Стояти втомилися: чому в Україні руйнуються мости
І як їх можна підтримати

Для Міністерства інфраструктури України (МІУ) минулий рік мав стати роком мостів – у профільному відомстві обіцяли ініціювати будівництво та ремонт 80 таких об'єктів. Але реалізувати задумане не вийшло – не вистачило коштів, а мости, як на зло, нагадували про себе виключно в негативному контексті – то обвалиться частина Шулявського шляхопроводу, то обсиплеться бетон з Повітрофлотського мосту, то експерти заговорять про можливе обвалення мосту Метро тощо.
І це тільки столичні, найбільш цитовані ЗМІ новини. Скільки подібних історій у невеликих населених пунктах – держава не рахує. В Україні більше половини мостів потребують ремонту.
Навести мости і довідки. За даними МІУ, в Україні більше 16 000 мостів, з яких тільки 7400 відповідають чинним нормам і стандартам, ще 9000 об'єктів потребують поточного ремонту, в аварійному стані – 1865 мостів та мостових конструкцій. Переважна більшість проблемних споруд – у малих населених пунктах. Рекордсмен – Закарпатська область – у неї більше 1200 мостів, велика частина яких пошкоджена під час паводків.
Але найбільше уваги отримують мости через Дніпро. Так, в Києві Московський міст давно вважається перевантаженим через величезний потік автівок. Зняти з нього навантаження повинен довгобуд Подільсько-Воскресенський мостовий перехід (міст на Троєщину).
У Запоріжжі – сполучення між правим і лівим берегом Дніпра здійснюється через мости Преображенського і греблю «ДніпроГЕС», на якій розташований автодорожній переїзд. Але обидві споруди перебувають в аварійному стані і давно сплив термін їхньої експлуатації. На зміну цим об'єктам повинні прийти нові мости, точніше, комплекс із двох мостів, що з'єднують береги Дніпра через острів Хортиця. Це ще один масштабний український інфраструктурний довгобуд. Рівень його готовності (у залежності від секції) оцінюють в 70-80%.

Довгобуд в Запоріжжі
У місті Дніпро – чотири мости державного значення, три великих, три середніх і близько 20 малих мостів. Більшість об'єктів також потребують ремонту.
Крюківський міст у Кременчуці звели (практично повністю відновлювали після бомбардування в 1941-му) в 1949 році. З тих пір було проведено два капремонти – в кінці 1980-х і наприкінці 2000-х. Зараз міст знову в аварійному стані. У нього високе навантаження – щодня через нього проїжджає близько 3000 вантажних автомобілів. Побудувати йому альтернативу планують давно – це має бути міст в рамках будівництва об'їзної дороги.

Бюджет, терміни і склоки. Щоб закінчити будівництво Подільсько-Воскресенського мостового переходу, потрібно більше $200 млн. Вартість будівництва нового моста в Кременчуці оцінюють в $300 млн. Реконструкцію старого – в 10 млн євро.
У Запоріжжі ще в 2016 році вартість завершення будівництв мостів оцінювали в 6,3-6,5 млрд грн. Зараз вартість робіт могла знову зрости.
Всього, за оцінками транспортного експерта Олександра Кави, на те, щоб привести до ладу всі мости в Україні, потрібно близько 100 млрд грн.
Сучасні технології дозволяють будувати мости за 3-4 роки. Але в Україні поки вимірюють такі роботи десятиліттями – наприклад, Подільсько-Воскресенський міст будують понад 25 років, мости в Запоріжжі – майже 15. Основна причина – не відсталість технологій, а відсутність стабільної фінансової підтримки.
Так, фінансування будівництво Подільсько-Воскресенського моста призупиняли десятки разів, один раз на 10 років – з 1993 по 2003 рік. Схожа ситуація і з запорізькими мостами.
Як фінансується будівництво зараз? Теж з перебоями. Так, минулого року на будівництво мостів у Запоріжжі планували виділити понад 330 млн грн (з бюджетів трьох рівнів: державного – 250 млн грн, обласного – 3 млн грн і міського – 20 млн грн), а вийшло тільки 77 млн грн.
На будівництво Подільсько-Воскресенського моста у минулому році в КМДА планували витратити близько 1,3 млрд грн, але виділили близько 500 млн грн. На ці гроші вдалося виконати лише 25% від передбачуваного обсягу робіт – замість 1,78 км побудували всього 460 м.
Терміни ремонтних робіт теж збільшуються в два-три рази. Наприклад, в Дніпрі ремонтувати новий міст почали ще у березні 2017 року і планували закінчити до грудня 2017-го. Але через проблеми з підрядником – компанію «Майстер Профі» звинуватили у порушенні параметрів якості ремонту і присвоєння 10 млн грн – роботи не закінчені до сих пір.
З'єднати береги. Цього року в Україні дорожня сфера отримає близько 50 млрд грн – рекордну суму за всі роки незалежності. Всього у найближчі чотири роки дороги отримають близько 300 млрд грн – таку суму затвердив Кабінет міністрів у березні цього року в рамках державної економічної програми розвитку автомобільних доріг загального користування державного значення на 2018-2022 роки.
Але більша частина суми піде на дороги, що з'єднують між собою великі обласні центри.
А як же мости? За інформацією «Укравтодору», до кінця цього року планується відремонтувати близько чотирьох десятків мостів – найбільш аварійних конструкцій, і завершити підготовку нової проектної документації для мостів у Запоріжжі – та, що є, через затягнуті строки будівництва вже застаріла.
Питання фінансування будівництва Подільсько-Воскресенського моста – у компетенції місцевої влади. Тут поки що немає рішення, де візьме мерія гроші на завершення об'єкта. Залучити до фінансування міжнародні організації, які кредитують будівництво інфраструктурних об'єктів – складно. «Незавершене будівництво МФО не хочуть дофінансувати», – зазначає Віктор Довгань, заступник міністра інфраструктури.
Отримати кредити в МІУ розраховують на будівництво нових об'єктів. Наприклад, серед потенційно можливих кредиторів будівництва моста в Кременчуці – китайський Ексімбанк. А самі будівельні роботи планується довірити China Roadand Bridge Corporation (CRBC).
До фінансування будівництва моста в Миколаєві, через Південний Буг, можуть залучити японське агентство JICA – зараз його представники займаються вивченням цього проекту. Втім, поки всі ідеї – на рівні обговорення. «Проте, це реально. Але під держгарантії – довго. Потрібен мінімум рік, щоб узгодити ТЕО проекту і кредитну угоду з Мінфіном», – каже Віктор Довгань.
А як буде вирішуватися питання з менш масштабними об'єктами – мостами в та за межами невеликих населених пунктів? Швидше за все, з огляду на бюджет на дорожні роботи та кредитне навантаження «Укравтодору», це питання затягнеться на десятиліття.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].