Встигли, але не всі: чим завершилося пільгове розмитнення «евроблях»

Встигли, але не всі: чим завершилося пільгове розмитнення «евроблях»

І коли почнуть карати власників нерозмитнених авто

Цей матеріал також доступний російською
Встигли, але не всі: чим завершилося пільгове розмитнення «евроблях»
Фото: УНІАН

22 лютого 2019 року завершився пільговий період розмитнення автомобілів, який тривав майже три місяці, з 25 листопада 2018 року. Нагадаємо, що згідно з нормами закону №2611-VIII, власники авто на європейській реєстрації мали можливість провести оформлення транспортних засобів, сплативши акциз із коефіцієнтом 0,5.

І якщо для порівняно нових авто віком 5–7 років економія була не дуже суттєвою, у межах 100–300 євро, то для машин, чий термін експлуатації становить 12–15 років, пільговий період дозволяв заощадити на розмитненні до 1000 євро і більше.

Скільки розмитнили? Загалом у період з 25 листопада 2018 року по 20 лютого 2019 року, за даними Державної фіскальної служби, було розмитнено 204 700 транспортних засобів, а держбюджет завдяки цьому поповнився на 12,8 млрд грн. 22 лютого, як повідомляла ДФС, на кордоні очікували оформлення ще 225 автомобілів.

Також ДФС наводить таку статистику: 130 400 розмитнених авто були ввезені на територію України з 1 січня 2015 року до набрання чинності нових правил і перебували в режимі тимчасового ввезення або транзиту. «З цієї кількості 112 500 – автомобілі, які перебували в Україні з порушенням вимог Митного кодексу. За них власники добровільно сплатили майже 957 млн ​​грн (8500 грн за кожне авто)», – йдеться в повідомленні фіскальної служби.

Якщо врахувати, що станом на січень 2018 року в Україні з порушенням термінів перебувало 246 000 авто на іноземній реєстрації, а до листопада 2018 року кількість «нелегалів» зросла до 330 000, до 22 лютого було розмитнено лише третину автомобілів, які знаходилися на території країни, порушуючи вимоги законодавства.

Керівник об'єднання «АвтоЄвроСила» Олег Ярошевич наводить дещо інші дані. Він каже, що саме «евроблях» розмитнено близько 50 000, а це, за його словами, лише 5% всіх авто на «єврономерах», які перебувають в Україні. Ще Ярошевич заявляє, що близько 50% розмитнених автомобілів були імпортовані вже після 25 листопада 2018 року, їх завезли автодилери для подальшого перепродажу, щоб встигнути потрапити в період сплати акцизу за пільговою ставкою.

Чого хочуть автовласники? Представники «АвтоЄвроСили» продовжують наполягати на тому, що необхідно ще більше здешевити розмитнення старих автомобілів, і вимагають пролонгувати пільговий період. До слова, 1 лютого 2019 року у Верховній Раді був зареєстрований законопроект №9522, автори якого пропонують збільшити пільговий період на 90 днів, до 23 травня 2019 року.

Крім того, в «АвтоЄвроСилі» обурені чергами на кордоні і зловживаннями з боку митників, які завищують вартість автомобілів у півтора-два рази.

У тому випадку, якщо представники Кабінету міністрів і депутати не відреагують на вимоги активістів, власники авто на «евробляхах» погрожують влаштувати нові акції протесту.

Втім, заступник міністра фінансів Сергій Варланов зазначив, що про продовження пільгового періоду розмитнення мова не йде. Раніше, у січні, подібну заяву зробив в. о. голови Державної фіскальної служби Віктор Кривицький. «За інформацією, отриманою мною під час робочої зустрічі з головою комітету Верховної Ради з питань податкової та митної політики Ніною Южаніною, продовження пільгового періоду не планується», – повідомив Кривицький на своїй сторінці у Facebook.

На що згодні фіскали? У автовласників ще є три місяці, щоб розмитнити автомобілі без наслідків. Адже тих, хто їздить на «єврономерах», порушуючи терміни перебування в Україні, поки що не штрафують. При цьому сама процедура митного оформлення після 22 лютого не змінюється. Лише акциз стягуватиметься вже за повною ставкою.

А ось з 24 травня водіям почнуть виписувати штрафи, і чималі. Якщо авто знаходиться в Україні в режимі тимчасового ввезення, при перевищенні терміну до трьох днів штраф складе 850 грн, від 3 до 10 днів – 5100 грн, понад 10 днів – 17 000 грн, від 20 до 30 днів – 34 000 грн.

При перевищенні терміну тимчасового ввезення більше, ніж на 30 днів, а також у разі втрати авто або його розукомплектування, загрожує штраф у розмірі 170 000 грн або конфіскація.

При перевищенні термінів ввезення в режимі транзиту «вилка» штрафів майже така ж: від 170 грн до 170 000 грн.

Хто «ганятиметься» за порушниками? Карати порушників зможуть представники митних органів і поліція. Норми нового закону №2612-VIII дають право співробітникам Національної поліції зупиняти авто на «єврономерах» для перевірки на предмет порушення термінів перебування в Україні та фактів незаконної передачі авто в управління від іноземця громадянину України.

Причому поліція зі свого боку зможе накладати адміністративний штраф. Його розмір – 8500 грн. «А при повторному виявленні порушення штраф вже буде 17 000 грн з позбавленням права керування транспортним засобом на один рік і можливим вилученням автомобіля», – попереджає Євген Ріяко, керуючий партнер юридичної компанії «Ріяко і Партнери».

Крім цього, Нацполіція зобов'язана письмово інформувати фіскальну службу про порушення. Зокрема, й про тимчасово ввезені на митну територію України або поміщені в митний режим транзиту автомобілі, про авто, передані у володіння, користування або розпорядження особам, що не ввозили такі транспортні засоби в країну.

І вже митники, маючи у своєму розпорядженні таку інформацію, накладатимуть зі свого боку штрафи за перевищення термінів перебування. Відбуватися це може і без присутності винної особи. Співробітникам митної служби буде достатньо тих даних, що передасть їм Нацполіція.

Виняток становлять лише випадки, коли терміни перебування авто в Україні перевищують 30 днів. Такі справи будуть передаватися в суди, яким належить вирішувати: оштрафувати автовласника на 170 000 грн або взагалі конфіскувати у нього автомобіль.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті