Гендиректор «Укрбуд Девелопмент»: «Обвал «первинки» може статися, якщо всі покупці перейдуть на вторинний ринок»
Олег Майборода – про нові тренди в будівництві, запити на інтелектуальні технології та про те, чому говорити про перенасичення ринку новобудов поки зарано

«Укрбуд» наступає на п'яти «Київміськбуду»: цього року корпорація вже встигла побудувати в Києві 316 000 кв. м, перевершивши свої ж торішні показники з введення житла в експлуатацію.
У створеній ще в 1991 році корпорації складна структура, до неї входять близько двох сотень державних і приватних компаній. Останні п’ять років для корпорації були особливо успішними – компанії вдалося збільшити обсяги будівництва в декілька разів. Побудувавши перший будинок у столиці лише у 2013 році, сьогодні «Укрбуд» рапортує вже про вагомої цифри у 830 000 кв. м житла.
Не обійшлося і без складнощів. У травні минулого року Державна архітектурно-будівельна інспекція позбавила компанію дозволу на будівництво ЖК «Сонячна Рів'єра» через проблеми із землею в замовника будівництва. «Укрбуд» відступати не збирався, викупив ділянку під будинками, що будувалися, отримав новий дозвіл, а управління проектом передав інвесторам, які купили квартири, щоб показати відкритість усіх процесів.
Керівники корпорації, зокрема її колишній президент Максим Микитась, амбітних планів ніколи не приховували – вони мають намір зробити «Укрбуд» лідером на ринку нерухомості Києва. У 2016 році компанія почала будувати 13 нових житлових комплексів, тим самим збільшивши кількість будівельних майданчиків майже до трьох десятків. У корпорації кажуть, що найближчим часом такого числа нових об'єктів не буде, девелопер сконцентрувався на завершенні будівництва за поточними проектами, почавши у 2017-му тільки один об'єкт. Але вже наприкінці цього року або на початку наступного обіцяють представити чотири нові проекти в Києві.
У 2017 році корпорація ввела в експлуатацію чотири житлові комплекси в Києві та декілька будинків і секцій ще в двох ЖК. У планах до кінця року – повністю здати ще два комплекси і частково третій. Щоправда, тепер цим займатимуться глава ради директорів Юрій Пелих і Олег Майборода. Останній очолює компанію «Укрбуд Девелопмент», яка є девелопером та інвестором усіх проектів корпорації в Києві. Максим Микитась же минулого року подався в законодавчу владу, ставши народним депутатом України.
Коріння з Чорнобиля
– Ще декілька років тому про корпорацію «Укрбуд» на ринку житлового будівництва мало хто чув. Зараз компанія – одна з лідерів.
– «Укрбуд» – не «чортик з табакерки». Корпорація не з'явилася нізвідки, вона існує з початку незалежності України і реалізувала десятки проектів по всій країні. Одного тільки житла з 1991 року побудували близько 10 млн кв. м, не кажучи вже про промислове будівництво. «Укрбуд» дуже активно будував і будує в Харкові, Одесі, Львові, інших обласних центрах. Тому за плечима корпорації велика і довга історія. Прихід на будівельний ринок Києва у 2012 році просто став черговою, хоч і дуже важливою віхою в нашому розвитку.
– «Укрбуд» став лідером ринку лише в останні два роки. Для такої динаміки будівництва потрібні ділянки, будівельна техніка, фінансування. Звідки у вас це все?
– До моменту виходу в столицю до корпорації входила достатня кількість будкомпаній з хорошим портфелем, які встигли попрацювати і за кордоном, і в Україні, включаючи унікальні проекти на Чорнобильській АЕС. Тому в нас був і досвід, і будівельники, і техніка, і фінансування – про це неодноразово розповідав Максим Микитась.
З першими побудованими будинками, першими залученими інвестиціями клієнтів прийшов масштаб. Сьогодні динаміка розвитку компанії досягла певного піку і підтримується стабільними продажами. У результаті «Укрбуд» вийшов на перше місце серед українських забудовників за числом одночасно споруджуваних проектів і по праву вважається найбільш динамічним девелопером на ринку. За п'ять років роботи в Києві ми здали в експлуатацію понад 50 будинків. Такої динаміки більше ніхто не має.

Без паніки
– За даними консалтингової компанії CDS, зараз пропозиція на ринку первинної нерухомості перевищує платоспроможний попит вдесятеро. При цьому пропозиція продовжує рости, а попит падати, що загрожує обвалом ринку.
– Ми стежимо за дослідженнями ринку, і, якщо чесно, вони часто викликають у нас запитання. Особливо в тому, що стосується методології підрахунків, яка часто залишається «за кадром». Тому намагаємося все ж спиратися тільки на ту аналітику, в якій впевнені на всі сто. А там картина часто буває зовсім іншою. Наприклад, нам недавно робили порівняльний аналіз кількості квадратних метрів житла на одну людину в різних містах світу.
Підсумок вийшов дуже цікавим. У великих містах США – наприклад, таких мегаполісах, як Нью-Йорк і Вашингтон, на одного жителя припадає близько 80 кв. м. У німецькому Берліні або Франкфурті це 40–45 «квадратів». А в Києві лише 20. Причому в Києві рахувалося з розрахунку 2,8-мільйонного населення. Хоча ми всі розуміємо, що в реальності в столиці живе мінімум на 50% більше людей.
До чого я веду – заділ для зростання у ринку нерухомості колосальний. Це навіть якщо не торкатися питання поновлення старого житла. Щоб просто відповідати європейським показникам, нам потрібно вдвічі, а то і втричі більше житлоплощі.
– Це ви говорите про потенційний попит, а в реальності у людей просто немає грошей на покупку житла.
– Попит в останні пару років, дійсно, стриманий, грошей на руках в українців, правда, не так багато. Але так було і у 2015 році, і ринок не зупинився, він продовжує розвиватися і рости. Обвал «первинки» може статися, якщо всі покупці перейдуть на вторинний ринок. Але «вторинка» при своїй чималій вартості ніколи не зрівняється з усіма перевагами новобудов. Вона не дасть тієї ж якості, енергоефективності, сучасних технологій будівництва. Не дасть сторічної гарантії, нових комунікацій або продуманого благоустрою, нормального сервісу, кінець кінцем.
– Іншими словами, чергової кризи ви не боїтеся?
– Просто не бачу приводу для паніки. Житло в новобудовах затребуване, просто не кожному економічна ситуація дозволяє сьогодні його купити. Це зовсім не те ж саме, що перенасичення ринку, тому продажі не зупиняться. А якщо їх рівень з якихось причин і знизиться, то це може вдарити лише по тим забудовникам, хто вирішив відкусити більший шматок, ніж здатен проковтнути.
Але таких майже не залишилося – у 2014 році невміння розраховувати свої сили згубило дуже багатьох. Ті ж, хто вистояв, як і ми, хто має фінансовий ресурс і не зловживає залученням кредитів, не стали б починати таку велику кількість проектів, якби питання їхнього завершення упиралося виключно в мінливий настрій ринку.
– І все ж складно заперечувати, що сьогодні будують дуже багато. Більше, ніж затребувано.
– Звичайно, конкуренція в Києві дуже висока. Вибір у покупця величезний. Щоб виділитися, дати клієнту привабливу ціну і гарну якість вже недостатньо. Потрібно запропонувати більше – не просто сучасну квартиру, а й комфортне оточення, навіть певний стандарт життя. А все це можливо тільки при комплексному підході та умінні змінюватися.
І це виклик, бо будівельна сфера досить консервативна. Але ми поступово і досить успішно рухаємося в цьому напрямку. Залучили досвідчених архітекторів і урбаністів до роботи над оформленням будинків і благоустроєм навколишньої території. Працюємо над покращенням сервісу обслуговуючих компаній, запускаємо спільні з містом інфраструктурні проекти.

Шлях до інновацій
– Так, будгалузь консервативна – це правда. Багато компаній з інших сфер впроваджують інноваційні рішення. Наприклад, агрокомпанії вимірюють поля за допомогою супутників і дронів. На будівельному ринку ж максимум – це система «розумний дім». У вас є нові рішення, які ви впроваджуєте на ринку?
– Дронов, які можуть замінити будівельні крани, поки не створили, якщо ви про це. Але всі чудово розуміють, що потрібно йти в ногу з часом. Наприклад, ми встановлюємо сучасні системи контролю доступу, які підвищують безпеку мешканців як в квартирах, так і на прибудинковій території. За їх допомоги реально контролювати можливість доступу будь-якої людини в житловий комплекс аж до ліфта або поверху. Можна навіть встановлювати конкретний час відвідування.
При спрацьовуванні сигналізації в одній з квартир весь поверх ізолюється до прибуття охорони, що виключає можливість зловмисника втекти. Подібні рішення і виділяють проекти серед загальної маси. Тим більше якщо йдеться не про точкові інновації, а про цілий взаємопов'язаний комплекс. Ми показуємо, що можемо запропонувати набагато більше, ніж інші.
Що стосується систем «розумний будинок», то я б радив клієнтам детальніше дізнаватися, що саме пропонує забудовник. В основному це поки гучні слова без конкретної реалізації. Людині або пропонують встановити її за додаткові гроші, а це може вилитися в чималу суму, або пропонують настільки урізаний варіант, що такі системи навіть соромно називати «розумним домом»!
Те, що ми запропонуємо покупцям квартир від «Укрбуду» вже наприкінці цього року, – зовсім нове рішення. Встановлюване нами обладнання дозволить управляти всіма системами квартири без складних інсталяцій і налаштувань. Це вже не ті стандартні системи «розумний будинок», які все обіцяють, але в підсумку або не можуть реалізувати, або деруть з клієнтів додаткові чималі гроші за їхню установку. Наш клієнт отримає краще рішення разом із придбаною квартирою. Подробиці вже зовсім скоро, вважайте цю інформацію поки певним тизером! (посміхається)
– «Укрбуд» завжди будував будинки з керамічної цегли, що приваблює споживачів, але збільшує вартість і термін реалізації проекту.
– Так, керамічна цегла дорожче за інші матеріали, але ми дивимося на ситуацію в довгостроковій перспективі. По-перше, це один з найбільш довговічних матеріалів, який роками не втрачає первинного вигляду і міцності та не боїться навіть вогню. По-друге, він «дихаючий», екологічно чистий і безпечний, створює необхідний рівень вологості в приміщенні, відмінно утримує тепло взимку і прохолоду влітку. В результаті використання цегли – це, по-перше, підвищений комфорт мешканців. По-друге – велика енергоефективність будівлі. По-третє – надійність, тобто менша необхідність в поточних ремонтах. З огляду на всі ці плюси, подорожчання проекту в результаті здається не таким вже й великим. Тим більше що наші клієнти регулярно підтримують цей вибір своїми грошима.
– Тоді чому деякі об'єкти ви будуєте за монолітно-каркасною технологією?
– Насправді в керамічної цегли все ж таки є один мінус. Це збільшення термінів будівництва, бо робота з цеглою – справа нешвидка. А монолітно-каркасна технологія дозволяє з хорошою динамікою будувати будівлі майже будь-якої поверховості та форми. При цьому конструкція будівлі залишається міцною, але стає легшою. Менше вага будівлі – менше навантаження на фундамент. Тому в нас число таких проектів і росте. Але при цьому від цегляної технології ми не відмовляємося – взяти хоча б ЖК «Академ-парк», «Казку», «Козацький», «Харківський». І при монолітно-каркасному будівництві ми теж закладаємо несучі стіни лише нашою «фірмовою» червоною цеглою. Тобто поєднуємо переваги обох технологій будівництва.
– Деякі забудовники в Києві заявляють про плани встановлення сонячних панелей на дахах будинків, що дозволить зробити будинок більш автономним і зменшити навантаження на оплату комунальних послуг для мешканців. Ви розглядаєте можливість установки панелей?
– «Укрбуд» цього року єдиний серед забудовників провів соцопитування серед мешканців своїх будинків: ми запитували у них, чим вони найбільше незадоволені. І дуже багато людей скаржилися на високі тарифи. Зрозуміло, що ціна кубометра газу або кіловата енергії – це не те, на що може вплинути девелопер. Але ми бачимо, що людей це питання турбує, тому займаємося ним систематично. Для нас впровадження нових технологій – це природний еволюційний процес. Індивідуальний тепловий пункт у кожному будинку – це щось само собою зрозуміле. Енергоефективні лампи, включення світла за датчиками руху – теж. Почали встановлювати вуличні ліхтарі з сонячними панелями. З введених в експлуатацію комплексів такі вже є в ЖК «Олександрія», також вони встановлені в ЖК «Аристократ», що готується до введення. Зараз готуємо до запуску проект житлового комплексу, де сонячні батареї на дахах будинків будуть накопичувати енергію для освітлення місць загального користування. Це природний шлях розвитку.
– У рекламних проспектах компанія обіцяла за свій рахунок обладнати лічильниками тепла всі квартири, що здаються в експлуатацію у 2017 році. Однак покупці квартир стверджують, що цього не зроблено, а в інвестдоговорі такий пункт відсутній.
– Так, це, до речі, ще один спосіб скоротити вартість «комуналки». З лічильниками все гранично просто. Обіцяли – робимо. Сьогодні в нас уже закуплені близько 2000 лічильників, готових до установки. Вже закінчили установку в ЖК «Старокиївський», «Авангард» і «Олександрія», ставлять у «Герцен Парку». Як тільки узгодимо все з відповідними службами – зможемо приступати і на інших комплексах. Цей процес нешвидкий, але результат його відомий – всі будуть з лічильниками.
А з приводу договорів – усе просто. Встановлювати теплові лічильники забудовника ніхто не зобов'язує. Це наша ініціатива, додатковий бонус для наших інвесторів, і їх отримають навіть ті, хто інвестував раніше і, відповідно, не має такого пункту в договорі.

Ставка на якість
– Забудовники все частіше переносять терміни реалізації. З чим це пов'язано?
– Не з коливанням курсу долара або падінням купівельного попиту, як люблять говорити «диванні експерти». Основна причина куди прозаїчніша і, на жаль, набагато серйозніша. Це зарегульованість і забюрократизованість будівельної сфери. Забудовникам немає сенсу ставити нереалістичні терміни будівництва. Просто яку дату не зазнач, вона завжди може змінитися, особливо на фінальних етапах: введення в експлуатацію, розрахунок пайових внесків, присвоєння поштової адреси тощо. Взяти до прикладу, оформлення того самого сертифіката про готовність будинку до експлуатації. Його отримання може зайняти як пару тижнів, так і пару місяців. Або ось ситуація, знайома кожному девелоперу: будинок повністю готовий, але ти змушений чекати, поки чиновники віднімуть з пайового внеску мільйони гривень, витрачених на створення комунальної інфраструктури.
– Скільки квартир залишається нерозпроданими до моменту закінчення проекту?
– Багато чого, звичайно, залежить від довіри клієнтів. Зрозуміло, що картина від комплексу до комплексу дуже різна, але в середньому приблизно 40% усіх квартир у нас розходяться ще на початковому етапі – коли гарантією закінчення будівництва виступає тільки репутація девелопера. Решта купується здебільшого на активному етапі будівництва. Причому для клієнта не так важливо, скільки побудовано – п'ять поверхів або десять, одна секція або три. Головне, щоб він своїми очима бачив, що будинок будується, зростає день за днем. Після здавання житла зазвичай купують не більше 5% клієнтів. У принципі, ця цифра якраз і порівнянна з тією кількістю квартир, що залишаються нерозпроданими до моменту завершення проекту.
– У вас дуже багато об'єктів будується в хороших місцях в центральній частині міста. Які ще проекти в центрі ви плануєте запустити найближчим часом? Які плани на найближчі пару років?
– Плани, звичайно, грандіозні, інших у нас не буває (посміхається). Само собою, вони включають і нові цікаві проекти. Але ми не хочемо поспішати і розкривати всі карти завчасно. Головне, на чому ми концентруватимемося – це не зростання або обсяги. Наприкінці цього року – на початку наступного ми представимо чотири нових проекти, кілька ще на стадії опрацювання. Але найближчим часом у фокусі «Укрбуду» – якісний розвиток. Наша мета – задавати тренди, показувати ринку, як потрібно працювати. Ті, хто стежить за нашою роботою, вже бачать кроки в цьому напрямку. Але все найцікавіше ще попереду.

Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].