Як британські паби виживають в «ідеальний шторм»
Унікальна індустрія, що потрапила у вир несприятливих трендів, змушена трансформуватися або померти

Паби – душа Британських островів – зникають. За даними асоціації British Beer and Pub Association (BBPA), з 1982 року число цих закладів у Сполученому Королівстві зменшилося на 25% – до 50 800, тоді як населення зросло на 17%. Ті паби, що залишилися на ринку, сильно відхиляються від традиційних стандартів, щоб витримати навалу супермаркетів, міні-пивоварень, податківців та жадібних забудовників.
Правила ідеального пабу в 1946 році сформулював британський письменник Джордж Оруелл: «Безкомпромісно вікторіанський... Взимку в ньому горить хороший вогонь... Завжди досить тихо для розмови... Подавальниці знають більшість відвідувачів за іменами».
Описані Оруеллом заклади вважаються значущою історичною та культурною спадщиною Британії і як магніт притягують туристів. Як стверджується у прес-релізі мерії Лондона, 54% іноземців під час візитів до британської столиці відвідують паби. Однак туристична привабливість не рятує ці заклади від виродження, швидкість якого мер Лондона Садік Хан називає шокуючою. У британській столиці за 15 років число пабів скоротилося на 25% – з 4835 у 2001 році до 3615 в 2016-му.
Чому паби «вимирають»? Корінні британці відчувають до своїх пабів відданість, гордість, вірність і ностальгію. Однак відвідують їх все рідше. Згідно з дослідженням маркетингової компанії IPA TouchPoints, паби Британії за останні сім років втратили 17,5% своїх регулярних клієнтів. Кількість громадян, що заходять у паб або бар хоча б раз на тиждень, скоротилася з 10,3 млн чоловік у 2010 році до 9 млн у 2017-му.

Йоркшир, Великобританія
Значимість питних закладів у житті британців сильно зменшилася, особливо в містах. Для зборів і координації дій сучасні англійці, шотландці та ірландці тепер вважають за краще використовувати тихі кав'ярні з безкоштовним Wi-Fi або віртуальні майданчики: соціальні мережі та інтернет-форуми.
«Відбулися довгострокові зміни способів ведення соціальної життєдіяльності британців. Сьогодні ми можемо перетворювати свої будинки на розважальні центри, що працюють за нашими правилами. Це було неможливо 40 або 50 років тому», – пояснює ситуацію представник BBPA Ніл Вільямс.
Що тепер п'ють британці? Культурний зсув коригує алкогольні переваги громадян. Споживання пива в Британії досягло піку в 1979 році, після чого неухильно зменшується приблизно на 1% щорічно. Багато жителів Сполученого Королівства стали менше пити або переключилися на вина. А більшість тих, хто залишився вірним пиву, вважають за краще вживати його в домашніх умовах, сидячи перед великим телевізором. У 1980-х роках понад 80% пива продавалося в пабах, готелях, клубах і ресторанах, а тепер на їхню частку припадає менше 50%.
Привабливість пабів для частини постійних клієнтів знизила заборона на куріння, яку було введено в 2007 році. Ще один удар по індустрії завдало підвищення на 42% пивного збору в період з 2008 по 2013 роки. Цей особливий податок на додачу до стандартного 20%-го ПДВ власники пабів змушені відраховувати з кожної проданої пінти (0,57-літрового кухля). Пивний збір тим вищий, чим вищий вміст алкоголю в пиві. Наприклад, для пінти 5%-го лагера він дорівнює 54 пенсам.
Як впливає конкуренція з глобальними компаніями? Головним, за твердженням власників пабів, злом, що підриває їхню індустрію, стали гігантські пивні бренди, які розгорнули в Британії цінову війну і затоварили ринок дешевим пивом. «Супермаркети ведуть нечесну конкуренцію. Сьогодні полиці магазинів завалені пивом Stella, яке коштує £1 за пляшку – рівно стільки, скільки коштує пляшка води. А в пабі за кухоль Stella вам доведеться заплатити £4,5», – розповідає пивний гуру британської споживчої організації «Кампанія за справжній ель» Роджер Протз.
А що з приміщеннями? Зростання ціни на нерухомість у Британії підвищило операційні витрати для пабів, які працюють в орендованих приміщеннях, а також створило привабливу можливість виходу з бізнесу для тих, хто утримує паби у власних будинках. Власники багатьох закладів не встояли перед спокусою позбутися боргів і труднощів шляхом редевелопменту і продажу нерухомості. Така доля спіткає приблизно кожен п'ятий британський бар, що закривається. Наприклад, однією з жертв забудовників став 167-річний паб Travellers Rest у Черч-Греслі, який місцева влада дозволила переобладнати у два окремих житлових будинки.
Британська житлова криза і жадібні землевласники ховають не тільки слабкі бізнеси, а й активні паби. Боротьбу за життя в судах веде 300-річний вікторіанський паб China Hall з історичного лондонського району Саутуарк. За 10 років житлова нерухомість в Саутуарку подорожчала на 194% – середня ціна квартири тепер там складає £511 000. Викупивши будинок з пабом, девелоперська компанія Hamna Wakaf у травні 2017 року сповістила власників China Hall про подвоєння орендної плати до £75 000 на рік, а потім попросила їх звільнити територію.
На що перетворюються традиційні паби? На британському ринку пива, що перебуває у стані стискання, відбувається бум ремісничого пивоваріння. Підвалини розвитку цього сегмента були закладені ще в 2002 році, коли влада країни ввела податкові канікули для дрібних гравців. І дозволила тим, хто виробляє менше 500 000 літрів на рік, платити удвічі менший пивний збір, ніж платять великі компанії.
Це спонукало приватних підприємців відкрити сотні незалежних міні-заводів і виставити на британський ринок тисячі нових найменувань крафтового пива. За даними дослідницької компанії CGA Strategy, за останній рік в Британії було продано 185 млн пінт крафтового пива на суму £814 млн, що на 10% вище за показники минулого року.

Брайтон, Великобританія
Запорукою успіху мікроброварень, як правило, стає швидка доставка і агресивний інтернет-маркетинг. Використовуючи замість телевізійної реклами соціальні мережі, виробники крафтового пива справляють цільовий вплив на жителів довколишніх районів, переконуючи спробувати унікальне місцеве зілля з додаванням фруктів, ягід, овочів, спецій, шоколаду, меду, кави, молока і вельми несподіваних інгредієнтів. Наприклад, бестселером лондонської мікропивоварні Hammerton Brewery став «Пентонвільский устричний стаут», в якому, за твердженням виробника, «міститься ціла устриця разом з мушлею, що збагачує напій величезною кількістю мінералів».
«Люди все краще інформовані про пиво, і багатьма споживачами рухає бажання спробувати таку новинку – щось відмінне від того, що вони знали раніше. Все більше і більше людей починають шукати для себе кращі напої, вимагаючи більшої різноманітності», – зазначає пивний гуру Кіран Хартлі.
Внаслідок вибухового зростання мікроброварень як гриби після дощу почали з'являтися міні-паби, в яких британцям пропонують продегустувати безліч нових видів місцевого крафтового пива. Часто це просто дерев'яний виставковий стенд на відкритому повітрі, маленький старий магазинчик або вантажний контейнер з барною стійкою і кількома десятками стільців усередині. Але деякі міні-пивоварні, наростивши м'язи, знаходять сили для утримання повноцінного крафт-пабу. Традиційний паб Wig&Gown, розташований поруч з Hammerton Brewery в лондонському районі Іслінгтон, нещодавно відкрився під вивіскою House of Hammerton і тепер сфокусований на продаж 60 видів крафтового пива і страв екзотичної кухні.

Віндзор, Великобританія
Чим годують? Підлаштовуючись під смаки любителів крафтового пива, британські паби урізноманітнюють меню, додаючи до традиційних ковбас і піц безліч різновидів їжі ресторанного рівня. Спираючись на кухню, заклади стають набагато ближчими за духом до звичайних ресторанів для спокійного сімейного відпочинку, ніж до «джентльменських клубів».
«Паб Exmouth Arms – класичний приклад. Це був старий паб біля ринку, і його наповнювали переважно вуличні торговці і листоноші. Після того як в ньому з'явився бар з крафтовим пивом, клієнтура кардинально змінилася. Погано це чи добре? Це залежить від точки зору. З одного боку, звичайно, краще, коли іслінгтонський паб залишається відкритим, ніж якби він закрився. Але з іншого боку, вся ця «хіпстеризація» створює неприємне відчуття, що корінне населення тут витісняють», – описує новий тренд лондонська газета Islington Gazette.
Чому перемагає кава? За даними дослідницької компанії Mintel, вже майже третина відвідувачів пабів (29%) приходить туди не за пивом, а для того, щоб поїсти або випити інший напій. Найперспективнішим вважається кава. Майже третина дорослих британців купують каву чотири і більше разів на тиждень і дві третини споживачів готові платити £2,99 за чашку якісної кави.
Британські кав'ярні демонструють значне зростання продажів – у 2016 році їхня виручка збільшилася на 12%, до £8,9 млрд. А у 2025 році вона, за прогнозами, складе £16 млрд, зрівнявшись з обсягом продажів алкогольних напоїв у пабах. На переконання експертів, цей довгостроковий тренд надає пабам хорошу можливість поліпшити своє фінансове становище.
«Паби завжди еволюціонують. Вони стають все більш сімейно-орієнтованими, і я не бачу жодної причини, з якої вони не повинні привертати людей, що шукають альтернативу вуличним кав'ярням. У наші дні багато пабів відкриваються вранці і можуть запропонувати сніданок і гарну каву», – підкреслює виконавчий директор «Британської асоціації пива і пабів» Бріджит Сімондс.

Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: editor@mind.ua.