Коштовні інвестиції: в яке каміння сьогодні вигідно вкладати гроші
Чому рубіни за останні декілька років виросли в ціні й який камінь не здешевшає через десятиліття

Світовий ринок ювелірних прикрас продовжує стійке зростання. США, Індія, Китай і Великобританія очікують, що обіг ювелірного ритейлу до 2019 року збільшиться на 18%. Упродовж останнього десятиріччя вироби з великими кольоровими каменями міцно утримують перші місця в колекціях престижних брендів, які стали законодавцями мод на цьому ринку. Ціни на кольорові камені топової якості продовжують впевнено зростати.
На цьому тлі і в Україні з'являються нові дизайнери, які створюють колекції, доступні вітчизняному споживачеві. Кольорові дорогоцінні камені стали одним із способів прибуткового і безризикового інвестування. Заможні замовники віддають перевагу ексклюзивним виробам саме з інвестиційними каменями.
Відомий український дизайнер ювелірних прикрас Віктор Гарарук розповів в інтерв'ю Mind, які прикраси та які камені можна вважати інвестиційними; що собою являє нинішня ювелірна мода і як формуються тренди на ринку прикрас – як в Україні, так і за її межами.
– Яким є сьогодні ювелірний ринок України?
– По-перше, давайте не забувати, що країна перебуває в умовах війни, нестабільного валютного курсу і незгасаючої політичної турбулентності. За таких умов, як відомо, придбання предметів розкоші відходить на задній план. Але все ж ринок ювелірних прикрас існує, і на ньому весь час щось відбувається.
Якщо говорити про так звані fashion-прикраси, то український ринок зростає і в кількісному, і в грошовому вираженні. Постійно з'являються нові дизайнери, які створюють колекції, доступні українському споживачеві за зовсім невеликі гроші. Але в цьому сегменті середній чек часто буде невисоким, а тому враховувати його в розрахунках ємності ювелірного ринку особливого сенсу немає.
На ринку прикрас класу fancy динаміка негативна – цей сегмент сильніше за інші реагує на політично-економічний стан суспільства. Основний покупець тут – середній клас, який в Україні зменшується з кожним днем: відтік за кордон успішних менеджерів, галузевих фахівців, талановитих людей триває. І незважаючи на повсюдну рекламу від «срібних і золотих віків», ювелірні відділи торгових центрів вражають нудьгуючою порожнечею.
І нарешті, що відбувається на ринку прикрас класу люкс? Тут знаходяться вироби найвідоміших брендів, офіційно представлених в Україні, і авторські ювелірні прикраси українських дизайнерів, що відповідають світовим критеріям. Сюди ж я б відніс і підробки цих самих виробів. На жаль, частка підробок у цьому сегменті буде найвищою і в кількісному, і в грошовому вираженні.
Так відбувається ось чому. Лише декілька років тому в Україні копіювалися лише відносно недорогі масові колекції Chopard, Damiani, Crivelli, частини нескладних виробів Сartier і Dior. Особливістю сьогоднішнього українського ринку стало те, що з'явилося багато підробок дуже дорогих брендів, таких як Harry Winston, GRAFF, Boucheron або Bvlgari. На жаль, вітчизняний споживач часто щиро дивується, навіщо платити більше, якщо те ж саме можна замовити у місцевого майстра в декілька разів дешевше і нанести логотип бренду за допомогою лазерного гравіювання. Схоже, ця думка перекочувала й у голови найзаможніших. Нещодавно побачив підробку на жінці з родини, статки якої можуть сформувати бюджет невеликої країни.
Якщо забути про цю неетичну особливість України і охарактеризувати покупця, який чесно приходить у бутики і купляє вироби великих брендів, то найчастіше це будуть ті, хто хоче повідомити своєму оточенню про власний фінансовий добробут, що вимірюється в абсолютно конкретних цифрах. Тому що будь-хто з представників цього прошарку добре обізнаний, скільки коштують обручки Graff або, наприклад, Cartier певної моделі.
І нарешті, про замовні прикраси класу люкс. Це саме той сегмент, в якому я багато років комфортно себе почуваю. Мої клієнти – дуже заможні люди, у яких давно немає необхідності доводити статус у суспільстві наявністю брендових регалій. Вони байдужі до кричущих трендів і сезонних новинок глянців. Їхні помисли про коштовності тяжіють до милої принади, що тонко відображає їхній внутрішній світ. Це приклад тієї ситуації, коли розкриття в оздобленні особистих мотивів і естетичних уподобань клієнта нівелює економічну складову. Бездоганне виконання, висока якість матеріалів – обов'язкові.

– Чи можуть прикраси бути предметом інвестицій з гарантованим прибутком при продажу в майбутньому?
– Можуть, але за певних умов. По-перше, якщо ці прикраси належали всесвітньо відомій особі. Саме цей факт робить ювелірні прикраси бажаним лотом аукціонів. Як приклад – колекція прикрас Елізабет Тейлор.
По-друге, ювелірні вироби, зроблені на замовлення у хорошого дизайнера або ювелірного дому світового рівня, відомого майстра, теж будуть відмінним засобом інвестицій. Власне, цей пункт зовсім не обов'язковий. Головне – висока художня цінність і майстерність.
Ну, і по-третє, прикраса з сертифікованим камінням інвестиційного рівня – запорука надійного вкладення.
– Які камені вважаються інвестиційними та чому так важливі серйозні сертифікати?
– Це ті камені, які з часом можна буде продати дорожче або як мінімум за ту ж ціну. Розмір і вага такого каменю – не головний параметр. Інвестують в унікальність і якість. Важливою ознакою інвестиційного каменя є наявність сертифіката світового рівня – наприклад, GIA або GRS. У такому випадку інформація про камінь є на сайті гемологічної лабораторії, що видала експертний висновок, і при продажу їхня думка не ставиться під сумнів. Як правило, камінь із сертифікатом буде проданий дорожче і швидше.
– Розкажіть трохи докладніше про саме каміння, в яке є сенс інвестувати?
– У всьому світі основним предметом вкладень виступають дорогоцінні камені першої групи. Сюди входять діаманти, смарагди, рубіни, сапфіри, благородні шпінелі, деякі види турмалінів. Шпінелі, до речі, за останні 15 років зросли у вартості за карат на 150%.
Родовищ рубінів все менше, а тому великі якісні камені просто зникли з ринку. Їхні власники не поспішають продавати свої надбання, будучи абсолютно впевненими в збільшенні вартості. Практично немає серед пропозицій і кашмірських сапфірів. Вони осіли в приватних колекціях з тієї ж причини – це велика рідкість. Як і червоні насичені шпінелі без включень і дефектів.
Вкладати гроші можна і в діаманти, але це дозволить лише зберегти капітал, а не примножити його. Справа в тому, що на відміну від кольорових дорогоцінних каменів, нестачі в місцях видобутку алмазів у світі не спостерігається, а тому їхня ціна тримається плюс-мінус на одному рівні. Виняток становлять великі чисті діаманти і унікальні кольорові діаманти. Останніх мізерно мало, і кожна поява – предмет обговорення в новинних каналах.
Для інвестування потрібно купувати камінь від 5 карат з хорошим огранюванням. Він вас ніколи не підведе. Дешевше, ніж ви його купите, ви його не продасте. Тільки дорожче. Кольорові камені не дешевшають – і ті, хто шукає круті камені, викуплять їх у вас у будь-якому випадку. Колись давно рубіни коштували приблизно стільки ж, як і сапфіри. Але хто знав, що вони так зростуть у ціні?
– Чи давно українці стали інвестувати в дорогоцінне каміння?
– Гадаю, дуже давно. Я бачив сертифікати каменів, які приносили для роботи мої клієнти, датовані сімдесятими роками минулого століття.

Як виявилося, багато хто з них замовляв у мене прикраси не тільки для естетичного задоволення, але і як засіб збереження грошей. Про це я дізнався через роки. Сьогодні таких замовлень значно більше. Спочатку клієнт визначається з ціною і розміром центрального каменя, а вже потім замовляє саму прикрасу. Але потрібно знати правильних постачальників і користуватися послугами фахівців при покупці. Я непогано орієнтуюся в каменях та їхній вартості, але завжди підстраховуюся додатковою думкою першокласних гемологів.
– Які країни є основними постачальниками дорогоцінного каміння?
– Сьогодні це не має великого значення. Світ змінюється дуже швидко. Мобільний зв'язок, інтернет, безпека транзакцій і ефективне страхування роблять бізнес з торгівлі камінням мегаінтернаціональним. Виняток становлять деякі регіони Сходу і Африки.
Як усе відбувається: копальні давно мають основних і постійних покупців з різних куточків планети, до яких і потрапляють найяскравіші екземпляри, витягнуті з надр. Потім вони спливають у всій красі у великих дилерів, після чого з'являються в ексклюзивних прикрасах ювелірних будинків або в приватних колекціях. Припущення, що людина може дешево купити першокласний камінь під час подорожі країною його видобутку – не більше, ніж туристичний міф. Навіть на локальних біржах незнайомцю, який не має в друзях або компаньйонах когось із місцевих, пропонуватимуть за дуже дорого найпосередніші камені.
– Як змінювалася ціна на камені останні декілька років?
– На рубіни ціна зросла на 18–20% і збільшуватиметься надалі, оскільки їх практично вже не видобувають. Нещодавно в Африці було знайдено родовище, але воно невелике. Рубінів немає. Рубіни в 3–5 каратів йдуть за ціною діамантів. У цих каменях все залежить від кольору: рубін правильного кольору зараз коштує $80 000–70 000 за карат.
З'явилися на ринку і червоні шпінелі. Вони виблискують краще, ніж рубіни. Шпінелі виросли в ціні за останні років п'ятнадцять на 150–200%. Особливо зашкалюють ціни на яскраво-червоні й іонізуючі рожеві.
Турмаліни теж подорожчали – на 400–500%. Але турмалін спочатку був дешевим каменем. Якщо раніше він коштує $8 за карат, то зараз – $45–50. Особливо такий турмалін, як параїба – кольору морської хвилі з флуоресцентним відтінком. У природі таких немає, їх отримують штучним шляхом. Турмалін певного забарвлення з мінералами нагрівають – і при швидкому охолодженні фіксується потрібний колір. При обробці з'являються мікротріщини, але все одно він коштує дорого, бо каменів дійсно потрібного кольору виходить відносно небагато.
Деякі сапфіри від природи теж мають блідий колір. Тоді їх довго насичують солями і нагрівають у спеціальному газовому середовищі, щоб сіль проникла в самі мінерали і відбулася хімічна реакція. Таким займаються лише в Бангкоку. Гемологічний інститут у США ухвалив, що це прийнятно для обробки каміння. Великі рубіни заливають склом і опускають у піч, щоб закрити тріщини.
– Які камені сьогодні цінуються?
– Найбільшим є попит на прозорі камені. Великий камінь з вадою купують гірше, ніж меншого розміру, але чистіший. Люди почали розбиратися в каменях. У кого є гроші – розуміють, що вкладати потрібно в чисті камені.
– В Україну складно завозити дорогоцінне каміння?
– Митна система України відрізняється певною своєрідністю. В інших державах я повинен лише зафіксувати на митниці, що камінь «заїхав» до країни. Податки я плачу під час продажу. В Україні потрібно заплатити вже при в'їзді. Податок на додану вартість 20%, мито 2% (які треба віддати державі, ще не отримавши прибутку), переоцінка матеріалу брокерами прямо на митниці на користь держави робить цей бізнес непривабливим і заганяє його в тінь.
– Де ювелір-початківець може купувати камені?
– Є декілька компаній, які займаються продажем каменів. Біржі як такої у нас немає. У склад сучасні компанії не працюють. Тому все, що хоч трохи блищить і не більше трьох каратів, початківець купить. Але серйозні камені доведеться чекати кілька місяців.
– А де купити камені людям, які хочуть вкладати в них свої заощадження?
– Гадаю, що цей шлях потрібно почати з приходу до українських студій ювелірного дизайну, спеціалізованих компаній, які торгують камінням, у гемологічний центр або до приватних гемологічних експертів. У будь-якому випадку, скористайтеся рекомендаціями знайомих. І подивіться відкриті джерела інформації.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].