Машина біля під'їзду: чому новосели не готові викуповувати паркомісця
І чому забудовники не зацікавлені пропонувати більше підземних паркінгів

Забудовники не зацікавлені споруджувати підземні паркінги: практично у всіх новобудовах не дотримуються державних норм за кількістю місць для стоянки автомобілів. У будинках економ-класу 80% квартир мають бути забезпечені парковками, бізнес-класу – 100-150%, а преміум-класу – 150-200%. Але продати таку кількість місць неможливо – покупці житла, особливо в економ-класі, не готові платити за місце під землею $15-50 тис. Заробити на здачі паркінгу в оренду забудовникам складно, тому вони скорочують кількість місць до мінімуму.
Як продаються місця? Продажі паркомісць за 9 місяців порівняно з аналогічним періодом минулого року не змінилися. «Щомісяця в київських новобудовах їх продається не більше 100-150», – зазначає Сергій Степенко, керуючий партнер консалтингової компанії SV Development.
Менеджер зі зв'язків з громадськістю девелоперської компанії City One Development Галина Мартиненко розповіла Mind, що продажі паркінгів у житловому комплексі «Новопечерські липки» залишаються стабільними. «Це підкріплено і таким інструментом, як розстрочка від забудовника на продажі паркомісць у ЖК на період до 7 років, з першим внеском $5 000», – говорить вона.
У ЖК RiverStone продано близько 80% паркомісць, каже його директор з маркетингу та продажу Ангеліна Деревльова. «Місця, які розташовані безпосередньо під житловими будинками, вже всі розпродані. Непродані місця знаходяться в паркінгу, який розташований поруч із будинком», – пояснює експерт.
За словами прес-секретаря корпорації «Укрбуд» Гліба Шемовнєва, в житлових комплексах «Укрбуду» за 9 місяців 2018 року продажі паркомісць зросли на 35% у порівнянні з аналогічним періодом минулого року. Таке зростання в основному забезпечили об'єкти комфорт- і преміум-класу. У той час як у бізнес-класі продажі лишилися приблизно на рівні минулого року, в комфорт-класі вони збільшилися на цілих 70%, а в преміум зросли узагалі втричі. «При цьому зростання продажів паркомісць обумовлене не лише загальним зростанням продажів житла: якщо в минулому році одне паркомісце продавалося на кожні 9 квартир, то в поточному – вже на кожні 8 квартир. Проте, в цілому попит на паркомісця на столичному ринку залишається на досить слабкому рівні», – розповідає він.
Скільки потрібно будувати паркомісць? За існуючими державними нормами кількість паркомісць прив'язана до загальної кількості квартир у будинку, уточнює Ангеліна Деревльова. «Для об'єктів економ-класу 80% апартаментів повинні бути забезпечені місцями на парковках, для бізнес-класу – 100-150%, а в преміум-класі – до двох місць на кожну квартиру. Але цих норм практично ніхто не дотримується – продати таку кількість місць дуже складно», – констатує вона.
Галина Мартиненко додає, що місця розпродаються протягом п'яти років після введення будинку в експлуатацію. «Не всі покупці квартир відразу купляють паркінг. Багато хто спочатку пробує залишати машину біля будинку, відкладаючи покупку «на потім». Але тільки з часом, випробувавши всі «принади» холодних сезонів, розуміють, що підземний паркінг – це комфорт і зручність, а також безпека, оскільки він цілодобово охороняється. Крім того, наявність паркінгу дуже позитивно впливає на цінність квартири – якщо говорити про покупку житла як інвестицію з метою подальшого продажу», – говорить вона.
Як вчиняють забудовники? У питаннях проектування паркінгу в нових будинках основними факторами для девелоперів залишаються прогнозований попит і державні будівельні норми, визнає Гліб Шемовнєв. Останні припускають форму розрахунку кількості паркомісць щодо загального числа квартир, яку зобов'язаний створити девелопер. І враховуючи, що пропозиція в більшості випадків перевищує поточний попит, зведення необхідного обсягу паркомісць – це для учасників ринку скоріше додаткове соціальне навантаження, аніж можливість заробити.
«На жаль, в Україні поки що не сформувалася європейська культура заселення, коли сім'я з машиною при в'їзді в нове житло обов'язково викуповує паркомісце. Але це наслідок економічної нестабільності в країні. Тому хоч основний пріоритет і надається мешканцям нового будинку, купити місце в гаражі можуть і жителі сусідніх будинків», – розповідає Гліб Шемовнєв.
Існуючі будівельні норми за кількістю паркомісць застаріли, визнає Ангеліна Деревльова. За її словами, цікавішим є досвід Канади, де паркомісця будують лише для власників двох і трикімнатних квартир. І якщо вони не викуповують усі місця, то претендувати на паркінг можуть і власники «одиничок». «Цей підхід виправданий. Наприклад, у наших будинках дійсно паркінги рідко купують власники однокімнатних квартир», – говорить вона.
Як змінюються ціни на паркінги? Створення підземного паркінгу в житловому будинку забудовнику коштує досить дорого, і при продажу паркомісць у ньому девелоперу вийти в «нуль» дуже складно. Тобто говорити про прибутковість підземних паркінгів не доводиться, визнає начальник відділу продажів міні-міста Svitlo Park Олександр Панфілов. «Купівля місця в підземному паркінгу – це задоволення не з дешевих, і не завжди покупці квартир мають достатньо коштів на це. У деякої частини покупців існує ілюзія, що при покупці житла паркомісце їм дістанеться безкоштовно. І зіткнувшись із тим, що за нього необхідно платити і досить велику суму, вони шукають інші варіанти парковки – вже під відкритим небом», – говорить він.
За даними Svitlo Park, вакантність підземних парковок у ЖК формату «місто в місті» становить від 50 до 70%. Ціна на паркомісце в підземному паркінгу сягає від 224 до 280 тис. гривень при середній площі паркомісця 14 кв. м. Також намітилася нова тенденція – продаж паркомісць на відкритих паркінгах. Ціна на них становить в середньому близько 140 тис. гривень і за останній рік не змінювалася, розповідають опитані Mind експерти. У сегменті преміум-класу вартість паркомісць доходить до $40-50 тис.
«У кожному проекті ціна своя, і тримається вона на трьох китах: собівартості, співвідношенні загальної кількості паркомісць і квартир, а також середній ціні в схожих об'єктах в межах того ж району. І в подальшому зміни ціни теж диктуються ринком: якщо в районі виникає певний дефіцит, вартість паркомісця може навіть підвищитися, а якщо частина паркомісць довго залишається незатребуваною – то можна очікувати акцій зі зниженою ціною», – пояснює специфіку ринку Гліб Шемовнєв.
У найближчі кілька років ситуація в сегменті паркінгів істотно не зміниться – основна маса покупців орієнтована на житло економ-класу. На покупку паркомісця у них, як правило, не залишається коштів. Це змушує девелоперів якщо і будувати підземний паркінг, то зводити його площу до мінімуму.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].