mind
Геть з дороги: як уряд змінює правила гри на ринку пасажирських автобусних перевезень

Геть з дороги: як уряд змінює правила гри на ринку пасажирських автобусних перевезень

Що та для кого зміниться

Цей матеріал також доступний російською
Геть з дороги: як уряд змінює правила гри на ринку пасажирських автобусних перевезень
Фото УНIАН

«Ринок автобусних перевезень перейде на абсолютно новий сервіс протягом 1–1,5 року», – заявив 8 лютого в ефірі одного з телеканалів Володимир Омелян, міністр інфраструктури. У глави відомства є привід для таких обіцянок – напередодні Кабінет міністрів дав старт реформі ринку регулярних автобусних перевезень. Зокрема, уряд затвердив постанови «Про внесення змін до Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту» та «Про внесення змін до Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування».

Зміни стосуються міських, приміських і міжміських маршрутів. Чого стосуються ці поправки і як вони вплинуть на ринок, розбирався Mind.

Що зміниться для пасажирів? У теорії, має змінитися якість обслуговування пасажирів і взаємини між перевізником та власником автостанції. Наприклад, транспортні засоби відповідатимуть екологічним вимогам, вимогам з безпеки, будуть спеціально обладнані для перевезень осіб з інвалідністю. Також для цієї категорії громадян передбачений додатковий сервіс: представник компанії-перевізника має надавати їм допомогу при виході/вході з автобуса, перевіряти, чи не забули вони багаж, ручну поклажу/особисті речі тощо.

Також особи з інвалідністю, вагітні та батьки з дітьми дошкільного віку зможуть без черги придбати квитки.

Автостанції інформуватимуть про всі послуги та їхню вартість на своїй території. Перевізники повинні будуть опублікувати графіки руху автобусів, облаштувати і розмітити платформи.

При цьому нові правила дещо урізають права пасажирів. Наприклад, чинне законодавство дозволяло купувати квитки для дітей від 6 до 14 років зі знижкою 25% у період з 1 жовтня по 15 травня – внесені зміни виключають такий пункт.

Що зміниться для бізнесу? Компанія-перевізник і автостанція (вокзал) повинні будуть укласти договір, в якому пропишуть умови співпраці (зараз такий договір укладається на основі типового договору, який затверджує МІУ).

При цьому поправки трохи спрощують правила подання документів і проведення конкурсів на вибір перевізників, відкриття нових автостанцій тощо. З часом передбачається введення електронного документообігу.

Розмір станційного збору визначатиметься власником автостанції (зараз узгоджується з облдержадміністраціями), перелік послуг та їхня вартість – розраховуватимуться і затверджуватимуться перевізником і власником автостанції (наразі порядок розрахунків для автостанції затверджує МІУ).

Компанії не зможуть використовувати переобладнані та непристосовані для перевезення пасажирів транспортні засоби. У міністерстві кажуть, що перевагу на конкурсах отримуватимуть перевізники, які пропонують автобуси з низькою підлогою, електробуси, автобуси з більшою категорією екологічності (Євро-3 – Євро-6).

Крім того, перевізнику, що працював на маршруті без порушень, обіцяють надати право продовжити дозвіл ще на п’ять років за умови, якщо він інвестує в оновлення парку.

Які плюси і мінуси нових правил? Навряд чи нові поправки кардинально поліпшать ситуацію в цілому. Адже зміни не передбачають посилення контролю за станом транспортних засобів – цими питаннями, як і раніше, займатиметься «Укртрансбезпека».

З позитивних моментів для ринку – прийняті документи деякою мірою полегшують ту бюрократію, з якою стикаються перевізники при укладанні договорів і отриманні дозволів на перевезення. Наявність дозволів на маршрути була однією з причин придбання «Автолюкса» компанією Ecolines на початку 2017 року (перевізник увійшов до структури латвійської компанії «Норма-А», яка також володіє брендом Ecolines).

Які перспективи ринку? «Конкуренція в міжобласних перевезеннях має призвести до того, що в Україні буде 4–5 компаній, що залучатимуть клієнтів комфортом, якістю і низькою ціною», – каже Володимир Омелян.

При введенні нових правил і посиленні контролю за їхнім виконанням дійсно зміниться розстановка сил на ринку – невеликі перевізники не зможуть витримати нові вимоги і будуть змушені згорнути діяльність. Але кількість компаній, які займатимуться автобусними перевезеннями, все одно не зменшиться до кількості, заявленої міністром.

Зараз, за оцінками Олександра Кави, транспортного експерта, на ринку працює близько 20 000 автобусних перевізників. У переважної кількості компаній у парку налічується 2–5 транспортних засобів, часто це старі вживані автобуси з Європи (нерідко – переобладнані), так звані маршрутки. Працюють вони зазвичай нелегально – часто без ліцензій і без укладення будь-яких договорів на обслуговування маршруту.

Що на кону? У компанії Busfor (сервіс з онлайн-продажу квитків) вважають український ринок автобусних перевезень перспективним. Так, за перше півріччя 2017 року компанія (сервіс працює з 5000 перевізників) продала вчетверо більше квитків, ніж за аналогічний період 2015 року (щоправда, сюди входять також і міжнародні напрямки).

Минулого року Busfor оцінювала обсяги українського ринку в $1 млрд. Олександр Кава вважає, що цифра набагато більше – близько 100 млрд грн ($3,5 млрд). «Автобусні перевезення – ринок, що швидко розвивається та є вельми перспективним, він претендує і на пасажирів «Укрзалізниці». У залізниці вже не вистачає вагонів, є багато інших проблем, тому її пасажири шукатимуть альтернативу», – прогнозує експерт.

У структурі пасажиропотоку країни на частку автомобільних перевезень припадає не менше 50%. За даними Держстату, автомобільний транспорт за підсумками 2017 року перевіз біля 2 млрд пасажирів. Згідно з неофіційними даними, ця цифра як мінімум удвічі більша.

Інтерес до українського ринку є і у великих іноземних компаній. Про що свідчить та сама покупка «Автолюкса». Крім того, за останні два роки в Україну прийшло працювати декілька європейських перевізників (Ecolines, Flixbus тощо). Працюють вони не лише на міжнародних маршрутах, а й на внутрішніх.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті