«Тоді ми йдемо до вас»: чи загрожують українському істеблішменту американські санкції
Чому настав час забувати про «рятівні» офшори

Україна веде надскладні переговори з Міжнародним валютним фондом про виділення чергового траншу в $1,6 млрд. Можновладці наголошують на тому, що МВФ висуває вимоги про «приведення цін на газ до ринкових показників», фактично, наполягаючи на їхньому підвищенні. Але чомусь замовчують інший бік питання: МВФ, перш за все, вимагає почати по-справжньому боротися з корупцією. І головне – створити Антикорупційний суд.
Влада ж на всіх рівнях саботує цей процес, і вже зрозуміло, що до червня, як того вимагав МВФ, Антикорупційного суду в Україні, скоріш за все, не буде. Гірше від цього стане лише самій владі в Україні, бо у західного світу є інші механізми боротьби з корупцією політичних еліт в країнах з економікою, що розвивається, до яких належить і Україна. І, схоже, ці механізми будуть дуже скоро задіяні.
Йдеться, перш за все, про закон «Про оподаткування доходів і/або коштів на рахунках громадян США в іноземних банках» (Foreign Account Tax Compliance Act), більш відомий у світі як FATCA, або «Закон проти відмивання грошей».
Україна вже підписала міжурядову угоду про впровадження в повсякденну практику бізнесу вимог FATCA. Міністерство фінансів уже розробило проект постанови Верховної Ради про ратифікацію зазначеної угоди, а також законопроект «Про внесення змін до Податкового кодексу України у зв'язку з ратифікацією Угоди між урядом України та урядом Сполучених Штатів Америки для поліпшення виконання податкових правил і застосування положень Закону США «Про податкові вимоги до іноземних рахунків» (FATCA)». Кабінет міністрів схвалив обидва документи і прийняв рішення подати їх до Верховної Ради для включення до порядку денного.
Приймуть цей пакет документів депутати чи ні, скільки часу відкладатимуть процедуру – не має значення. Якщо приймуть, то передання даних, які вимагає FATCA, буде централізованим. А не приймуть – дані, як і зараз, передаватимуться в добровільному порядку. Але це ніяк не вбереже рахунки і компанії українських чиновників і бізнесменів від інтересу з боку Служби внутрішніх доходів США.
Чого більше у громадян США – прав чи обов'язків? Служба внутрішніх доходів США (Internal Revenue Service (IRS). – Mind) хоче знати про своїх громадян все. Особливо про тих, хто живе, веде бізнес або просто володіє рахунками і активами за кордоном. І навіть готова платити інформаторам премії в розмірі 25% від стягнутих у дохід держбюджету сум, прихованих від оподаткування. Така політика дає свої результати.
У 2007 році співробітник швейцарського UBS Bank, громадянин США Бредлі Біркенфельд (Bradley Charles Birkenfeld) зробив вчинок високої громадянської свідомості – розкрив IRS банківську таємницю. Він розповів службі, що в UBS Bank американські скруджі відкрили понад 4000 рахунків, не бажаючи ділитися з Батьківщиною прибутком, дивідендами і роялті.
У 2012 році Біркенфельд отримав винагороду – $104 млн, UBS Bank заплатив $980 млн штрафних санкцій, а IRS додатково направила до бюджету США $1,292 млрд. У цю суму не увійшли 30%-й податок і штрафи, які сплатили громадяни, аби не бути звинуваченими в «шахрайській змові з UBS Bank проти податкової служби США».
Як вирішили проблему в США? Вчинок Біркенфельда і став приводом до того, що у 2010 році Конгрес США прийняв закон «Про оподаткування доходів і/або коштів на рахунках громадян США в іноземних банках» (Foreign Account Tax Compliance Act – FATCA).
1 липня 2014 року цей закон набрав сили. Він сформульований так, що в усіх іноземних фінансових інститутів виникло зобов'язання повідомляти в IRS про наявність у себе рахунків/доходів/засобів громадян США. Крім того, практично всі іноземні організації також регулярно мають передавати відомості про всіх клієнтів/бенефіціарів свого бізнесу і доводити, що серед них немає громадян США. Інакше до них будуть застосовані санкції.
А тим часом в Україні. Поки Конгрес США готував і приймав свій «закон про відмивання грошей», у 2009–2010 роках в Дніпропетровську знайшлося п'ять громадян України, які займалися тим, що кожен день ходили до місцевих банків – «Класік» та «Акта» – і отримували гроші.
У «Класік» за період з серпня 2009 року по квітень 2010 року двоє з них отримали готівкою 9,365 млрд грн. У «Акті» тільки у вересні 2009 року (за інші періоди «інформація про рух за рахунками загублена». – прим. автора) четверо з них щодня купували по $10 млн і по 5 млн євро.
Про інших учасників цієї «схеми» офіційних відомостей немає, але судячи з того, що лише у 2009 році банк «Акта» продав готівкової валюти на $1,196 млрд (майже 9% обсягу продажів всієї банківської системи України), це була феноменальна операція з відмивання капіталів.
А потім була президентська виборча кампанія 2010 року. І хто саме, і скільки грошей з цього мільярда доларів витратив, невідомо, оскільки в Україні не знайшлося свого біркенфельда. А Державна фіскальна служба (ДФС) про долю кримінальних проваджень за цими фактами відмивання грошей, а також про долю громадян – учасників цього «феномена», досі сором'язливо мовчить. Тому й імена цих громадян озвучувати не можна.
Бізнес їх безсмертний. Через вісім років ситуація на українському ринку послуг з відмивання коштів не змінилася. Досить подивитися на статистику ДФС за 2017 рік – як відбувався облік готівки.
Під час перевірки використання касових апаратів, реєстраторів, терміналів та іншого ДФС встановила:
- у 62% випадків – неоприбуткування готівкових коштів;
- у 15% випадків – непроведення розрахункових операцій через касу;
- у 13% випадків – продаж товарів, які не відображені в обліку товарних запасів за місцем продажу;
- у 3% випадків – невідповідність показників каси і суми готівкових коштів у касі, невидавання фіскальних чеків;
- з 9400 суб'єктів підприємницької діяльності, що продають товари через інтернет-магазини, касові апарати зареєстрували лише 3200 платників податків.
При цьому під перевірки не потрапили найбільші оптово-роздрібні ринки країни, такі як харківський Барабашово і одеський «7-й км».
За виявлені порушення ДФС наклала штрафів на 378 млн грн. З них були оскаржені і скасовані:
- в адміністративному порядку – 3,1 млн грн (0,8% від усіх застосованих);
- у судовому порядку – 6,1 млн грн (1,6% від усіх застосованих).
З огляду на оскаржені суми штрафів, можна сказати, що в 90% випадків, як максимум, або в 60% випадків, як мінімум, готівка йшла в нелегальний обіг, і ділки, які попалися, не хотіли зайвий раз привертати до себе увагу. Цікаво, скільки загалом готівки «пройшло повз касу», переведено через різні «мийки» і «пральні» у безготівковий обіг, конвертовано в євро або долари, «відмито» через офшорні компанії, повернуто в Україну тощо.
У ДФС відповіді немає. Але є дані тієї ж ДФС для порівняння: у 2017 році сума виручки, врахованої офіційними касовими апаратами, склала 893 млрд грн.
Хто і як відстежує фінансові операції? На передньому краї боротьби з відмиванням грошей стоять численні банківські служби фінансового моніторингу, compliance та ін., обов'язком яких є проведення процедур з ідентифікації, верифікації та вивчення клієнтів: PEP (Politically Exposed Person), KYC (Know You Customer) тощо. Результати їхньої роботи невтішні.
Державна служба фінансового моніторингу (ДСФМ) у 2017 році передала до правоохоронних органів повідомлень:
- про підозрілі фінансові операції на суму 59,4 млрд грн;
- про відмивання коштів, «отриманих від корупційних діянь, розкрадання і привласнення державних коштів і майна» на суму 16,2 млрд грн;
- за фактами зловживань з «бюджетними активами» і про сумнівні фінансові операції «за участю національних громадських діячів і пов'язаних з ними осіб» на 3,6 млрд грн;
- НБУ з січня по квітень 2018 року направив до правоохоронних органів матеріалів про підозрілі фінансові операції клієнтів 21 банку на загальну суму понад 16,3 млрд грн, $80,5 млн, 7,7 млн євро (тільки за результатами фінансового моніторингу).
Як стверджують у НБУ, йдеться про платежі, «характер або наслідки яких дають підстави вважати, що вони можуть бути пов'язані з виведенням капіталів, легалізацією кримінальних доходів, конвертацією безготівкових коштів у готівку, здійсненням фіктивного підприємництва, ухиленням від сплати податків».
Якою є ціна некомпетентності? Ціна поганої роботи служб compliance та фінансового моніторингу українських банків поки ще невелика. У 2017 році НБУ оштрафував лише 15 банків, і лише на 67,55 млн грн. Штрафи накладалися за порушення вимог щодо ідентифікації, верифікації та вивчення клієнтів (процедури PEP і KYC); ризикову діяльність у сфері фінансового моніторингу; невиконання зобов'язань про відмову від обслуговування клієнта у випадках, передбачених законодавством.
Останні приклади – це штрафи для ТАСкомбанку і банку «Асвіо» на загальну суму 12,1 млн грн та звільнення двох голів правління (Катерина Мелеш з ТАСкомбанку і Олександра Тихомирова з «Українського капіталу»,) із забороною на 10 років обіймати керівні посади у фінансових установах.
Чого чекати від застосування положень FATCA? Порівнюючи обсяги виявлених ДФС порушень в обороті готівкових коштів і мізерну кількість підозр у відмиванні грошей з боку Держслужби фінмоніторингу і compliance українських банків, можна казати тільки про одне – непрофесіоналізм і некомпетентність фінансових і банківських служб. Надалі ціна їхньої помилки буде значно вищою, ніж зараз. Це будуть не жалюгідні штрафи і «заборони на професії» від НБУ, а гігантські санкції, як ті, що були застосовані до UBS Bank і мало не призвели до його краху.
Крім того, оскільки більша частина міжнародних розрахунків українських компаній відбувається в доларах США через кореспондентські рахунки в банках США, то застосування санкцій, передбачених FATCA, буде автоматичним. Податкові агенти Сполучених Штатів мають право самостійно стягувати 30-відсотковий податок від сум будь-яких платежів, здійснюваних на користь бізнесу, який не виконує вимог FATCA.
Хто потрапляє під дію FATCA? Всім українським чиновникам і бізнесменам доведеться вивчити напам'ять перелік компаній, що потрапляють під дію закону про відмивання грошей:
- «фінансові компанії»: банківські, депозитарні, інвестиційні, спеціалізовані страхові організації, а також холдингові компанії, що входять в одну групу з перерахованими вище;
- «нефінансові компанії»: всі інші, які не належать до фінансових, зокрема, різні некомерційні організації (громадські, адміністративні, благодійні, культурні та ін.);
- «активні нефінансові компанії»: компанії, що відповідають одній з перерахованих ознак:
– не менше 50% доходу становить пасивний дохід або не менше 50% активів становлять активи, що забезпечують пасивний дохід (відсотки, дивіденди, роялті, орендні платежі та ін.);
– цінні папери котируються на визнаних біржах;
- компанії, засновані в США, або чиїми акціонерами є громадяни США;
- уряд будь-якої країни і його підрозділи;
- холдингові компанії, що фінансують «дочок», які ведуть активний бізнес і при цьому не займаються фінансовою діяльністю, як було зазначено в визначеннях вище;
- компанії, що здійснюють фінансову діяльність в інтересах афілійованих юридичних осіб, які не є фінансовими компаніями;
- компанії, які припинили ведення фінансової діяльності не більше п'яти років тому;
- «пасивні нефінансові компанії»: всі компанії, що не відповідають перерахованим вище ознаками, але у яких понад 50% прибутку складають пасивні доходи.
Раніше у компаній, що підпадають під дію FATCA, була надія приховати своїх бенефіціарів за «ширмою» офшорних або «анонімних» фірм, зареєстрованих на Британських та інших островах. Але після прийняття парламентом Великобританії у 2017 році Criminal Finances Act, і після витоку інформації з фірм-реєстраторів офшорних юрисдикцій, ця надія зійшла нанівець. І не варто забувати, що Служба внутрішніх доходів США, як і раніше, готова платити своїм інформаторам 25% від сум, стягнутих у дохід держбюджету США.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: editor@mind.ua.