Довголіття на продаж: які ліки й технології Україна поставляє до інших держав
І в чому експортна цінність фармацевтичної галузі

Україна готується до участі в найбільшій експортній виставці світу – Експо 2020 у Дубаї, яка проходитиме з 20 жовтня 2020 до 10 квітня 2021 року. Український уряд забронював на ній 2000 кв. м виставкових площ. І поки триває підготовка, Mind розпочинає спеціальний проект, присвячений експортному потенціалу України. Ми аналізуватимемо можливості окремих галузей і країни в цілому.
Головна проблема українського експорту – його сировинний характер. Якщо подивитися на основні експортні галузі України – агропром, металургію, хімічну промисловість – легко помітити, що ми продаємо світу або сировину, або продукцію низького ступеня переробки.
Фармацевтика – маленький, але приємний виняток. За 9 місяців 2018 року Україна експортувала фармацевтичної продукції на $152 млн – на 14% більше, ніж за такий же період 2017-го. Це всього лише 0,4% від загального обсягу товарного експорту. Але є важливий момент: мова йде про інноваційну продукцію з високою доданою вартістю.
За даними маркетингової компанії Top Lead, один співробітник в українській фармацевтиці за рік створює валову додану вартість у розмірі 900 тис. грн. Для порівняння: один айтішник дає 800 тис. грн, ну а в агропромі цей показник у 10 разів нижчий, ніж у фармі.
Фармацевтика – інноваційна галузь. Основні українські виробники сертифіковані за міжнародним стандартом GMP (good manufacturing practices) і скеровують на дослідження і розробки значні кошти. Капітальні інвестиції в українське фармвиробництво лише в 2017 році склали 1,85 млрд грн. На даний час українські фармацевти проводять понад 400 клінічних досліджень для створення нових препаратів.
Фармацевтів підштовхує до розвитку в тому числі і жорстка конкуренція: це один з небагатьох в Україні ринків, де немає монополістів. Ліцензію на виробництво ліків мають 115 компаній, при цьому ніхто з них не займає частку понад 7%. Важлива перевага: українські ліки від 4 до 16 разів дешевші закордонних аналогів.
Усі ці красиві цифри поки не зробили Україну великим гравцем глобального ринку лікарських засобів. Країна займає 61 місце в рейтингу експортерів фармацевтичної продукції, а перша десятка країн, які приймають українські ліки – це колишні республіки СРСР на чолі з Узбекистаном. Єдиний «нерадянський» представник топ-10 – В'єтнам.
Але виробники вже докладають зусиль, щоб перетнути межі цього «фармацевтичного Радянського Союзу». Програма максимум – вийти на ємний і платоспроможний ринок Європи. Щоправда, пробитися туди – завдання нелегке через високу конкуренцію і суворі вимоги до сертифікації продукції.
Великі українські підприємства мають різні стратегії «завоювання» Європи. «Фармак» для розширення присутності на європейському ринку купив польську торговельну компанію KWW і збирається придбати одне або кілька фармпідприємств у Східній Європі.
Борщагівський хімфармзавод, який у 2003 році першим в Україні отримав сертифікат GMP, не полінувався пройти складну паперову процедуру і першим серед українських виробників зареєстрував у Євросоюзі свою субстанцію – основу для виготовлення лікарських засобів.
Втім, українці активно освоюють не лише європейський ринок, а й Південно-Східну Азію, Близький Схід, Північну Африку, Латинську Америку.
Серед експортних напрямків української фарми є й абсолютно «несподівані» держави. Наприклад, БХФЗ витратив чотири роки, аби вийти на ринок Іраку. Компанія «Здоров'я» в 2018 році уклала контракт на поставку ліків до Камбоджі. Крім того, продукція компанії представлена в африканських Гані, Конго і Буркіна-Фасо. Також «Здоров'я» веде переговори з Іраном, Іраком, Йорданією, Єменом і ОАЕ. Активно експортують свою продукцію компанії «Юрія-Фарм», «Лекхім» і «Екофарм».
Група Biopharma, яка спеціалізується на розробці і виробництві інноваційних препаратів з плазми крові людини, експортує альбуміни і препарати імуноглобуліну в Монголію, Камбоджу, Індію, країни Перської затоки.
Для завоювання нових ринків українській фармі доводиться справлятися з серйозною проблемою – і це не бюрократія і не конкуренція. «Набагато важче зламати ставлення до України як країни третього світу. На жаль, це відчувається», – говорить комерційний директор БХФЗ Євген Сова.
Але, попри всі проблеми, для української фарми є дві хороші новини. Перша: охорона здоров'я стає світовим трендом. Топ-менеджер «Дарниці», екс-глава Microsoft в Україні Дмитро Шимків впевнений, що саме ця сфера невдовзі стане тим проривом, яким була електрика на початку XX століття або IT-технології в 1990-ті.
«Healthcare – це новий хайп. Зараз у суспільства виник колосальний запит на довголіття», – говорить Шимків. В Україні цей тренд теж набирає обертів, наприклад, київська клініка біохакінгу SQLab робить акцент на розвиток превентивної медицини й управлінням здоров'ям та розраховує масштабувати бізнес за межі України.
А існуючим довголіттям людство зобов'язане саме фармацевтиці. Дослідження, проведене в 30 розвинених країнах світу, показало, що зростання очікуваної тривалості життя в перше десятиліття 2000-х років на 95% було забезпечене сучасною фармацевтичною продукцією. Всі інші фактори – зростання доходів, освіта, імунізація, доступ до системи охорони здоров'я – впливали лише на 5%.
Не дивно, що до 2021 року світовий фармацевтичний ринок, за прогнозами, зросте з нинішніх $1,1 трлн до $1,5 трлн.
Друга хороша новина – Україна має всі шанси стати повноцінним гравцем цього ринку. У світовій фармі зараз відбувається «патентний обрив» (patent cliff), коли масово спливають терміни дії патентів на оригінальні препарати відомих брендів. Це відкриває можливість для виробництва генериків – похідних препаратів на основі тих же молекул. Генерики набагато дешевші від оригіналів, а тому і ринок збуту для них істотно ширший. А саме генерики – основна продукція української фарми.
Експо-2020 року – саме те місце, де українська фарма може заявити про себе світові. Ключові фармацевтичні компанії та лабораторії не просто беруть участь у всесвітніх виставках – вони їх створюють.
Наприклад, на Експо-2010 у Шанхаї головним спонсором павільйону Великобританії виступила компанія-гігант світової фарми AstraZeneca. Більш того, AstraZeneca почала проводити промо-заходи на тему охорони здоров'я ще за два роки до офіційного старту виставки.
А виставковий комплекс у Мілані, де проводилася Експо-2015, італійська влада після закінчення виставки вирішила перетворити на науково-дослідний центр. Основні теми досліджень пов'язані з фармацевтикою і охороною здоров'я: це генна інженерія, антиейджингові технології і здорове харчування.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].