності за відсутність на сайті інтернет-магазину «необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію або продавця з п'яти до п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян».
Також пропонується наділити Держспоживслужбу правом прийняття рішення «про призупинення доступу до веб-сайту (чи іншого засобу представлення інформації як в мережі Інтернет, так і в інших інформаційно-комунікаційних системах») у разі порушень законодавства.
Член правління Всеукраїнської федерації споживачів «Пульс» та ГО «Новий день України» Андрій Ліга нагадав про необхідність прийняття законопроекту №6759. Документом пропонується запустити так званий кешбек. Тобто спонукати покупців, які виявили порушення законодавства щодо РРО, писати скарги до контролюючих органів, а натомість отримувати винагороду. Її розміри в законопроекті не уточнені. На конференції спікери говорили про 100% і навіть 200% вартості покупки, отриманої без фіскального чека.
На жаль, на заході не були присутні представники «обвинувачених» інтернет-магазинів. Редакція Mind пропонує їм озвучити свою позицію на сторінках нашого видання. І розповісти, наскільки зросли ціни на побутову техніку в інтернет-магазинах після появи норми про використання РРО. Пояснити, які проблеми сьогодні виникають під час використання РРО, особливо при відправці товару післяплатою. Розповісти, чи дійсно ринок касових апаратів і обслуговуючих їх центрів монополізований групою осіб. А також висловити свою думку, чому і ким «завалений» законопроект №4117, норми якого істотно спрощували і здешевлювали використання РРО за рахунок нових технологій. А також проаналізувати плюси і мінуси для держави, споживачів та ринку електронної комерції в разі прийняття запропонованих на конференції законопроектів.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].