Ринок платного ТБ: наскільки зростуть ціни для українців у 2018 році

Ринок платного ТБ: наскільки зростуть ціни для українців у 2018 році

Як медіагрупи стануть підвищувати свої доходи

Цей матеріал також доступний російською
Ринок платного ТБ: наскільки зростуть ціни для українців у 2018 році
Фото: Shutterstock

«2018 рік буде дуже турбулентним для ринку платного телебачення», – заявили представники медіагруп (МГ) на конференції TIM 2017. Телевізійники розповіли про планований перехід з аналогового на цифрове ТБ, кодування супутникового сигналу, а також про зростання плати для провайдерів програмної послуги. Мind з'ясовував, як ці нововведення позначаться на гаманцях українців.

Чому медіагрупи виставляють тарифи провайдерам програмної послуги? У 2016 році був прийнятий пролобійований МГ закон «Про внесення змін до Закону України «Про телебачення і радіомовлення» щодо уточнення умов розповсюдження програм телерадіоорганізацій у складі універсальної програмної послуги», норми якого зобов'язали провайдерів оплачувати трансляцію контенту каналів з 1 січня 2017 року. Крім плати, медіагрупи – «Інтер» Дмитра Фірташа, Сергія Льовочкіна і Валерія Хорошковського, StarLightMedia Віктора Пінчука, «Україна» Ріната Ахметова та 1+1 media Ігоря Коломойського – виставили кабельникам «вигідні» умови співпраці.

Наприклад, провайдери не можуть вибирати рейтингові для їхньої аудиторії канали та оплачувати тільки їх. Потрібно вносити плату за весь пакет, до складу якого входять і непопулярні канали. Провайдери довго пручалися нововведенням, вимагали прибрати рекламу з каналів тощо. Але кінець кінцем багато уклали договори з МГ і надалі заклали збільшені витрати в тарифи для своїх абонентів.

Скільки заробляють МГ на нововведенні? Телевізійники не розкривають обсяги доходів, отриманих від кабельників. Якщо вірити даним вітчизняного Держстату про кількість абонентів кабельного телебачення, орієнтовно можна підрахувати, що за 2017 рік чотири медіагрупи зароблять на провайдерах близько 180 млн грн (кабельники платять за одного абонента 5 грн в місяць чотирьом МГ).

Яке зростання розцінок МГ очікується у 2018 році? Перед конференцією TIM 2017 кілька джерел повідомили Мind, що телевізійники мають намір підвищити плату для провайдерів удвічі з початку нового року. На самому заході представники медіагруп «слизьку» тему коментували завуальовано. «Зміна перша і найголовніша: все дорожчатиме. Все те, що було знецінене в боротьбі за споживача шляхом демпінгу. Це необхідна і неминуча річ. Ринку потрібні гроші для розвитку», – заявив директор з розвитку«МГ Україна» Олексій Куракін.

«Ми всі хочемо жити в країні, де люди заробляють більше грошей. Єдиний шлях туди – інфляція. Наші ціни на контент зростатимуть. Ціни провайдерів теж повинні відповідним чином рости», – наголосив стратегічний директор StarLightMedia Федір Гречанінов.

Після тривалого «допиту» вдалося з'ясувати, що ціни в 2018 році, ймовірно, будуть підвищені двічі. З 1 січня 2018 року тарифи на пакети «Плюсів» і StarLighMedia зростуть із 0,75 до 1,5 грн за одного абонента на місяць для провайдерів, які уклали договори з МГ у 2016 році. Генеральний директор «Торсат» (дистриб'ютор каналів групи «Інтер». – Мind) Денис Васянович уникав конкретики: «Наш пакет коштує 3 грн. Ми вже заявляли цього року, що ціни не переглядатимемо». На який період, не уточнив. Директор з розвитку «МГ Україна» (пакет групи в 2017-му продається за 0,45 грн. – Mind) відмовився пояснювати деталі: «Зростання цін нікому не цікаве».

Ринок платного ТБ: наскільки зростуть ціни для українців у 2018 році
Зліва направо: гендиректор «Торсат» Денис Васянович, виконавчий директор 1+1 media Ярослав Пахольчук, стратегічний директор StarLightMedia Федір Гречанінов, директор з розвитку «МГ Україна» Олексій Куракін
Фото: глава правління ІнАУ Олександр Федієнко

Другий «стрибок» тарифів чекає на кабельників після кодування каналів на супутнику і переходу з аналога на цифрове мовлення (обидві події, імовірно, відбудуться навесні 2018 року). «Після чого буде серйозне підвищення, але не на порядок», – запевняє виконавчий директор 1+1 media Ярослав Пахольчук. Крім того, в договорах, швидше за все, з'являться додаткові умови співпраці. «Для припинення демпінгу попередньо зазначається, що провайдери зафіксують мінімальні тарифи для абонентів, нижче яких не «опускатимуться». Для Києва – 49 грн, для інших міст – зі знижувальними коефіцієнтами (0,9 і 0,7)», – розповів виданню анонімний співрозмовник.

Наскільки кабельники можуть підняти плату для абонентів? Опитані Mind провайдери не в захваті від нововведень МГ. Їм знову доведеться або підвищувати свої тарифи, або знижувати рентабельність. «Фактично ми спостерігаємо знищення кабельних провайдерів. Після укладення договорів з медіагрупами наприкінці 2016-го провайдери були змушені підвищити тарифи. Деякі абоненти проголосували ногами: мігрували в безкоштовний ефір. І нове зростання цін посилить відтік абонентів до Т2 (Національна мережа ефірного цифрового телебачення. – Mind). Зберегти тарифи на рівні 2017-го провайдери навряд чи зможуть: вони і так балансують на межі рентабельності», – підкреслив голова правління всеукраїнської асоціації кабельного телебачення і телеінформаційних мереж Юрій Лабунський.

На думку директора консалтингової компанії «Ромсат Консалтинг» Віктора Мазура, після першого збільшення плати для провайдерів вони, у свою чергу, можуть підвищити тарифи для абонентів на 15–20%.

Чому канали на супутнику можуть стати платними? На конференції представники чотирьох медіагруп офіційно підтвердили свою готовність закодувати супутник навесні 2018-го. Раніше Mind повідомляв, що чотири медіагрупи попередньо домовилися закодувати свої 23 телеканали: «Інтер», НТН, К1, К2, «Мега», «Піксель», Zoom, «Enter-фільм», СТБ, ICTV, «Новий», М1, М2, «Оце», «Україна», «НЛО ТБ», «Індиго TV», «1+1», «2+2», ТЕТ, «Плюсплюс», «УНІАН ТБ» і «Бігуді».

Чи залишаться Крим і Донбас без українських каналів? Для кодування медіагрупам потрібно тільки переоформити свої ліцензії в Нацраді з питань телебачення і радіомовлення. У цьому питанні держоргані поки не поспішають чітко оголошувати свою позицію. «Нам потрібно прийняти зважене і правильне рішення. Сьогодні зробити це вкрай нелегко. Якщо у медіагруп все зводиться до питань виживання або отримання прибутку, то у Нацради завдання набагато складніше: ми повинні й індустрію підтримати, і відстояти права держави. На сьогоднішній момент супутникові канали є чи не єдиним джерелом отримання інформації від українських мовників у Криму і на Донбасі. Йдеться про інформаційну безпеку країни», – підкреслив член Нацради з ТБ і РМ Олександр Ільяшенко.

За його словами, поки у Нацради фактично немає важелів впливу на МГ. «Ми маємо намір внести питання кодування до Плану розвитку телепростору на 2018 рік. Цей документ має силу закону. У нас сім членів ради. Будуть гарячі дискусії», – прогнозує Ільяшенко.

Представники медіагруп у свою чергу парирували, що інформбезпека не знизиться. Для переконання аудиторії використовували аргументи з присмаком софістики. Перший: достовірно невідомо, скільки людей у Криму і на Донбасі дивляться українські канали. «На жаль, їх дуже мало. Тому інформаційна безпека не постраждає», – запевняв Федір Гречанінов. «По-друге, для підвищення інформаційної безпеки потрібен якісний контент. Для цього виробник контенту має бути незалежним, у тому числі й фінансово», – заявив Ярослав Пахольчук.

Які рахунки можуть бути виставлені українцям за супутникове ТБ? Щоб дивитися закодовані канали, потрібно буде укласти договір з одним із двох наявних в країні супутникових провайдерів (Viasat або XTRA TV). Далі придбати сет-топ-бокс. Орієнтовно пристрій продаватимуть по $30–35, повідомив виданню Федір Гречанінов. На його думку, щомісячна абонплата на базовий пакет сягатиме близько 50 грн. «Було б дивно, якби за базу супутникові провайдери брали набагато менше або більше, ніж кабельні», – пояснив директор зі стратегічного розвитку групи StarLightMedia.

Скільки зароблять МГ на кодуванні? Зараз в Україні близько 4,5 млн домогосподарств користуються супутниковим ТБ. Навряд чи всі вони вишикуються в чергу за послугами супутникових провайдерів. Частина залишиться дивитися незакодовані українські та іноземні, зокрема й російські, канали. Частина мігрує до кабельних операторів і до безкоштовного ефіру Т2. Точно спрогнозувати частки перерозподілу не взявся ніхто з опитаних спікерів. Припустимо, що закодованим супутником користуватимуться близько 2 млн домогосподарств. Отримуємо 100 млн грн на місяць, або 1,2 млрд грн на рік доходів за базовий пакет.

Велика частина цих грошей «осяде» у супутникових провайдерів, які фактично належать двом медіагрупам. XTRA TV – у власності «МГ Україна», кінцевий бенефіціар – бізнесмен Рінат Ахметов. Viasat належить 12 фізособам. Серед них – бізнесмен Тимур Міндіч (20,1%), Ігор Коломойський (11,2%), Ігор Суркіс (6%), гендиректор 1+1 media Олександр Ткаченко (19%), виконавчий директор 1+1 media Ярослав Пахольчук (19%) та ін.

Яка частка дістанеться «Інтеру» і StarLightMedia, невідомо. Федір Гречанінов розповів Mind, що МГ співпрацюватимуть із супутниковими провайдерами за тією ж моделлю, що і з кабельними.

Чи закодують Т2? Після відключення аналогового і кодування супутникового мовлення єдиним безкоштовним «каналом» залишиться Т2. На думку Ярослава Пахольчука, у зв'язку з невисокою платоспроможністю українців у безкоштовний ефір перейде не менше 40% глядачів.

Представники МГ на конференції офіційно запевняли, що кодування цифрового ефіру не буде. «Не уявляю, що має статися, щоб закодувався Т2. Не вірю в такий сценарій», – заявив Федір Гречанінов. Віктор Мазур передбачає, що базові 30 каналів у ефірі напевно залишаться безкоштовними. При цьому він уточнив: «Платна модель, можливо, пізніше буде застосовуватися до 25 преміум-каналів».

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті