facebook.com
mind
У гонитві за 3G-абонентом: чому безлімітні тарифи – це тимчасова приманка

У гонитві за 3G-абонентом: чому безлімітні тарифи – це тимчасова приманка

Які нові «смаколики» запускають гравці для залучення data-користувачів

Цей матеріал також доступний російською
У гонитві за 3G-абонентом: чому безлімітні тарифи – це тимчасова приманка
Фото Shutterstock

У лютому 2018-го виповниться три роки з моменту проведення 3G-тендера. Однак поки лише близько половини українських абонентів користуються зв'язком третього покоління. Для стимулювання попиту оператори з літа 2017-го стали використовувати досить ризиковий інструмент – безлімітні тарифи. Теоретично, його можна порівняти з ножем, яким можна приготувати їжу, а можна і відрізати собі пальці (прибуток і незадоволених абонентів). Mind спробував проаналізувати, що відбувається на практиці.

Для чого потрібен безлім операторам? Пропозиція необмежених можливостей може стати відмінним драйвером для залучення нових абонентів і зростання ARPU (середнього доходу з абонента). За його допомогою можна «підсадити» користувачів на серфінг у мережі, а потім запропонувати платити більше. «По суті, безліміт – це зазвичай маркетингова приманка, яка сама по собі не несе особливих додаткових можливостей, але привертає клієнта, спрощує вибір послуги та управління нею», – розповідає засновник «Школи маркетингу SMS» Ельдар Нагорний. Однак практика часом вносить свої корективи.

Старт безліму. Першою безлімітну лінійку 3G-тарифів запустила компанія «Vodafone Україна» в серпні цього року. Unlim 3G коштував 50 грн, Unlim 3G Plus – 75 грн. Для порівняння: доступ до 3G у 2015 році компанія почала продавати дорожче: 30 грн за 500 МБ, 50 грн – за 2 ГБ, 90 грн – за 5 ГБ.

Що спонукало оператора знизити планку? За офіційною версією, турбота про потреби абонента. «Ці тарифи для нового сегмента аудиторії. Сьогодні вже є досить багато клієнтів, які спілкуються переважно в текстових і відеомесенджерах, соціальних мережах, чатах. Для спілкування таким абонентам потрібен тільки 3G. Вони можуть не платити за включену послугу голосового зв'язку і SMS. Ми дали нашим клієнтам можливість самостійно вибирати, якими послугами зв'язку користуватися. Крім того, у безлімітах клієнти позбавлені підрахунку витрачених гігабайт і перевірки балансу», – пояснила причини запуску лінійки прес-секретар «Vodafone Україна» Вікторія Павловська.

За неофіційною версією, безлімітна лінійка «червоних» запущена для утримання 3G-абонентів – вона стала ударом у відповідь на «підступи» lifecell. У червні 2017-го оператор вивів на ринок тариф «Жара» (10 ГБ 3G-інтернету, 10 ГБ на YouTube та інші відеосервіси, безліміт на користування Facebook – за 50 грн).

Через пару місяців – у жовтні 2017-го – свою безлімітну лінійку запустив і «Київстар».

Оператор став продавати необмежений доступ до мережі дорожче, ніж «Vodafone Україна»: 155 грн – для препейд-абонентів, 95 грн і 155 грн – для контрактників. Вищі тарифи пов’язані з відсутністю обмежень для користувачів. «Більшість людей не знає, скільки потрібно мегабайтів для комфортного використання мобільного інтернету. Безлімітні тарифи допомагають клієнтам отримувати доступ до ресурсів, що їм необхідні, і не обмежувати себе в спілкуванні. Нова тарифна лінійка полегшує вибір абонентів, оскільки має більш зрозумілі та прості назви комерційних пропозицій», – пояснив виданню начальник департаменту ціннісної пропозиції Павло Хицко.

Що на практиці? Вважаючи, що безліміт – це надання необмежених можливостей щодо трафіку і максимально можливої ​​швидкості, абоненти почали переходити на нові тарифи. І через деякий час перед ними постали «приємні сюрпризи»:

Обмеження серфінгу. Виконуючи вимоги законодавства, оператори описують усі додаткові умови користування пакетами послуг. Деякі з них розміщують не на головній сторінці тарифного плану. Наприклад, абонентам безлімітних пакетів «Vodafone Україна» на день надається 3 ГБ на максимально можливій швидкості. Після споживання цього обсягу швидкість передавання даних знижується до 800 Кбіт/с. Для користувачів закритий доступ до торрент-мереж. Швидкість сервісу потокового відео обмежена до 1,2 Мбіт/с. У «Політиці чесного користування» також підкреслено, що доступ до безлімітного інтернету може бути обмежений при використанні SIM-карти в модемі або застосуванні смартфона, планшета як точки доступу. Крім того, абонентам повідомляється, що швидкість може зменшуватися в умовах підвищеного навантаження на мережу.

У підсумку на просторах інтернету з'являються негативні відгуки абонентів про «усічені» безліміти.

Падіння швидкості передавання даних. Промахами «Vodafone Україна» скористався «Київстар». Президент компанії Петро Чернишов тоді не проминув нагоду заявити, що їхній безліміт буде чесніше за «червоний». Дійсно, додаткові сюрпризи в умови користування «Київстар» не ввів – користувачам надали необмежені можливості.

Вони-то, мабуть, і зіграли злий жарт. Незабаром після запуску безліміту абоненти почали скаржитися на просідання швидкості в мережі оператора. Вони пов'язують проблеми з недостатньою пропускною здатністю каналів. Що відбувається насправді? Це питання ми поставили оператору. «Київстар» поки не відповів.

Абоненти платять більше, ніж споживають? За підрахунками ресурсу Mobitech, для нормального користування смартфоном з усіма його перевагами в середньому абоненту на місяць потрібно від 2 до 4 ГБ. Мобільні оператори заявляють, що споживання 3G-трафіку зростає. За даними звіту «Київстар» за ІІІ квартал 2017 року, у середньому на одного абонента в місяць припадає 835 МБ (на 135% більше проти аналогічного періоду 2016-го). У «Vodafone Україна» і lifecell не уточнюють обсяг трафіку, що в середньому споживається одним клієнтом.

Ці цифри говорять, що найближчим часом середньостатистичному абоненту буде достатньо 4–6 ГБ, він може користуватися більш дешевими і небезлімітними тарифами. Наприклад, у «Київстар» діють тарифи «Безлім Соцмережі» – 3 ГБ за 65 грн, і «Безлім Відео» – 6 ГБ за 95 грн.

«Vodafone Україна» «роздає» безлім в Unlim 3G не у всіх містах України. Для жителів Києва доступний тільки Unlim 3G Plus за 75 грн. Тоді як пакет RED XS, до якого входить 2 ГБ, коштує 50 грн, RED S з 4 ГБ – 70 грн.

У lifecell немає класичної безлімітної лінійки для 3G. Оператор пропонує нічний безліміт на YouTube, інші відеосервіси і 2 ГБ вдень ​​у тарифному плані «Абсолютна свобода» за 75 грн. У лінійці «Оптимальний смартфон» 3 ГБ – за 50 грн, 7 ГБ – за 80 грн.

Наприкінці листопада lifecell вивів на ринок тариф «Лайфхак». У компанії запевняють, що за 89 грн на місяць споживач керуватиме своїм обсягом трафіку. «Абонент сам визначає своє споживання, скільки гігабайтів трафіку в нього буде в пакеті. Спочатку ми даємо 20 ГБ на місяць. Якщо абонент використовує з них 10 ГБ, то наступного місяця він отримає 30 ГБ. Якщо використовує всі 30 ГБ – йому нададуть вже 50 ГБ надалі», – пояснює керівник напрямку тарифних пропозицій на національному рівні lifecell Євген Калінін.

Ще одним «смаколиком» для абонентів може стати можливість економії. За умовами тарифу, якщо абонент оплачує наступний 30-денний пакет послуг до закінчення терміну дії попереднього, він отримує 10 грн знижки. У lifecell вважають, що в подальшому абоненти будуть вибирати чіткі пакети, а не ризиковий безлім.

Чому оператори можуть відмовитися від безліму? По суті, безлімітні тарифи сьогодні вигідні тільки абонентам, які практично «живуть» у мережі, споживають понад 7–8 ГБ на місяць.

Після запуску безлімітної лінійки «Київстар» багато хто чекав крок у відповідь і від lifecell. Представники оператора заявляють, що поки не планують цього робити. «Ми вважаємо, що безліміт – гра на межі фолу. Бо реальних переможців у ній немає. Споживачі програють, бо погіршуватиметься якість передавання даних, компанії рано чи пізно прийдуть до того, що стануть або посилювати умови безлімітів, або скасовувати їх, або підвищувати ціни. А оператори програють, бо доходи від безлімітів можуть не перекрити додаткові інвестиції на поліпшення мережі», – вважає Євген Калінін.

«Vodafone Україна» спочатку заявляла, що до їхньої безлімітної лінійки можна буде підключитися до 31 січня 2018 року. «Ми відразу попереджали, що це акційна пропозиція. За її  підсумками проаналізуємо результати і приймемо рішення, чи продовжуватимемо можливість підключення», – повідомила Вікторія Павловська. У компанії не розкривають число абонентів, що користуються Unlim. «Кількість абонентів конкретного тарифу – комерційна інформація», – зазначила прес-секретар оператора.

«Київстару» дорожча безлімітна лінійка дозволить підвищити ARPU (середній чек у операторів великої трійки – близько 50 грн). Тому найближчим часом компанія навряд чи повністю «перекриє» безліміт. Однак проблеми з перевантаженням мережі, можливо, спонукають оператора ввести додаткові обмеження. Інакше йому доведеться влити чималі інвестиції в збільшення ємності (у нові базові станції або в установлення обладнання на існуючих). У «Київстар» стверджують, що регулярно це роблять.

«Питання окупності безлімітних пропозицій на ринку безпосередньо пов'язане з якістю мережі. Коли клієнти купують безлімітний інтернет, вони починають більше користуватися ним, не бояться обмежень. Якість сервісу для «Київстар» – ключовий показник, компанія постійно приділяє цьому увагу та інвестує в розвиток мережі», – зазначає Павло Хицко. Разом з тим у компанії не уточнюють число абонентів, які підключилися до нових пакетів послуг.

«Продавати безлімітні пакети вигідно в разі, якщо більшість клієнтів споживають менше, ніж заплановано. Коли таких клієнтів багато, компанія оплачує витрати споживачів, що перевищують внутрішні ліміти. Якщо ж багато абонентів споживають багато – використовувати безлім небезпечно, так він може принести компанії збитки», – резюмує CIO ADV Group Віталій Георгієв.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Viber та Telegram