facebook.com
mind
Гендиректор фармацевтичної фірми «Дарниця»: «Імпортозаміщення – це не більш ніж один з проявів конкуренції»

Гендиректор фармацевтичної фірми «Дарниця»: «Імпортозаміщення – це не більш ніж один з проявів конкуренції»

Світлана Діденко – про ринкові реалії, інтереси держави, уподобання пацієнтів і готовність компанії до медичної реформи

Цей матеріал також доступний російською

Медична реформа, що стартувала в Україні, змушує переглядати підходи до лікувальних практик на всіх рівнях. Нові форми взаємодії лікарів та пацієнтів так чи інакше позначаються і на фармацевтичній галузі. Тим паче, що початок активної фази медреформи збігся за часом з першою річницею введення в Україні практики реімбурсації – повернення пацієнтам грошей, сплачених за придбання життєво необхідних ліків. У 2017 році з держбюджету України на ці цілі було спрямовано 700 млн грн, а цього року планується виділити 1 млрд грн.

Національний перелік препаратів, які підпадають під дію програми «Доступні ліки», наразі налічує 239 позицій. 11 з них виробляються ПрАТ «Фармацевтична фірма «Дарниця» і призначені для лікування серцево-судинних захворювань. За словами представників компанії, сьогодні істотного економічного ефекту від нововведення ринок поки не відчуває, але в середньостроковій перспективі реімбурсація здатна стимулювати попит.

Як підкреслюють у «Дарниці», програма «Доступні ліки» має базуватися на Національному переліку, виходити з можливостей держбюджету і доступності ліків з урахуванням терапевтично еквівалентних доз. Для фарміндустрії ці документи є орієнтиром у формуванні продуктового портфеля. Але реалії такі, що Нацперелік містить частину лікарських засобів, чий життєвий цикл вже закінчується, і які повинні поступитися місцем новим препаратам. Представники індустрії готові активно співпрацювати з урядом в питанні коригування нормативних документів.

ПрАТ «Фармацевтична фірма «Дарниця» входить до десятки найбільших фармвиробників України. Якщо в грошовому вираженні за підсумками 2017 року компанія посідає третє місце, то в натуральному – вже 10 років як перше. Стабілізація курсу гривні та збільшення попиту з боку споживачів на українські ліки за останні два роки стимулювали «Дарницю» змінити стратегію розвитку, посилюючи портфель дорогих препаратів. Про те, над якими продуктами працює компанія, як «привчає» до них ринок, в які країни планує поставляти ліки і чому сьогодні складно конкурувати із західними фармацевтичними брендами, генеральний директор фармфірми «Дарниця» Світлана Діденко розповіла в інтерв'ю Mind.

Гендиректор фармфирмы «Дарница»: «Мы ломаем стереотипы об отечественной фармацевтике в головах врачей»Світлана Діденко

– Український ринок ліків останнім часом зростає навіть у доларовому вираженні. З чим це пов'язано?

– Станом на кінець 2017 року обсяг вітчизняного ринку лікарських засобів склав 61,2 млрд грн, або $2,3 млрд. За нашими прогнозами, у 2018-му ринок зросте на 20% у гривні. Але ростом це можна назвати з певною засторогою. Якщо порівнювати з попередніми двома роками – так, це зростання. Якщо порівнювати з періодом 2010–2014 років – це початок відновлення ринку. В першу чергу це пов'язано з поліпшенням економічної ситуації в країні.

– Як на цьому тлі почувається ваша компанія?

– У 2015–2017 роках відбувалося перезавантаження стратегії «Дарниці» і трансформація компанії з виробничої на маркетуючу. Завдяки цим змінам вона росла з випередженням як в гривні (на 3% вище, ніж ринок), так і в упаковках (на 4% вище, ніж ринок), при цьому демонструючи вищий індекс еволюції.

– Які лікарські бренди «Дарниці» найзатребуваніші на ринку?

– Дев'ять лікарських засобів з продуктового портфеля компанії за результатами 2017 року є лідерами ринку.

Якщо говорити про лікарів, то їм найцікавіший кардіологічний сегмент портфеля «Дарниці», особливо новинки. Дійсність така, що серцево-судинні захворювання – причина третини смертей у світі. А в Україні – найпоширеніша причина інвалідизації та смертності. Щоб протистояти цій тенденції, ми активно і цілеспрямовано розробляємо препарати для лікування ішемічної хвороби серця, артеріальної гіпертензії, а також первинної та вторинної профілактики серцево-судинних захворювань. Впродовж 2015–2017 років «Дарниця» представила вісім препаратів для лікування цієї категорії захворювань. За цей час на ринок було виведено 16 нових продуктів, впровадження ще 14-ти намічено протягом 2018 року.

Над розробкою і дослідженнями у нас працює команда з майже 70 фахівців, низка з яких мають наукові ступені. Також ми залучаємо лідерів наукового середовища, використовуючи цінний досвід і знання вітчизняної науки. Серед наших партнерів – Інститут кардіології ім. Д. Стражеско, Національний інститут хірургії та трансплантології імені О. Шалімова, Національна медична академія післядипломної освіти ім. П. Шупика.

Всього в портфелі компанії налічується понад 250 позицій 15 лікарських форм, які забезпечують лікарям ефективні рішення у сфері кардіології, неврології та проблем болю, а також в інших категоріях. При цьому ми робимо акцент на препаратах з переконливою доказовою базою.

– Якими саме новинками поповнився продуктовий портфель у 2017-му, що планується впровадити цього року?

– У 2017 році «Дарниця» представила кардіологам України розширену лінійку з двох комбінованих препаратів з високою доведеною клінічною ефективністю для лікування гіпертонічної хвороби 2-го і 3-го ступеня. До їх складу входять діючі речовини валсартан, амлодипін та гіпотіазид – одні з найбільш ефективних і вивчених антигіпертензивних засобів 1-ї лінії, що мають найбільшу доказову базу.

Також ми вивели на ринок препарат, необхідний для лікування наслідків, викликаних серцевою недостатністю. Ще одна новинка від «Дарниці» – препарат L-аргініну гідрохлориду для лікування атеросклерозу судин серця і головного мозку, ішемічної хвороби серця і стенокардії. Його сьогодні успішно використовують кардіологи, терапевти і хірурги. Це не тільки сучасна молекула, а ще й інноваційна інфузійна форма випуску, що повністю відповідає вимогам європейської фармакопеї.

На початку 2018 року ми представили неврологам новий препарат для лікування нейропатичного болю периферичного або центрального походження. А для отоларингологів цього року пропонуємо новий сучасний препарат для комплексного лікування гострих і хронічних тонзилітів.

– Виводячи на ринок нові продукти, як привертаєте до них увагу медперсоналу?

– У комунікації з лікарями ми теж прагнемо до інноваційності. Наприклад, розробили мобільний застосунок GreenBoоk. Він розрахований перш за все на лікарів-кардіологів, неврологів і терапевтів, але в перспективі ми плануємо розширити його для більш ефективного спілкування з фармацевтами і провізорами.

GreenBoоk – це сервіс, покликаний полегшити лікарям доступ до актуальної інформації: він містить європейські та українські протоколи лікування, алгоритми надання медичної допомоги, календар конференцій і тренінгів, наукові публікації. Додаток передбачає адресну взаємодію з лікарями і отримання зворотного зв'язку.

Закладено в нього і освітні можливості. Ми пропонуємо лікарям пройти інтерактивне навчання – вебінари і онлайн-лекції, після завершення якого буде виданий сертифікат.

Також найближчим часом планується активізувати функцію геоаптеки – пошуку препарату в найближчих аптеках із зазначенням ціни, що дозволить забезпечити додатковий комфорт для пацієнта під час прийому в лікаря без будь-яких ресурсних витрат з боку останнього.

– Ви експортуєте продукцію в 15 країн світу. Яка географія експорту, і чи розширюватиметься вона цього року?

– Крім так званих органічних ринків (Грузії, Молдови, Казахстану, Узбекистану та ін.), ми плануємо збільшити поставки на Близький Схід, а до кінця цього року отримати реєстрацію в одній з країн Південно-Східної Азії. Також, за підсумками роботи останніх двох років, розраховуємо на збільшення поставок на ринок Європи.

– На українські компанії припадає близько 2/3 продажів ліків у натуральному вираженні, але лише близько 1/3 – у грошовому. Чи збирається «Дарниця» освоювати сегмент дорогих ліків?

– Так званий сегмент дорогих ліків – неоднорідна група. Здебільшого це ті самі генерики (лікарські засоби, на діючу речовину яких закінчився термін патентного захисту або захищені патентами препарати, що випускаються за примусовою ліцензією. – Mind), але імпортного походження. І тільки малу частку становлять оригінальні продукти – як захищені патентами, так і ті, що втратили ексклюзивність на ринку.

На сьогодні близько 60% роздрібних продажів «Дарниці» складають середньо- і високовартісні препарати. Але входження в цей сегмент буде не самоціллю, а наслідком поновлення продуктового портфеля за рахунок виведення нових високотехнологічних і оригінальних продуктів у сфері кардіології та неврології.

– Експерти прогнозують зростання імпортозаміщення на ринку ліків. Як «Дарниця» працює в цьому напрямку? Які сегменти ринку поки залишаються за закордонними компаніями?

– Так, імпортозаміщення ростиме, і для цього є підстави. Хочу звернути увагу, що імпортозаміщення – це лише одна з граней конкуренції, не більше того. Але на неї завжди звертають більше уваги під час валютних коливань – це важливо для економічних оцінок і прогнозів національного рівня. Для учасників ринку, зокрема для нас, частка імпортних препаратів у певному сегменті може бути тільки попереднім прогностичним показником привабливості сегмента.

Імпорт також неоднорідний: тут можуть бути як продукти, вироблені в країнах з суворою регуляторною політикою, так і з більш, скажімо так, ліберальної; оригінальні продукти і генерики, ЛС відомих компаній і зовсім нових, «західних» лише за пропискою головного офісу.

Це результат багатофакторної конкуренції, в якій враховується якість лікарського засобу, ефективність, довіра до виробника, попередній досвід, рекомендації лікарів, фармацевтів та відгуки людей, прихильність до тих чи інших брендів і виробників.

Для «Дарниці», безумовно, цікаві досягнення великих транснаціональних компаній, як оригінальних, так і генеричних, у сегментах кардіології та неврології. Ми завжди оцінюємо три складових: інноваційність молекул, складність комбінації та  доведену клінічну ефективність. Онкологія, цукровий діабет типу 1 (сучасні інсуліни), гепатит С, орфанні (рідкісні) захворювання – це ті сегменти ринку, які вимагають глобальних розробок і досліджень, а значить й інвестицій. Це, перш за все, можливості глобальних зарубіжних компаній.

– Яка наразі ваша фактична частка у БХФЗ? Як ви прокоментуєте звинувачення в недружньому поглинанні, що звучали на вашу адресу з боку акціонерів цього заводу?

– В Україні, як і в усьому світі, злиття і поглинання є еволюційними шляхами розвитку компаній. Наведу лише декілька свіжих прикладів. У 2015 році швейцарська Acino Pharma AG закрила операцію з купівлі української фармацевтичної компанії «Фарма Старт». У 2016 році Teva Pharmaceutical Industries придбала підрозділи Allergan з виробництва генеричних препаратів Actavis Generics.

Поширений також обмін активами між компаніями. Минулого року французька Sanofi та німецька Boehringer Ingelheim зробили обмін активами: ветеринарний бізнес Sanofi обміняли на виробництво безрецептурних препаратів Boehringer Ingelheim.

Це лише точкові приклади розвитку світового партнерства, що є частиною глобального тренду, і Україна – не виняток. Стратегія нашої компанії завжди передбачала можливості для неорганічного зростання. Саме тому ми використовували можливість участі в публічних торгах на придбання частини пакета БХФЗ.

Сьогодні частка «Дарниці» у БХФЗ становить понад 30%. Ми розглядаємо цю інвестицію як потенціал для зростання і розвитку обох компаній. Саме тому неодноразово зверталися до інших акціонерів і керівництва БХФЗ з пропозиціями синергії досвіду управління, продуктового портфеля, підвищення ефективності бізнесу і корпоративного управління.

Наші звернення, всупереч бізнес-логіці, поки не були належним чином сприйняті акціонерами БХФЗ, але це лише питання часу.

– Ви говорили, що державна програма «Доступні ліки» – це «ретро-портфель» препаратів, що давно втратили актуальність. Наведіть приклади таких застарілих препаратів. Чи працюєте ви з держорганами над удосконаленням цього портфеля?

– Це неточна інтерпретація моїх слів в одному з інтерв'ю. Дослівно це звучало так: «Замість впровадження нових лікарських засобів нас, фактично, спонукають створювати «ретро-портфель». Це було сказано в контексті наших підходів до розвитку власного продуктового портфеля.

Там же я наводила приклад такого продукту – це симвастатин. Повторюся ще раз: до впровадження програми симвастатин завершував свій життєвий цикл на ринку України з часткою близько 2,5%, у грошовому і натуральному вимірах, поступившись більш сучасним представникам класу – аторвастатину та розувастатину. Через це ми свого часу відмовилися від подальшого випуску симвастатину, замінивши його на нові сучасні молекули. Для статинів характерний ефект класу, отже, включати одного представника класу, з моєї точки зору, неправильно. Загальновизнаною є практика застосування терапевтично еквівалентних доз, тобто доз різних лікарських засобів (з різними діючими речовинами), що надають той самий ефект.

Іншими словами, держава при такому підході купує ефект, а не ліки, і вартість цього ефекту не змінюється від назви ліків або діючої речовини. Така модель застосовується в країнах з високорозвиненими системами охорони здоров'я.

Я наводила дані цінового аналізу станом на листопад 2017 року, показавши упущену економію коштів програми. Практично, щоб виправити ситуацію, необхідно включити зараз хоча б лідера ринку статинів – аторвастатин, вказавши, що доза в 10 мг останнього повинна бути за ціною на рівні 20 мг симвастатину.

Щодо співпраці – так, ми завжди намагаємося не втратити такий шанс.

– Яких кроків ви очікуєте від держави для поліпшення бізнес-клімату на лікарському ринку України?

– Має бути взаємодія на стратегічному рівні між державою і промисловістю. У західному світі це називається Public-Private Partnership.

Яких саме кроків очікуємо – кроків для посилення економічної конкуренції. Не більше і не менше. Думаю, що після важливого кроку з реімбурсації, яку держава запустила для підтримки населення, необхідно перейти в поле відкритих електронних торгів між виробниками, створити перспективні плани за державними програмами компенсації лікування. Проводити тендери на майбутні поставки, вносити зміни в правила проведення закупівель за бюджетні кошти за принципом 1 лот = 1 найменування ЛЗ, розширювати Національний перелік ЛЗ, а також прийняти на рівні держави зрозумілий і конкретний план по боротьбі з контрафактною продукцією на ринку (серіалізація, агрегація).

– Чи вплине медична реформа на бізнес «Дарниці»?

– Так, звичайно, вплив на всіх учасників ринку неминучий. Як саме, в яких проявах, поки сказати важко. У будь-якому випадку, як би не проходила реформа, портфель препаратів, що використовуються лікарем, визначається протоколами лікування. І зусилля «Дарниці» багато в чому зосереджені на формуванні портфеля препаратів (молекул), які використовуються як мінімум у протоколах лікування Європи.

Проте, я вважаю, що ми знаходимося в хорошому становищі для зростання і розвитку бізнесу. На випадок успішного і ефективного впровадження реформи первинної ланки – у нас великий, доступний і швидко зростаючий продуктовий портфель.

– З якими показниками «Дарниця» завершила минулий рік?

– За підсумками 2017 року наша ринкова частка склала 15%, що вдвічі більше, ніж у найближчого конкурента. У грошовому вираженні, як і попереднього року, ми зберігаємо третю позицію.

– Які чинники стали ключовими для зростання?

– Серед внутрішніх факторів успіхом я вважаю те, що вдалося знайти баланс між зусиллями, спрямованими на підтримку динаміки поточного «зрілого» продуктового портфеля, і ресурсами, які ми витрачаємо на розробку і запуск нових продуктів.

Зовнішнім фактором успіху декількох останніх років стала довіра і прихильність співробітників системи охорони здоров'я, фармацевтів і пацієнтів до нашої продукції. Завдяки взаємодії безпосередньо в точці старту – на виробництві – ми залучаємо лікарів, отримуємо зворотний зв'язок і ламаємо стереотипи, що сформувалися колись в їхніх головах про вітчизняну фарміндустрію. І це дає свої плоди.

– Яка бізнес-стратегія «Дарниці» на найближчі 2–3 роки?

– У найближчі 2–3 роки ми продовжимо працювати над розширенням портфеля препаратів для лікування тяжких і значно поширених захворювань у кардіології, неврології та болю, а також – над розвитком сервісів для лікарів і пацієнтів.

Важливе завдання для «Дарниці» – турбота про лікарів і підтримка їхнього професійного розвитку. Ми пропонуємо нові формати інтерактивного навчання на додаток до тих науково-практичних заходів, які компанія проводить вже не перший рік.

Дотримуючись мети – пояснити місце комбінованих препаратів у лікуванні пацієнтів з артеріальною гіпертензією та атеросклерозом – «Дарниця» приєдналася до проекту On-line education для докторів (кардіологів, сімейних лікарів) України на базі сайтів WEBCARDIO.org та WEBFAMILY.ORG. Це спільний проект з НМАПО ім. П. Л. Шупика, у межах якого заплановані навчальні науково-практичні лекції з проблем артеріальної гіпертензії та атеросклерозу, надання інформації щодо переваг лікування артеріальної гіпертензії комбінованими препаратами виробництва «Дарниці», а також проведення онлайн-тестування лікарів.

Нещодавній випадок грубого порушення лікарями інструкції для медичного застосування одного з наших препаратів, що спричинило смерть пацієнта, змусив нас по-новому поглянути на проблему дотримання рекомендацій щодо застосування лікарських засобів, що містяться в інструкціях для медичного застосування. Ми не можемо залишатися осторонь й ініціюватимемо впровадження на рівні держави додаткових заходів, мета яких – підвищити відповідальність і професіоналізм лікарів.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті